Jump to content

17 fot Mørebas med 90 hk Evinrude e-tec, valg av batteri og løsning?

Prologue

Recommended Posts

Hei alle! Har en 17 foters Mørebas med 90 hk Evinrude e-tec. Den har et 75 ah batteri til start/tilt/lys, men nå ønsker jeg meg litt mer i båten.

Jeg ønsker å sette inn en liten varmeovn, samt stereo med et par høytalere. 

Jeg kan generelt lite om strøm, har koblet noe bilstereo tidligere i ungdomen. Regner med jeg skal kunne klare dette.

Burde jeg gått for et batteri på 135ah eller burde jeg hatt ett batteri til start og et eget forbruksbatteri til stereo/ovn?

Dersom jeg skal dele dette, hvordan kobler jeg enklest (uavhengig av pris) slik at begge lader? Har hørt om løsninger med relé der man risikerer å ødelegge dynamo når motoren er i gang.

Vil helst ha så enkle løsninger som mulig. Vil for det meste ha motoren i gang når jeg bruker varmeovnen, da jeg tenker den er det som suger mest strøm.

Og vil motoren klare å lade rimelig greit så mye ah?

Når du skriver "varmeovn" så stusset jeg litt, det må du nesten forklare nærmere :smiley:

Generelt så bør man ikke lesse ned en 17-foter med masse batterier. Hvis du tror det blir lite så kan du jo øke til rundt 90 Ah.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det er relativt kraftig generator på etecene , men varmeovn på 12V vet jeg ikke om jeg ville satset på...   Er det for å holde duggen unna frontruta eller for å få varme under kalesjen?   H

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det med ovnen tror jeg at jeg dropper. Kan heller kjøpe en rimelig gassovn tenker jeg. Er mest for å få litt varme under kalesjen på kveldene.

Greit å høre at det er kraftig generator på motoren min. Da er det jo ønskelig å kunne høre litt på musikk mens motoren er av, uten å risikere å ikke få start igjen. Holder det med 75ah batteriet til dette?

Hvis du ikke har noen super mega forsterkere som drar hundrevis av watt eller og/eller spiller på full guffe hele tiden, så holder nok et fulladet batteri fint 4-5 timer uten at du skulle få noen startvansker av den grunn. Forutsatt et strømtrekk på rundt 5A (60W). Men antagelig vesentlig mindre forbruk med en normal spiller på "normalt" volum, så det holder nok fint dagen lang.

Med et digitalt voltmeter tilkoblet så vil du jo iallefall se om spenningen begynner å minke i forhold til like etter at du stoppet motoren sist, så det er jo absolutt å anbefale. Og spesielt hvis du ikke har digitalt voltmeter i motorinstrumentene.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...