elskerseiling Startet 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2021 Hvordan syns dere dette ser ut? Jeg har levert båten til mercruiser verksted for å bytte gimbal, belger osv. De har åpnet opp og mener at de syns det ser greit ut og at de ikke finner noen åpenbar feil selvom jeg har hatt klakking/romling fra drevet ved sving på tomgang. Både i fri og i gir Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Ikke for å kuppe tråden din, men var lyd lik/lignende den jeg har i mitt dp290 drev? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
elskerseiling Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Helt identisk Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 (redigert) Bytta gimballager idag og de mener at lyden er borte. Jeg vet ikke før jeg hører det selv:) Til info så mente mekaniker hos mercruiser verkstedet at drivknute var helt ok og monterte dette sammen igjen slik det ser ut på bilde. Redigert 17.Mars.2021 av elskerseiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 4.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Lyden er ikke borte Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 (redigert) Er det ikke deilig? Man setter noe bort og forventer at nå blir det bra. Om det klakker sånn når du svinger er det ikke mye annet enn drivknuten som kan lage den lyden. edit: om det klakker når båten er i fri regner jeg med at propellen står stille? I såfall kan det ikke være knuten. Redigert 4.April.2021 av Swingswong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Ser ut som den knuten har stått fuktig. Men den årsaken har du vell fått ordnet med ny belg på service som du hadde. På selve knuten har du 8 lagre med tette ringer . Antagelig så er det kommet vann inn noen av lagene. Jeg overhalt min selv du trenger bare en sku stikke og godt utvalg i verktøy kassen for dette arbeidet. 2 nye krys med lagre så er du kvitt den lyden Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 4.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 (redigert) Takk for svar. Klakking er i fri også ja. Men lyden kommer kanskje halvveis til fullt rattutslag begge veier. Det rare her er at jeg ba verkstedet (mercruiser autorisert) spesifikt sjekke knuten og kryss. De sa at det var helt fint. Når jeg fikk bilde av det sa jeg enda en gang at det ikke så bra ut. Hvorpå de mente at alt var normalt. Det er noe forbanna dritt. Jeg hadde komplett ny knute liggende men de mente det var tull å bytte. Og så sitter jeg her med den samme ulyden og 12000 kr fattigere, de sa at alt var bra og at jeg egentlig ikke trengte å bytte hverken belgene eller gimbal. Redigert 4.April.2021 av elskerseiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 (redigert) Når motor går så går knuten rundt og jeg monterte akkurat mitt eget drev i dag. Men det viste seg at pakning for kjøle vannet var for stor og ikke kunne brukes men den gamle kunne gjøre jobben et år til. Hos deg så har di bruk den feile pakningen du ser hvor deformert den er så kanskje noe av kjøle vannet er kommet inn til knuten ettersom den er så rusten og gjort at den er røket nå. Redigert 4.April.2021 av Helge77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 (redigert) Drivknutene ser ikke bra ut og bør byttes, ihvertfall kryssene. https://www.eurofritid.no/velg-motor/mercruiser-drev/universalledd Gimballageret på det øverste bildet så ikke så galt ut, men det merker du om man snurrer på det og kjenner om det går hakkete. Redigert 4.April.2021 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 4.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 (redigert) Jeg har ikke gjort dette selv men verkstedet har tatt sine vurderinger som nevnt over. Jeg får ikke gjort så mye med det nå kanskje. Alt er satt sammen igjen av verkstedet med komplett belgskifte og båten er sjøsatt. Som tidligere nevnt. Mercruiser verksted demonterte drevet, konkluderte med at alt var bra, byttet gimbal og belger og satte det sammen. Deretter mente de at klakking var borte noe som er helt feil. Redigert 4.April.2021 av elskerseiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Høres ut som en reklamasjon på jobben er på sin plass Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 (redigert) Om du har spesifisert at det er problemet med klakkingen ved sving du vil ha fjernet av verkstedet og man fortsatt hører dette er det vel en reklamasjons sak. Jeg mener fortsatt at kryssene i drivknuten som ikke ser bra ut. Man kan jo sende en epost med bildet av drivknute og fortelle at det klakker ved sving til Ravns garage eller AB Marine i Leangbukta og høre hva de mener om drivknuten. Redigert 5.April.2021 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Reed Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Hei. Jeg har samme problem med min, men kun ved fult rattutslag, begge veier. Bør jeg ta dette med en gang eller kan jeg kjøre de 20 timene og ta det til høsten ved slipping? Takknemlig for alle svar😊 Sitér dette innlegget Link to post
Foe Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Fikk samme problem på tur med båten fra Brønnøysund til Lysøysund for noen år siden. Kom oss hjem trygt ved å kjøre mye rett frem, tiltet drev i 0 posisjon og tok kun svingene i lav hastighet. Da vi kom hjem tok jeg båten opp og kunne se at gimballageret var helt defekt, mens knutene så ok ut. Skiftet alt for å være sikker. Lydene kom heldigvis bort. Fikk i ettertid høre at reparasjoner kunne bli ganske drøye i pris hadde jeg provosert drevet ytterligere. Lyden indikerer jo en alvorlig ubalanse i drivverket og følgeskader på drevet kan oppstå. Derfor er det vanskelig å si at du bare kan overse dette. Selvsagt kan det gå bra bare du er forsiktig, men jeg ville fixet dette før sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.