Jump to content

Raymarine VHF'er

Poseidon

Recommended Posts

Er vedkommende som kjøpte JRC radioen tilfreds.

Dekker den våre kanaler? Det står i spesifikasjonene at den dekker frekvensområdet 156.025 to 163.275MHz ('Covers 50 USA & Int'l, 53 Canadian channels) men så vidt jeg kan forstå (selv om jeg ikke har tatt VHF-sertifikat enda) så ligger fiske- og fritidsfartøykanalene under 156MHz.

Jeg ser at de er på tilbud hos Boatfix og går for $95.99.  Dette er jo en knallpris, men den er kanskje ikke den mest idelle for våre farvann hvis den ikke dekker alle nødvendige kanaler.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Grunna,

Nå sjekket jeg nettopp med han som kjøpte JRC'en. Han er selv fagmann innenfor mikrobølgeelektronikk og mener at apparatet ser helt fint ut på alle måter.

Han har ennå ikke prøvet den i båt, men den "spiller fint" hjemme i kjelleren.

Mht kanaler så har du rett, den dekker ikke de skandinaviske spesialkanalene, men derimot alle internasjonale VHF-kanaler, pluss de amerikanske WX-kanalene, etc.

I tillegg har du som den vet full DSC.

Formelt sett skal apparater som brukes her være typegodtkjent av norske telemyndigheter, det vet jeg ikke om disse apparatene er, men det burde jo være en smal sak å undersøke hos Post- og Teletilsynet. (Eller bare sjekke med Jo Eirik).

Prismessig så var han småforarget på noe fortollingsgebyr som hadde kommet på toppen, men alt i alt kostet VHF'en ham knappe NOK 1500.-

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Har for moro skyld bestilt ett par håndradioer/ walkie talkies fra dette firmaet i dag (ca 28$)

Skal bli spennende å se hvordan dette går.

Har bevist bestilt noe som er billig, for toll(u)vesenet har en grense på 200,- kroner for fri innførsel. (kommer akkurat under med disse)

Dersom det er av interesse, skal jeg informere hvordan det går.

Geir

Har fått beskjed om at VHF `en er solgt. Dermed kan vel en moderator flytte diskusjonsdelen til rett side, og fjerne / låse resten av tråden ??

Som sagt, så gjort. Det første innlegget som inneholdt selve annonsen er fjernet. Resten av tråden er flyttet hit til Åpent forum. Samtidig endret jeg tittelen på tråden til noe mer meningsfyllt.

Når det gjelder typegodkjenning av VHF-apparat kjøpt i andre land er tommelfingerregelen at apparater kjøpt i Europa er OK, med noen få unntak. Apparat kjøpt i US. og Østen blir ikke godkjent pga. at disse innhar frekvenser som benyttes til andre formål her på berget.

Uansett vil jeg anbefale at en sjekker mot post og teletilsynet om det apparat du tenker å kjøpe er godkjent brukt i Norge. Du kan få problemer med å få tildelt MMSI nummer til en DSC VHF dersom den ikke er godkjent brukt i Norge.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Nevnte vhf er solgt og jeg fikk forlangende, det var ikke en raython men en apelco jeg solgte . Slik blir det når man har ting pakket ned i noen år og aventerer det før man ser på det. Vhf en har alle kanaler og hadde en innpris til forhandler på 1800,- i 1991 og ble kjøpt av min far som arbeidet som reperatør hos firmaet som solgte den

Når det gjelder typegodkjenning av VHF-apparat kjøpt i andre land er tommelfingerregelen at apparater kjøpt i Europa er OK, med noen få unntak. Apparat kjøpt i US. og Østen blir ikke godkjent pga. at disse innhar frekvenser som benyttes til andre formål her på berget.

Uansett vil jeg anbefale at en sjekker mot post og teletilsynet om det apparat du tenker å kjøpe er godkjent brukt i Norge. Du kan få problemer med å få tildelt MMSI nummer til en DSC VHF dersom den ikke er godkjent brukt i Norge.

Mvh

Jo Eirik

Jeg kjøpte i min godtroenhet en Raymarine (eller het det Raytheon for halvannet år siden ?) 53 VHF fra West Marine via Internett. Den billigste DSC VHF'en jeg fant i Stavanger på det tidspunktet kostet kr. 7 300.-, så det så ut som en bra løsning å kjøpe en Ray 53 til ca 1700.- fra USA.

Deretter spurte jeg pent om jeg kunne få bli kunde hos Telenor. Det ville de ikke høre snakk om, siden VHF'en også inneholder kanadiske og USA'ske værkanaler - kun for lytting. Så jeg måtte sende hele sulamitten tilbake.

Akkurat som om VHF er en særnorsk standard? Noe av vitsen her er jo at alle skal kunne kommunisere med alle? De utenlandske værvarslingskanalene er jo ikke til noen nytte uansett, medmindre jeg drar på langtur? Fikk et lite gufs av den gamle monopolistholdningen fra Telenor i dette tilfellet, som vi i stor grad er kvitt på telefoni, internett og andre konkurranseutsatte tjenester.

Norske priser gidder jeg ikke betale, siden f.eks. West Marine sikkert ikke taper noe på å selge VHF'en til den prisen de gjør, må det jo være rene ranet til de prisene vi har her i landet. Dobbelt opp? Mer enn det?

Så jeg får vel heller stole på mobiltelefonen da.

Har selvfølgelig VHF sertifikat, det var ikke der problemet lå.

S/Y Surprise

Jeg ringte og snakket med Post og Teletyilsynet og fikk til svar at de fleste apparater for det amerikanske markeddet ikke er lovlige i europa, dette gjelder også apparater fra anerkjente produsenter som stort sett produserer en versjon for Amerika og en for Europa.

Hvis apparatet er er CE merket, skal det tilfredstille europeiske krav. Det må følge europeisk standard og ha en erklæring fra produsent  om at det tilfredstiller europeiske krav.

Dette fører til at ihvertfall jeg ikke kjøper VHF'en min fra USA, da jeg ikke har planer om å seile til USA eller karibien i Junker'n. Men det er kanskje noen gode grunner for å ha en amerikansk VHF i tillegg dersom man skal til på langtur over atlanteren.

Derimot er det kanskje noen kroner å spare på handle fra england nå som pundet ikke står så sterkt. Har sett Nasa SX35 DSC VHF Radio til GBP168,51 fra www.allgadgets.co.uk, med moms og litt frakt blir det sikker t en del billigere en NOK 3450.- som den koster hos Seatronic.

Et annet spørsmål er kvaliteten på NASA VHF'en, er det noen som har kjennskap til denne?

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Surprise,

Nå må ikke du forvirre det hele med å blande inn sunn fornuft   -   her er det nemlig REGLENE som gjelder  :wink::lol:

.... og reglene forutsetter at vi norske brukere er så ubegavet at vi ikke ser forskjell på internasjonale kanaler og amerikanske WX-kanaler.

Kanskje hadde han et poeng allikevel den svenske ministeren i sin tid .... :confused:

mvh

Poseidon

PS

Løsningen er å ha den nye VHF'en som en uregistrert reserve, men det må du ikke si til noen :lol: :lol: :lol:

DS

.... og reglene forutsetter at vi norske brukere er så ubegavet at vi ikke ser forskjell på internasjonale kanaler og amerikanske WX-kanaler.

Ikke for å fornærme noen, men så ubegavede er vi nok noen ganger. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg hørte noe ala dette i pinsen:

<<Hallo "Baljen", dette er "Holken" på kanal16>>

<<Å hei på deg, "Holken", hører deg godt, har du en kanal?>>

<<Kan vi prøve kanal 26 "Baljen"?>>

<<Kanal 26>>

Og dermed er Tjøme radio på pletten:

<<Kanal 26 er arbeidskanal du bruker mot Tjøme radio, finn dere en arbeidskanal for skip til skip!>>

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars,

Helt enig med deg der, for så skifter de over til en annen duplexkanal og fortsetter å kalle på hverandre  -  og blir storligen forundret over at ingen hører noe.....

Men merk deg; dette skjer like gjerne på vanlige europeiske typegodkjente apparater. Det har ingenting med US-kanalene å gjøre.

Moderne VHF'er har forøvrig en delvis skjult vender, hvor man velger om apparatet skal ha de internasjonale kanalene tilgjengelig, eller US-kanalene. Dermed er det egentlig ikke noe problem så snart denne venderen er satt i riktig stilling en gang for alle   -   for andre enn Post- og Teletilsynet da .....

mvh

Poseidon

Jeg tok båtförerkurs i USA for et par år siden (arrangert av US Coast Guard Auxiliary) og en del av pensumet dekket VHF.  Såvidt jeg husker, ble det nevnt at kanal 22 er forskjellig i USA og Europa.  I USA heter den kanal "22A" og formodentlig er en annen frekvens enn 22.  Det er alt jeg kan huske som spesifikt ble fremhevet som forskjellig.  Jeg kjöpte en Standard Horizon Eclipse Plus som kostet $140, men det var för DSC kom på markedet.

Ellers så kan jeg istemme med god service og ikke minst gode priser fra Boatfix.  Ett aber er at online-katalogen kan være litt kronglete å finne frem i.  Siden West Marine også har online katalog, er det lett å sammenligne priser, og du vil finne ut at Boatfix nesten bestandig er billigere, differansen er spesielt stor på motordeler.

Som et annen sidesprang, hörte jeg en båteier beklage seg over hvor mange som har kalt båten sin for "Radio sjekk".  Han (eller hun?) hadde merket seg at det var svært mange ute i helgen som ble oppkalt på VHF'en, men ble sjelden besvart!

Kåre

Hei.

For de som vil vite forskjellen på europeiske og amerikanske VHF frekvenser, anbefaler jeg å gå inn på mine sider, klikke på linker og se på "Nytt og nyttig". Der finnes oversikt over internasjonale (norske) og amerikanske frekvenser.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 måneder senere...

Bestilte som nevnt dette 11/6.

Ble trekt på Visakortet 20/6.

Har purret flere ganger, men ikke fått svar.

Har ikke fått varene, og anser pengene som tapt.

:smiley:

Skriver det på erfaringskontoen, og er like blid  :lol:

Geir

Hei igjen Geir,

Det var en ergerlig utvikling!

Men kan det være noen trøst så mener jeg å huske at min kollega som bestilte samme sorten VHF hos samme selskap også måtte purre noen ganger  -  VHF'en hadde visst vært ute på en eller annen jordomseiling før den nådde frem til Stavanger. . . . .

Du må bare stå på, og det kan sikkert hjelpe at også Visa kommer inn fra sin side, for de liker ikke å bli brukt i noe som kan minne om lureri.

Lykke til!

mvh

Poseidon

• 4 måneder senere...

Bestilte som nevnt dette 11/6.

Ble trekt på Visakortet 20/6.

Har purret flere ganger, men ikke fått svar.

Har ikke fått varene, og anser pengene som tapt.

:lol:

Skriver det på erfaringskontoen, og er like blid  :wink:

Geir

I dag kom radioen.

Det eneste problemet er at jeg trodde de ble levert 2 stk i pakken, det ble de ikke, så nå har jeg 1 stk radio. :sad:

Har akkurat tatt mot til meg, (og fått tillatelse av Admiralinnen), og bestilt 1 stk til.

Denne gangen prøver jeg fra en annen aktør i USA.

Det blir spennende å se hvor lang tid det tar denne gangen.

Fortsatt godt nytt år til alle sammen.

Geir

Gratulerer Geir  -  og godt nytt VHF-år!

Flott at den endelig kom, jeg hadde litt vondt av å ha gitt en anbefaling som i første omgang syntes å være heller dårlig....

Men når du nevner 2 stk i sett, så forstår jeg ikke helt hva du mener   -   det er tross alt ikke noen "vanlig Gakki Snakki" .....

I "småskipsfarten" er hovedanvendelsen for VHF å ha kontakt med kystradioen og andre fartøyer med VHF, og dermed trenger man vanligvis ikke 2 stk ombord.

Lykke til iallefall!

mvh

Poseidon

Gratulerer Geir  -  og godt nytt VHF-år!

Flott at den endelig kom, jeg hadde litt vondt av å ha gitt en anbefaling som i første omgang syntes å være heller dårlig....

Men når du nevner 2 stk i sett, så forstår jeg ikke helt hva du mener   -   det er tross alt ikke noen "vanlig Gakki Snakki" .....

I "småskipsfarten" er hovedanvendelsen for VHF å ha kontakt med kystradioen og andre fartøyer med VHF, og dermed trenger man vanligvis ikke 2 stk ombord.

Lykke til iallefall!

mvh

Poseidon

Her har vi helt klart "snakket" forbi hverandre.

Det jeg bestilte (først og fremst for å "teste" å bestille noe fra statene til en billig penge, var akkurat en (trodde det var to) Gakki Snakki.  (Walkie Talkie i det "nye" frekvensbåndet 460 Mhz)

VHF'n kommer uansett når jeg bare har klart å få kjøpt båt igjen. (Admiralinnen mener hardnakket at vi må kjøpe hus først :wink:)

Geir

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...