Hakkannen
Bruker Biltemas flettede 18mm tau med spleiset øye i enden (oppgitt til å tåle 5,1t) på min seilbåt på gode 44’ og 11 tonn. Ligger forholdsvis værhardt til, spesielt for sydausten. Disse har holdt godt, det må jeg bare si. Flettede 18mm tau er også greie å bakse med, de blir ikke så stive som enkelte treslåtte tau jeg har brukt tidligere ofte ble. Selv de eldste (6-7 år) hos meg er fremdeles myke og greie.
Tidligere brukte jeg også Biltemas rykkdempere for 18-20mm tau, disse holder ca. halvparten av levetiden for tauet her jeg ligger. Et mangeårig prosjekt, å ønske seg skikkelige Forsheda-dempere til jul, ble iverksatt. Har nå 8stk av disse og regner med de bør holde bedre enn Biltemas variant.
Noe som sparer slitasje på tau er å bruke smertinger, slitasjehindrende hylser til å bruke i halegatt og andre steder der tau kan mistenkes å file litt. Biltema (igjen) har det utmerkede produktet avtappingsslange, kjøpte varianten med 25mm diameter. Kappet biter på 30cm og tredde tauet gjennom. Disse ligger i halegattet og hindrer slitasje. I forhold til tidligere varer dermed tauverket betraktelig lengre. Tidligere var det som regel i halegattene og i forbindelse med rykkdemperne fortøyningene ble slitt først. Så, slitasjehindrende tiltak anbefales.
Jeg fortøyer med for- og akterfortøyninger i bås, har i tillegg spring fra begge ender til midtre kryssholt. Vinterstid har jeg dobbelt med fortøyninger framme og akter. Litt slakkere enn hovedfortøyningene, så når det stormer som verst ser jeg at disse ekstrafortøyningene «tar over» og først strammes når hovedfortøyningene har strukket seg litt i rykkdemperne. Dermed får de vanlige noe avlastning når de røynes litt.