Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Lenge er relativ.
Nye batterier kjøpt hos forhandlere som ikke er spesialisert er nesten alltid "halv tomme".


Batterier har selvutlading fra ca. 2% (bra) til opp til (elendige) 12 - 15%.
Vanlig er 3 - 6% per måned.
Kommer den altså fra fabrikken, står først på lager der, så per sjøvei, så hos grossisten, så på spedisjon, deretter hos importøren og deretter hos forhandleren, da kan det fint ha gått 2 - 3 måneder. Så litt dårlig salg, da kan et batteri fort ha stått i 2 til 6  måneder (og tydelig mer) før en kunde overtar og omsider lader batteriet.
Ser du da gjennomsnittet = ca. 4% x 6 måneder
da blir det 24Ah på et 100Ah batteri = SoC 76%
Men, batteriene er jo ikke på 100% heller når den forlater fabrikken.

Anbefalingen min er alltid at en ikke bør kjøpe et nytt batteri som kommer med mindre enn 12,6V ved romtemperatur. 
Det er et klar tegn for at den har stått lenge allerede.

Bortforklaringer (t.o.m. på katalog) som "alle nye batterier må lades før bruk"
er bare et avledningsmanøver som skjuler dårlig stell.

I et ordentlig batteributikk vill eieren ta vare på at batteriene lades jevnlig,
fordi det er hans kapital.
Resten tenker du deg selv, og vet hva du skal spørre om når du handler.

Når nå et f.eks. 100Ah batteri er utladet med f.eks. 35 - 40%
da kreves at din 4A lader arbeider i minst 10 timer (trolig heller mot
12 - 14 fordi strømkurven peker nedover med økende lading/motstand)
pluss noen timer til utjevning siden batteriet må etterlades med minst 107%.

Når du husker på det kan du også svare på ditt og andres spørsmål,
er nemlig ikke mere komplisert enn det.

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Lenge er relativ.
Nye batterier kjøpt hos forhandlere som ikke er spesialisert er nesten alltid "halv tomme".


Batterier har selvutlading fra ca. 2% (bra) til opp til (elendige) 12 - 15%.
Per måned.
Kommer den altså fra fabrikken, står først på lager der, så per sjøvei, så hos grossisten, så på spedisjon, deretter hos importøren og deretter hos forhandleren, da kan det fint ha gått 2 - 3 måneder. Så litt dårlig salg, da kan et batteri fort ha stått i 2 til 6  måneder (og tydelig mer) før en kunde overtar og omsider lader batteriet. 

Anbefalingen min er alltid at en ikke bør kjøpe et nytt batteri som kommer med mindre enn 12,6V ved romtemperatur. 
Det er et klar tegn for at den har stått lenge allerede.

Bortforklaringer (t.o.m. på katalog) som "alle nye batterier må lades før bruk"
er bare et avledningsmanøver som skjuler dårlig stell.

I et ordentlig batteributikk vill eieren ta vare på at batteriene lades jevnlig,
fordi det er hans kapital.
Resten tenker du deg selv, og vet hva du skal spørre om når du handler.

Når nå et f.eks. 100Ah batteri er utladet med f.eks. 35 - 40%
da kreves at din 4A lader arbeider i minst 10 timer (trolig heller mot
12 - 14 fordi strømkurven peker nedover med økende lading/motstand)
pluss noen timer til utjevning siden batteriet må etterlades med minst 107%.

Når du husker på det kan du også svare på ditt og andres spørsmål,
er nemlig ikke mere komplisert enn det.

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Lenge er relativ.
Nye batterier kjøpt hos forhandlere som ikke er spesialisert er nesten alltid halv tomme. Biltema er et sånt eksempel.
Batterier har selvutlading fra ca. 2% (bra) til opp til (elendige) 12 - 15%.
Per måned.
Kommer den altså fra fabrikken, står først på lager der, så per sjøvei, så hos grossisten, så på spedisjon, deretter hos importøren og deretter hos forhandleren, da kan det fint ha gått 2 - 3 måneder. Så litt dårlig salg, da kan et batteri fort ha stått i 2 til 6  måneder (og tydelig mer) før en kunde overtar og omsider lader batteriet. 

Anbefalingen min er alltid at en ikke bør kjøpe et nytt batteri som kommer med mindre enn 12,6V ved romtemperatur. 
Det er et klar tegn for at den har stått lenge allerede.

Bortforklaringer (t.o.m. på katalog) som "alle nye batterier må lades før bruk"
er bare et avledningsmanøver som skjuler dårlig stell.

I et ordentlig batteributikk vill eieren ta vare på at batteriene lades jevnlig,
fordi det er hans kapital.
Resten tenker du deg selv, og vet hva du skal spørre om når du handler.

Når nå et f.eks. 100Ah batteri er utladet med f.eks. 35 - 40%
da kreves at din 4A lader arbeider i minst 10 timer (trolig heller mot
12 - 14 fordi strømkurven peker nedover med økende lading/motstand)
pluss noen timer til utjevning siden batteriet må etterlades med minst 107%.

Når du husker på det kan du også svare på ditt og andres spørsmål,
er nemlig ikke mere komplisert enn det.

:seeya:
Jørg



×
×
  • Create New...