Jump to content

Edit History

HansH

HansH

@ComfortheDet du beskriver skal i prinsippet være kurant å få til.

 

Slike adaptere skal kun oversette meldinger inn og ut mellom NMEA0183 i plotteren og NMEA2000 (evt SeaTalk2) i selve autopilotcomputeren og som kontinuerlig meldes ut på backbone. Som du kanskje vet er NMEA2000 og SeaTalk2 identiske mht meldinger og oppsett, men de bruker ulike kabler. Yachtdevice har slike adaptere som du beskriver som løser dette. Merk at de som slutter på bokstaven -N er for NMEA og -R for Raymarine/SeaTalk2.

 

Autopiloten vil måtte være del av et NMEA2000/SeaTalk2 backbone. Det er dette backbonet du kobler deg inn på via adapteret. Alle meldinger der blir oversatt begge veier. Et ruteoppsett i plotteren skal derved kunne håndteres mot en nyere autopilot som får signalene inn som NMEA2000-setninger.

 

Så velger du til slutt backbone basert på hvilken autopilot du kjøper. Personlig synes jeg NMEA2000 er å foretrekke framfor SeaTalk2 fordi du mye mer å velge i av leverandører, samt at kabler etc er billigere. Men fordi jeg har litt gammelt og nytt i båten har jeg for sikkerhets skyld begge deler i ett og samme backbone bare spleiset sammen, inkl NMEA0183 (via et par YachtDevice-adaptere) og gamle SeaTalk (1.generasjon Raymarine) via et standard konverter-sett. Alt spiller på lag, men jeg har ikke akkurat den varianten du er ute etter fordi min kurskomputer går på SeaTalk1, men alt snakker sammen og jeg kan styre autopilot fra en Simrad-plotter, to Garmin og en Raymarine. (har to oppe og 2 nede).

 

Edit: Jeg har faktisk samme YDNR-02 som er linket over. Har i tillegg en YD-etellerannet for å hente motordata inn på NMEA2000/SeaTalk2 backbone.

HansH

HansH

@ComfortheDet du beskriver skal i prinsippet være kurant å få til.

 

Slike adaptere skal kun oversette meldinger inn og ut mellom NMEA0183 i plotteren og NMEA2000 (evt SeaTalk2) i selve autopilotcomputeren og som kontinuerlig meldes ut på backbone. Som du kanskje vet er NMEA2000 og SeaTalk2 identiske mht meldinger og oppsett, men de bruker ulike kabler. Yachtdevice har slike adaptere som du beskriver som løser dette. Merk at de som slutter på bokstaven -N er for NMEA og -R for Raymarine/SeaTalk2.

 

Autopiloten vil måtte være del av et NMEA2000/SeaTalk2 backbone. Det er dette backbonet du kobler deg inn på via adapteret. Alle meldinger der blir oversatt begge veier. Et ruteoppsett i plotteren skal derved kunne håndteres mot en nyere autopilot som får signalene inn som NMEA2000-setninger.

 

Så velger du til slutt backbone basert på hvilken autopilot du kjøper. Personlig synes jeg NMEA2000 er å foretrekke framfor SeaTalk2 fordi du mye mer å velge i av leverandører, samt at kabler etc er billigere. Men fordi jeg har litt gammelt og nytt i båten har jeg for sikkerhets skyld begge deler i ett og samme backbone bare spleiset sammen, inkl NMEA0183 (via et par YachtDevice-adaptere) og gamle SeaTalk (1.generasjon Raymarine) via et standard konverter-sett. Alt spiller på lag, men jeg har ikke akkurat den varianten du er ute etter fordi min kurskomputer går på SeaTalk1, men alt snakker sammen og jeg kan styre autopilot fra en Simrad-plotter, to Garmin og en Raymarine. (har to oppe og 2 nede).



×
×
  • Create New...