Jump to content

Autohelm 6000, erfaringer?


Slagskibet

Recommended Posts

Har lagt mine klamme hender på en Autohelm 6000 pga gunstig pris. Noen år gammel men aldri brukt.

Selvstyring har jeg ikke bruk for men prisen er jo bra så da er kofferten full av "skrot". Igjen. Er det noen som kjenner denne saken? Ønsker ikke å bytte til hydraulisk styring og det tror jeg ikke er nødvendig heller.

Ingen dokumentasjon medfølger denne saken så all info er av nytte.( Og ikke ble jeg særlig klok av Raymarines web sider heller) :confused::confused::confused:

Link to post

Ingen dokumentasjon medfølger denne saken så all info er av nytte.( Og ikke ble jeg særlig klok av Raymarines web sider heller) :confused::confused::confused:

Fant du ikke siden for nedlasting av manualer? Gå da til http://www.raymarine.com/raymarine/Default...=657&Parent=166

 

Der finner du komplette manualer for flere varianter av Autohelm 6000 et stykke ned på siden.

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har lagt mine klamme hender på en Autohelm 6000 pga gunstig pris. Noen år gammel men aldri brukt.

Selvstyring har jeg ikke bruk for men prisen er jo bra så da er kofferten full av "skrot". Igjen. Er det noen som kjenner denne saken? Ønsker ikke å bytte til hydraulisk styring og det tror jeg ikke er nødvendig heller.

Ingen dokumentasjon medfølger denne saken så all info er av nytte.( Og ikke ble jeg særlig klok av Raymarines web sider heller) :confused::confused::confused:

Disse ble laget, eller rettere sakt, kunne bygges opp til en rekke varianter. Bla. var det en variant beregnet for drev og med lineæraktuator. Har du Volvo med powerstyring og drev trenger du akkurat denne varianten. Ellers er det mulig å komplettere eller bygge om fra en variant til en annen, men delene er dyre. Spesiellt hvis du skal bygge om fra feks. hydraulisk til Volvo og du trenger en lineæraktuator. Har du den gamle utgaven med komputer med koplingsfelt på endeveggen av enheten er det begrensede innstillingsenheter. Jeg vil nesten driste meg til å si at denne utgaven er uegnet for drevbåter i lav hastighet da den vil stikke av ved det minste vindpust. Systemet er rett opg slett ikke raskt nok til å "hente inn igjen" avvik. Du kan prøve å øke sensitiviteten, men da vil den lett overkompansere og allt blir bare tull. De nyere variantene med kopplingsfelt på langsiden skal være bedre, med flere innstillingsparametre. Ellers er det slik at alle piloter er bra i høye hatigheter og kun de beste er bra i de lave. Jeg ble skuffet fordi jeg trengte en pilot når jeg var ute alene og dorget makrell. Ved helt flatt hav gikk det bra, men som sakt ikke ved vind og bølger. Og mens jeg husker det, du trenger rorindikator.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Tusen takk rem,veldig informativt. Eieren av utstyret har funnet instruksjonsboka nå og helt

klart er utstyret beregnet på drev montasje. Den har linjær elektrisk drevet sylinder slik som

du beskriver.

Ifølge brukermanualen har denne en skykraft på 150 kg ,det vil jeg tro er tilstrekkelig for å bruke

den på et konvensjonellt ror også ? Men så står det også at denne selvstyring kun må brukes på

båter med hydraulisk styring. Det syntes jeg høres litt rart ut siden manualen ikke viser noen

del av selvstyringen koblet inn på et hydraulisk anlegg. Styrearmen har elektrisk kobling kun

til systemts data hjerne så det virker på meg som dette er et rent mekanisk anlegg.

Siden prisen er veldig gunstig så sitter kredittkort litt løst i lommeboka men kun hvis det kan

brukes på slagskipet som ikke har hydraulisk styring og ikke har drev. Hva tror dere ?

 

Alternativt er jeg villig til å kjøpe anlegget og selge det til noen som trenger deler for å få sin

gamle Autohelm på beina igjen. Utstyret er ikke i orginaleskene sine men det ser helt nytt ut

og det er ingen riper eller andre skader som skulle tilsi at det har vært i bruk noengang. Har

prøvekjørt det i bagasjerommet på en Skoda og alt så ut til å fungere. Vindunderet kan dere

beskue på bildet.

 

Bilde

Link to post

Ser av bilde, at hovedenheten ikke er lik min, og den jeg finner i manualen. Blir hovedenheten ulik når den er for drev, i stedet for ror?

 

Ser betjeningstablået er likt.

 

Ser ut som om jeg er på sporet av feilen hos meg, kan være dårlig kontakt rundt koblingshuset på hovedenheten. Fikk ihvertfall signalet tilbake når jeg rikket litt på det i kveld.

Link to post

Den sitter i båten min, og jeg sliter med den. Fungerer i ca 2 min, så mister jeg signal fra fluxgate kompasset. Har sjekket alle ledninger, og finner ikke noe feil. Tror ikke det er forstyrrelser, da den har virket hos forige eier. Noen som har noen tips?

 

Hei.

Har ein gammal Navico WP 5000 og var for ei tid tilbake plaget med att den kuttet, og eg fekk opp "ERROR" i displayen. Hadde den inn for service utan att det blei funnet nokon feil. Eg ble då anbefalt å kontr. strømtilførselen til den.

Gjekk over og sprayet og monterte den påplass igjenn. Etter det har den fungert veldig bra.

Så du er sikkert inne på rett spor, slik som du skriver i eit innlegg lenger nede.

 

Steinar

Link to post

For det første så ser jeg du har den gamle typen kurskomputer. Denne har som sakt noe begrensede muligheter til å fintune systemet hvis det ikke fungerer optimalt. Ellers inneholder pakka en lineæraktuator som er beregnet for drev i første omgang. Om du kan bruke denne i en konvensjonell rorløsning er jeg litt usikker på. Sjekk med BellaMarin. De er flinke og hjelpsomme. Litt avhengig av hvor lett båten din "tar roret", ville jeg kanskje være litt skeptisk til å ta ibruk dette systemet på en båt med wirestyring og ror. Grunnen er som jeg nevnte tidligere at reguleringssløyfene ikke synes å være raske nok i lave hastigheter. Mye slark i wirestyring og roroppheng gjør ikke saken bedre. Da går mye av bevegelsen som komputeren beordrer bort til å oppveie slark. Inneholder pakka forresten en rorindikator, kan ikke se det av bildet? Uten rorindikator kan du glemme å få et godt system. Var jeg deg ville jeg nok bygget om til hydraulisk styring. Da vil allting gå så meget lettere. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  • 6 år senere...

Hadde denne i min tidligere Scand Baltic med Teleflex styring og den lineære aktuatoren koblet til rorarmen. Fungerte fint det i de ti årene jeg hadde den, men er jo gammel og opererer kun med NMEA 0180. Følgelig kan den ikke kobles opp mot dagens plottere og det var jo et savn, men var god å ha på lange turer. Vil vel ikke fungere mot hydraulisk styring, for antar at det da vil være behov for et bypass system. Pumpen beskrevet for hydraulisk styring fant jeg ut var tilgjengelig fortsatt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...