Snusmumrikken
Hei!
Har en Evinrude E-TEC 130HK som jeg fikk vann i bensinen på, fikk heldigvis ordnet opp i dette før det gikk skade av det, men i den forbindelsen så tok jeg også en vanlig kompresjonsmåling. Venstre bank ligger på 90/110 på øverste og nederste sylinder, og 120/120 på høyre bank. Når vi hadde denne inne hos en dyktig privatmann tidligere i 2019, så påsto han at han hadde tatt komp. test, og at den var bra. Men begynner å bli litt usikker på om han gjorde det. :P
Motor har blitt litt "mishandlet" ved å ha blitt kjørt med veldig feil propell (Manglet ca 1000 RPM fra anbefalt WOT turtall), samt. omtrent kun på tomgang. Så lurer på hva sjansen er for at motor kan ha fått slitte ringer/stuck ring på stempel, eller om det er noe mer alvorlig? Har for øvrig to rådelager liggende til samme motor, og verktøy for å evt. få tatt en kamera nedi sylinderen for sjekk om det er anbefalt.
Vurderer å demontere innsugsdelen og ta ut veiva med stempel for å inspisere. Mangler 500 RPM og 4-5 knop fra 2019 til jeg overtok den sent ifjor sommer. Båten lå mye på vann i ro, og det ser man jo på bunnen etter opptak i høst.. Sjekket eksosventilen og den var fin og grei. Gjorde også test av den elektroniske ventilen og det fungerte fint, byttet også til en annen testventil fra en delemotor jeg har liggende (2012 mod), samme greie. Evdiag rapporterer heller ingen feil.
Motor starter fortsatt fint om du bare vrir om nøkkelen etter pluggbytte, og høres fin og frisk ut sånn ellers. Brukte den nok minst 150 timer i fjor uten tull (annet enn at den startet gjerne på andre forsøk, typisk tegn på slitte plugger, var også 1 av 4 plugger som var av den eldre typen).
Så det jeg lurer på er om hvilken tiltak burde jeg ta? Risikerer jeg å blåse en veiv ut fra blokka om jeg bruker den ut årets sommer? Eller blir det for mye å synse på?
EDIT: Hadde forøvrig fullt overslag i en coil, fikk byttet denne i høst da jeg måtte i gang med å rense hele bensinsystemet.