gixen
Heisann!
Klargjøring av motorer for sesongen er i gang, og denne gangen skal det utføres ompakking av to varmevekslere og en ladeluftkjøler.
Jeg har 2 VP D4 210 der den ene ser verre ut enn den andre mtp. tilstand og rust. Jeg begynte på motoren som tilsynelatende trengte overhaling mest, og flytter over på den andre motoren når jeg har kontroll på hva som skal gjøres og ikke minst hvordan. Regner med at arbeide går lettere og raskere på motor nummer to.
Det første som må gjøres for å komme til alle bolter og skruer til varmeveksler er å løsne startmotor litt. Det ligger to skruer bak denne som er vanskelig å komme til uten å løsne startmotor.
Jeg har også mistanke om et jordingsproblem på denne motoren fordi sink blir spist mye raskere på drevet enn den andre. Jeg vil derfor gå grundig over jording, og ser allerede at tilstanden på startmotor tilsier at problem kan ligge her. Minusbolten på starter knakk tvert når jeg prøvde å løse bolten som holdt kablene på plass.
Det går nok å overhale starter, men vil heller kjøpe ny for å vite at alt er tipptopp når jeg monterer sammen igjen.
Med starter ute gikk det greit å demontere varmeveksleren. Måtte løsne dieselfilter for å trekke den forbi på grunn av oljehuset. Oljehuset fikk jeg ikke demontert først på grunn av skruer uten spor.
Tilstanden på motor er vel så som så, det er mye overflaterust på denne siden, og jeg mistenker at det her har vært både kjølevannslekkasje og oljelekkasje en periode, men har ikke klart å se det fulle bildet før nå. Det blir godt å få rensket opp og få på litt grønnfarge igjen! Jeg tenker først å skrape/pusse bort løs rust, deretter grunne med owatrol før grønn lakk.
En del av flensskruene har sett bedre dager og er som sagt uten spor. Disse er utgått hos VP. Hvilket materiale er disse i, og hvor kan jeg få fatt i nye?
To be continued..