Jump to content

Status drivknute mercruiser alpha one gen 2

elskerseiling

Recommended Posts

Hvordan syns dere dette ser ut? 

Jeg har levert båten til mercruiser verksted for å bytte gimbal, belger osv. De har åpnet opp og mener at de syns det ser greit ut og at de ikke finner noen åpenbar feil selvom jeg har hatt klakking/romling fra drevet ved sving på tomgang. Både i fri og i gir

Resized_20210317_084044002.jpeg

Resized_20210317_084021002.jpeg

• 3 uker senere...

Er det ikke deilig? Man setter noe bort og forventer at nå blir det bra. 
Om det klakker sånn når du svinger er det ikke mye annet enn drivknuten som kan lage den lyden. 

edit:

om det klakker når båten er i fri regner jeg med at propellen står stille?

I såfall kan det ikke være knuten. 

Redigert av Swingswong (see edit history)

Ser ut som den knuten har stått fuktig. Men den årsaken har du vell fått ordnet med ny belg på service som du hadde. På selve knuten har du 8 lagre med tette ringer . Antagelig så er det kommet vann inn noen av lagene. Jeg overhalt min selv du trenger bare en sku stikke og godt utvalg i verktøy kassen for dette arbeidet. 

2 nye krys med lagre så er du kvitt den lyden 

Takk for svar. 

Klakking er i fri også ja. Men lyden kommer kanskje halvveis til fullt rattutslag begge veier.

Det rare her er at jeg ba verkstedet (mercruiser autorisert) spesifikt sjekke knuten og kryss. De sa at det var helt fint. Når jeg fikk bilde av det sa jeg enda en gang at det ikke så bra ut. Hvorpå de mente at alt var normalt. Det er noe forbanna dritt. Jeg hadde komplett ny knute liggende men de mente det var tull å bytte.

Og så sitter jeg her med den samme ulyden og 12000 kr fattigere, de sa at alt var bra og at jeg egentlig ikke trengte å bytte hverken belgene eller gimbal. 

Redigert av elskerseiling (see edit history)

Når motor går så går knuten rundt og jeg monterte akkurat mitt eget drev i dag. Men det viste seg at pakning for kjøle vannet var for stor og ikke kunne brukes men den gamle kunne gjøre jobben et år til. Hos deg så har di bruk den feile pakningen du ser hvor deformert den er så kanskje noe av kjøle vannet er kommet inn til knuten ettersom den er så rusten og gjort at den er røket nå. 

Redigert av Helge77 (see edit history)

Jeg har ikke gjort dette selv men verkstedet har tatt sine vurderinger som nevnt over. Jeg får ikke gjort så mye med det nå kanskje.

Alt er satt sammen igjen av verkstedet med komplett belgskifte og båten er sjøsatt.

Som tidligere nevnt. Mercruiser verksted demonterte drevet, konkluderte med at alt var bra, byttet gimbal og belger og satte det sammen. Deretter mente de at klakking var borte noe som er helt feil.

Redigert av elskerseiling (see edit history)

Om du har spesifisert at det er problemet med klakkingen ved sving du vil ha fjernet av verkstedet og man fortsatt hører dette er det vel en reklamasjons sak. Jeg mener fortsatt at kryssene i drivknuten som ikke ser bra ut. Man kan jo sende en epost med bildet av drivknute og fortelle at det klakker ved sving til Ravns garage eller AB Marine i Leangbukta og høre hva de mener om drivknuten. 

Redigert av MorganX (see edit history)
  • 4 år senere...

Fikk samme problem på tur med båten fra Brønnøysund til Lysøysund for noen år siden. Kom oss hjem trygt ved å kjøre mye rett frem, tiltet drev i 0 posisjon og tok kun svingene i lav hastighet. Da vi kom hjem tok jeg båten opp og kunne se at gimballageret var helt defekt, mens knutene så ok ut. Skiftet alt for å være sikker. Lydene kom heldigvis bort. Fikk i ettertid høre at reparasjoner kunne bli ganske drøye i pris hadde jeg provosert drevet ytterligere. Lyden indikerer jo en alvorlig ubalanse i drivverket og følgeskader på drevet kan oppstå. Derfor er det vanskelig å si at du bare kan overse dette. Selvsagt kan det gå bra bare du er forsiktig, men jeg ville fixet dette før sesong.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...