Kjetil A. D. Startet 15.Mars.2021 Del på Facebook Startet 15.Mars.2021 Skal handle fortøyninger til ny (for oss) båt. Det er en 42 fot seilbåt på ca 9 tonn. Etter boka skal man da gjerne har tau som bruddstyrke = båtens vekt. Utfordringen er for mg å finne tau i denne størrelsen som er innafor på pris og diameter. Tenkte egentlig 20mm, men da er typisk bruddstyrke ca 6-7000kg med treslått. Annet tau (skal ikke spare på alt, men...) koster myyye.. Så hva er rådet.. Burde 20mm treslått holde, eller må jeg se etter andre løsninger/tykkelser. Hvor handler folket sine fortøyninger i denne dimensjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Jeg går ut ifra hvor mye pullert/innfesting ombord tåler. Jeg vil heller at tauet skal ryke før istedet for at den river med seg skuteside/dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 (redigert) På den forrige båten min, ein bavaria 42c med vekt på nesten 12t brukte eg 16mm nylon. Hadde også 20mm til bruk ved spesielle tilfeller. Men dette er jo vesentlig sterkare en all pullertane ombord. Pluss at dimensjonen gjer det vanskelig å bruke. 16mm holder plenty. Alt etter type og merke, men 16mm nylon kan godt ha ein MBL på 4-6000 kg. Ein skal jo ikkje løfte båten etter ein fortøyning Kjøper alt tauverket mitt fra Åkrehamn Trålbøteri. Normalt sett 110-220 meter på rull i slengen. Redigert 15.Mars.2021 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
NilsPils Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Sjøholken skrev 3 minutter siden: Jeg går ut ifra hvor mye pullert/innfesting ombord tåler. Jeg vil heller at tauet skal ryke før istedet for at den river med seg skuteside/dekk. Det er faktisk krav i henhold til en ISO-standard. Men jeg tviler sterkt på at det er helt vanlig at tauet ville ryke først . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Det kommer vel litt an på hvor du bor og hvor utsatt du ligger til. Du informerer ikke om dette. Hulda på 17 tonn ligger fortøyd med tauverk fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 (redigert) 6000-7000 kilos belastning er ekstremt mye. Med mindre du skal fortøye på en bølgeutsatt plass i full orkan, kommer du aldri i nærheten av slike belastninger. 16 mm holder i bøtter og spann. Og husk skikkelige rykkdempere. PBO har sammenlignet en del: https://www.pbo.co.uk/gear/pbo-tested-12-mooring-snubbers-45131 Redigert 15.Mars.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Code0 Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Like viktig er gode rykkdempere. Gikk en tråd i fjor: Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 (redigert) Her er kravet til styrken i pullert etc. i henhold til ISO. Tauet skal ikke være sterkere enn festepunktet. Tipper du vil komme ut med at 20mm er i overkant sterkt . . . LC er middelverdien av skroglengde LH og vallinjelengde LW . . Redigert 15.Mars.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kjetil A. D. Svart 15.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Hulda skrev 7 minutter siden: ommer vel litt an på hvor du bor og hvor utsatt du ligger til. Du informerer ikke om dette Takk for mange raske og gode svar! Godt poeng av Hulda... jeg ligger i Holmestrand bak to bølgedempere. Kan nok bli ruskete, men har også mulighet til å hive på noen ekstra tamper om det trengs. På 16mm er jo utvalget en del bedre 😊 Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 (redigert) Du har jo flere festepunkter og tau å fordele kreftene på. Det er viktig å tilpasse lengden på tauene slik at båten belaster omtrent like mye på alle tau samtidig. Jeg bruker 16 mm tau på 40 fot/ ca 9 tonn. Da er det 2 i baugen, 2 i hekken og 2 spring (forover/bakover) fra midtpuller på hver side. Redigert 15.Mars.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Jeg ville gått for 20mm. Da har du mange år ekstra før tauverket er så svekket at det må byttes ut. Pluss at det er godt å håndtere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 43 fot, 14 tonn. 16 mm med strekkavlastere. https://seatronic.no/robline-16mm-bryggefortoyning-sort-6-meter-med-kause Det er ikke meninga båten skal henge i ett av tauene i lufta. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 En faktor er hvor store kryssholtene er. Det bygges fort opp med tau om tauet er for grovt dimensjonert. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
index Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Bitteliten skrev 7 minutter siden: 43 fot, 14 tonn. 16 mm med strekkavlastere. Er ikke så nøye med fortøyningen av disse store båtene skjønner jeg. Jeg bruker 16-18mm på min 27 foter på snaut 4 tonn, og sover godt om natta. Hvorfor er det så om å gjøre å bruke tynne tau? Tidligere brukte jeg 14mm, og måtte skifte annethvert år på grunn av slitasje. Etter at jeg gikk opp i dimensjon har jeg ikke skiftet på 8-10 år. Og jeg slipper å forsterke ved stormvarsel. Båten er trygt fortøyd uansett. Det er vel verdt noen hundrelapper ekstra. Og kryssholtene er mer enn store nok. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Sist jeg spleiset inn noe nytt, var det vel Biltema 25 0776, bruddstyrke 5,1 tonn. Vinterfortøyningen er vel i dag rundt 10 slike tau. Vi får se hvordan det har gått når grensen til Sverige igjen blir farbar. Har ikke vært nedover siden 15. januar. Tror nok at på mange båter ryker festepunktene før tauet. Story: For noen år siden drev Hulda på en mudderbanke på Hvaler. Sugde seg dønn fast. Ringte til RSR Skjærhalden. Ba dem ta det med ro, ingen umiddelbar krise. Etter en times tid kom de buldrende. Jeg fikk ikke lov å feste tampen. Jeg blånektet at de skulle feste til masten. De måte greie seg med pullerten forut. Mener jeg måtte undertegne på akkurat det :-) Så bakket de stramt. Ga litt gass, så mer gass, og Hulda kom skliende i en sky av mudder. Deretter, før de koblet fra, var det test av roret. Tydelig at de har varierende erfaring med båters konstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 index skrev 32 minutter siden: Er ikke så nøye med fortøyningen av disse store båtene skjønner jeg. Jeg bruker 16-18mm på min 27 foter på snaut 4 tonn, og sover godt om natta. Hvorfor er det så om å gjøre å bruke tynne tau? vi er nok generelt ganske skjødesløse med valgene ombord... 16 mm er mer enn nok til normal fortøyning. Det er 6 tau som holder båten - all belastning er aldri på bare ett tau. Ankerriggen vår er lagt for å holde oss i orkan +. Bruddstyrken her er 5 tonn på svakeste leddet. Så jeg tenker at du overdimensjonerer voldsomt på båten din. Du skal ikke løfte båten i tauet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Bitteliten skrev Just now: Så jeg tenker at du overdimensjonerer voldsomt på båten din. Du skal ikke løfte båten i tauet. Det lever jeg veldig greit med. Etter et par år i vær og vind er kanskje styrken på tauverket halvert, da har jeg ennå noen år igjen før jeg må bytte. Så da kan jeg tenke på andre ting enn tau i noen år til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 index skrev Just now: Det lever jeg veldig greit med. Etter et par år i vær og vind er kanskje styrken på tauverket halvert, da har jeg ennå noen år igjen før jeg må bytte. Så da kan jeg tenke på andre ting enn tau i noen år til. Det gjør jeg med mine "pinglete" 16mm også Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Kommer veldig an på hvor beskyttet havn en ligger i.. Men som det sies...båten skal jo ikke løftes etter fortøyningene... Om en har flere tau, der hvert enkelt tau holder båtene vekt, så er en nesten komisk overdimensjonert i mine øyne... Min båt er 8 tonn, har litt forskjellig tau...ca 10 til 12 mm...2 forut,et akter og 2 spring ... Jeg kunne helt sikkert hatt ennå tynnere tau uten å risikert noe... Ligger i godt beskyttet havn, men vinden kan ta en del ... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Ida Marie III skrev 22 minutter siden: .Min båt er 8 tonn, har litt forskjellig tau...ca 10 til 12 mm...2 forut,et akter og 2 spring ... Venter i spenning på første 40 foter med 6mm fortøyninger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 index skrev 6 minutter siden: Venter i spenning på første 40 foter med 6mm fortøyninger... De fins sikkert også...😉 Du vet...noen havner er faktisk så skjermet at selv en orkan føles som en fris bris....😉 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Ida Marie III skrev Just now: De fins sikkert også...😉 Du vet...noen havner er faktisk så skjermet at selv en orkan føles som en fris bris....😉 Ja, det er vel så. Ingen av mine havner er sånn. Med rett vindretning er det bank å få, rett og slett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøholken Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Jeg har mine nærmere 50 tonn fortøyd med 16mm biltema tau og rykkdempere (superfornøyd med disse!). Rykkdemper er anbefalt på det sterkeste, det fordeler mye av belastningen og du slipper rykk. Brest akter, to brest forrut (til hver sin pullert ombord) og spring forrut og akterut. Disse har nå holdt i to år, i sterkt varierende vær. Jeg ligger utsatt for vær og vind. Jeg har også solide pullerter i 6"x6" eik, men jeg vil fortsatt uansett passe på at jeg ikke belaster pullerten mer enn nødvendig. Hos meg skal tauet alltid være det svakeste ledd. Husker det ble regnet og forsket på hvor store skjærkrefter eika tåler før den gir etter, for å gi meg ett ca tall på hvor mange tonn pullerten klarer (husker ikke det akkurat nå). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 index skrev for 4 timer siden: Venter i spenning på første 40 foter med 6mm fortøyninger... Jeg jobbet på en marina en gang i tiden. Når vi dro presenningene av båtene, var det en del som rappet 6 mm presenningtau og brukte det til fortøyninger. Riktignok ikke 40-fotere, men allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 (redigert) Bruker Biltemas flettede 18mm tau med spleiset øye i enden (oppgitt til å tåle 5,1t) på min seilbåt på gode 44’ og 11 tonn. Ligger forholdsvis værhardt til, spesielt for sydausten. Disse har holdt godt, det må jeg bare si. Flettede 18mm tau er også greie å bakse med, de blir ikke så stive som enkelte treslåtte tau jeg har brukt tidligere ofte ble. Selv de eldste (6-7 år) hos meg er fremdeles myke og greie. Tidligere brukte jeg også Biltemas rykkdempere for 18-20mm tau, disse holder ca. halvparten av levetiden for tauet her jeg ligger. Et mangeårig prosjekt, å ønske seg skikkelige Forsheda-dempere til jul, ble iverksatt. Har nå 8stk av disse og regner med de bør holde bedre enn Biltemas variant. Noe som sparer slitasje på tau er å bruke smertinger, slitasjehindrende hylser til å bruke i halegatt og andre steder der tau kan mistenkes å file litt. Biltema (igjen) har det utmerkede produktet avtappingsslange, kjøpte varianten med 25mm diameter. Kappet biter på 30cm og tredde tauet gjennom. Disse ligger i halegattet og hindrer slitasje. I forhold til tidligere varer dermed tauverket betraktelig lengre. Tidligere var det som regel i halegattene og i forbindelse med rykkdemperne fortøyningene ble slitt først. Så, slitasjehindrende tiltak anbefales. Jeg fortøyer med for- og akterfortøyninger i bås, har i tillegg spring fra begge ender til midtre kryssholt. Vinterstid har jeg dobbelt med fortøyninger framme og akter. Litt slakkere enn hovedfortøyningene, så når det stormer som verst ser jeg at disse ekstrafortøyningene «tar over» og først strammes når hovedfortøyningene har strukket seg litt i rykkdemperne. Dermed får de vanlige noe avlastning når de røynes litt. Redigert 16.Mars.2021 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.