dreyrs Startet 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2021 (redigert) Hei alle sammen. På tide at jeg startet min egen post på dette forumet etter å ha lusket her siden vi gikk til innskaffelse av første båten vår våren 2020 (Skarpnes 28). Denne båten solgte vi siden vi venter barn nå i juni og i tillegg tjente penger på salget samt at vi i utangspunktet ikke tenkte vi skulle få bruke båten så mye denne sommeren mtp at termin er tidlig juni. Nå som solen titter frem igjen og jeg ser havet fra terrasen min begynner jeg å se mørkt på en sommer uten å være på sjøen. Jeg har vokst opp med en far som har hatt båt og sånn sett båtvant. Det samme med min samboer som også har tilbrakt mange somre som barn langs sørlandskysten. Smaken av livet som kaptein var god til tross for litt motorproblemer sommeren 2020, det syns samboer og barn også. Så spol frem til nå. Jeg og min samboer snakket om hvor gøy det hadde vært å lære seg å seile og dermed var sprøyta satt for min del. Jeg har bestilt en seilbok og sendt mail til den lokale seilforeningen for å lære meg denne kunsten. Vi er i utgangspunktet 5 personer når det nye tilskuddet blir født. 2 voksne og 3 barn (7år,3år,0år) og ønsker en båt nå primært for dagsturer, de to eldste barna har og en egen far og vil være en del hos ham i sommer som gjør at vi er 2 voksne og en nyfødt deler av sommeren så soveplass til 2 voksne og plass til en baby hadde ikke vært å forakte om vi ville ønske å overnatte en gang i ny og ne. Så da blir jo spørsmålet hva for båt vi trenger for å kunne dette. Ønsker egentlig å bruke så lite penger som mulig, litt estetisk småfiks og elektrisk skal jeg gjøre, men noe motorfiks holder jeg meg helst langt unna. Jeg har sett på flere båter, men dessverre er mange båter et godt stykke unna geografisk fra der jeg bor (Søgne, Kristiansand). Som f.eks. denne med toalettrom, mange sengeplasser og kjøkken. Og i tilsynelatende god stand (Finn Express 73): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=196164230 Og denne som virker utrolig billig til størrelse og innhold -Miss Neptim 8.5 (Hvorfor det?): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=210569972 Så lokalt her så innenfor det jeg tenker er en praktisk størrelse til å kunne få med alle ombord og samtidig ha det vi trenger for å være ute en lang dag så er det disse: Masse nytt og ser velholdt ut (Bellona 23): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=192099382 En Shipman 28, med litt oljelekk, syntes også motorrommet ser veldig uoversiktelig ut, men større båt og mer plass: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=208928813 Og til slutt denne firlingen som jeg per nå tenker er mest aktuell av det jeg har funnet ut om den på nettet mtp pris og lokasjon: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=194140743 Dårlige bilder, men etter en samtale med nåværende eier så må det byttes et batteri, mangler en pute, følger med storseil og fokk. Den er nærme der jeg bor så tenker jeg vil ta en titt på den uansett. Er det irrasjonelt og tenke at jeg i det hele tatt vil få glede av båten denne sommeren med en nyfødt baby? Vi har kort vei til båtplass om det skulle trengs å gjøre noe, og om vi finner ut av vi kan ta en tur. Er firlingen (eller noen av de andre båtene) gode nok til å etterleve det jeg ønsker å bruke den til? Er det noe spesielt jeg burde undersøke ekstra på disse? Redigert 17.Mars.2021 av dreyrs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Speiderne i Søgne har etpar Maxi 77 vi er veldig fornøyd med. Der har du en liten kjøkkenkrok og ståhøyde inne. De fleste har portapotti eller vanntoalett med utløp rett til sjø. Vanntank med fotpumpe er standard, og det vil du sette pris på med småbarn. Den har 5 liggeplasser og plass til alle ute. Lett å seile, og nesten umulig å kullseile. Viktig at motoren er ok enten den er innabords eller henger på utsiden. Send IM hvis dere vil ombord og kikke. Sitér dette innlegget Mons Link to post
pirlo Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Det er vel ikke irrasjonelt å tenke at du kan få glede av båten i sommer, men jeg vil tro det avhenger av hvor mye som må fungere for at båten kan gi glede. Dersom rigg er ok på Firlingen vil jeg tro det viktigste er på plass. Om motoren skulle bli lunefull går det veldig fort å henge på en annen påhengsmotor, og om det skulle være vanskelig er det vel opp for diskusjon om du i det hele tatt behøver motor for å komme til og fra kai med en såpass lett båt? Shipman er vakker, men det blir fort mer styr om man er avhengig av innenbordsmotor - selv om påhengs er en nødløsning også her om du setter på en brakett. Sitér dette innlegget Link to post
dreyrs Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 mons skrev 18 minutter siden: Speiderne i Søgne har etpar Maxi 77 vi er veldig fornøyd med. Der har du en liten kjøkkenkrok og ståhøyde inne. De fleste har portapotti eller vanntoalett med utløp rett til sjø. Vanntank med fotpumpe er standard, og det vil du sette pris på med småbarn. Den har 5 liggeplasser og plass til alle ute. Lett å seile, og nesten umulig å kullseile. Viktig at motoren er ok enten den er innabords eller henger på utsiden. Send IM hvis dere vil ombord og kikke. Hei mons takk for svar. Har sett et par Maxi77 liggende ute på finn. Ser ut som flotte båter det, dessverre ser jeg kun en av disse ute nå litt over det jeg ønsker å betale i første omgang og litt langt unna. Når det kommer til poengene dine om toalett og kjøkken er det sant. Måtte muligens investert i en portapotti å stue inne i forpiggen. Men hadde også vært aktuelt å legge til steder i nærområdet med toalettmuligheter. Vanntanken hadde vært sabla greit ja..! Sitér dette innlegget Link to post
dreyrs Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 pirlo skrev 17 minutter siden: Det er vel ikke irrasjonelt å tenke at du kan få glede av båten i sommer, men jeg vil tro det avhenger av hvor mye som må fungere for at båten kan gi glede. Dersom rigg er ok på Firlingen vil jeg tro det viktigste er på plass. Om motoren skulle bli lunefull går det veldig fort å henge på en annen påhengsmotor, og om det skulle være vanskelig er det vel opp for diskusjon om du i det hele tatt behøver motor for å komme til og fra kai med en såpass lett båt? Shipman er vakker, men det blir fort mer styr om man er avhengig av innenbordsmotor - selv om påhengs er en nødløsning også her om du setter på en brakett. Ja har noen vonde minner (de eneste vonde minnene fra båtlivet) i sommer når motoren gikk varm og hull i kjølevannslange, viftereim som røyk og sjøvannsfilter som sprakk. Hadde vært greit å slippe det en sesong i alle fall, hehe. Har også en reserve utenbordsmotor om det skulle være krise, så sånn sett så er jo det betryggende om det blir firling. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 dreyrs skrev for 17 timer siden: Og til slutt denne firlingen som jeg per nå tenker er mest aktuell av det jeg har funnet ut om den på nettet mtp pris og lokasjon: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=194140743 Jeg slet med å få 9k for en Firling som var i langt bedre stand enn denne. Riktignok med 6hk 2-takt, men 8hk gir knapt mer fart på den båten. Det var i 2019. Før Corona fallt markedet helt ut for gamle, mindre, seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
dreyrs Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Ingar skrev 15 minutter siden: Jeg slet med å få 9k for en Firling som var i langt bedre stand enn denne. Riktignok med 6hk 2-takt, men 8hk gir knapt mer fart på den båten. Det var i 2019. Før Corona fallt markedet helt ut for gamle, mindre, seilbåter. Tusen takk for innspill. Ja vil ikke si denne var et smykke å se på. Måtte ha gjort en del i den for å få den fin. Mulig jeg avventer litt da om markedet er veldig skjevt nå. Ser en maxi 77 på finn i Arendal, snakket med eier og har lugget på vannet i 3 år. Eldre seil og tau, men fungerende. Var ellers lite som fulgte med. Så da må jeg kjøpe Opplagsstativ, anker, ankertau, fendere, m.m. Går for 25k. Hvordan syns du/dere den er priset? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Hei, jeg hadde en Firling et par sesonger som ungdomsbåt på 80-tallet. Det er en båt jeg ikke vil anbefale hvis man er eller vil bli glad i å seile. Lett, grunn kjøl gjør den relativt ustabil på kryss og den tar dårlig høyde. Billig enkel innredning uten skott til forpiggen gjør den ikke særlig trivelig som turbåt heller. I alle fall sett med nåtidens øyne. Har seilt både Maxi 77 og den litt mindre Maxi 68 og ville mange ganger heller gått for en av dem. Bedre seilbåter, mer solide og bedre å bo i. Det finnes veldig mange av dem og det kommer nok flere til salgs utover våren på samme prisnivå som Firlingen. Den i Arendal ser OK ut men er av en veldig tidlig modell. Mange forbedringer på Maxi utover på 70-tallet og jeg vil tro du får en nyere båt til samme pris etterhvert. Sjekk IF-båten også. En vakker, god seilbåt men litt trangere innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
dreyrs Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Sjøstein skrev 14 minutter siden: Hei, jeg hadde en Firling et par sesonger som ungdomsbåt på 80-tallet. Det er en båt jeg ikke vil anbefale hvis man er eller vil bli glad i å seile. Lett, grunn kjøl gjør den relativt ustabil på kryss og den tar dårlig høyde. Billig enkel innredning uten skott til forpiggen gjør den ikke særlig trivelig som turbåt heller. I alle fall sett med nåtidens øyne. Har seilt både Maxi 77 og den litt mindre Maxi 68 og ville mange ganger heller gått for en av dem. Bedre seilbåter, mer solide og bedre å bo i. Det finnes veldig mange av dem og det kommer nok flere til salgs utover våren på samme prisnivå som Firlingen. Den i Arendal ser OK ut men er av en veldig tidlig modell. Mange forbedringer på Maxi utover på 70-tallet og jeg vil tro du får en nyere båt til samme pris etterhvert. Sjekk IF-båten også. En vakker, god seilbåt men litt trangere innvendig. Setter virkelig pris på innspillene fra mer erfarne seilere! Har begynt å leke med tanken om å vente en måneds tid så jeg får bedre oversikt i markedet ja. Firlingen virker litt spartansk, men hører mye forskjellig om den, noen lovpriser den og andre fraråder den. Kan virke som om "seilere" råder til noe annet. Er i utgangspunktet seiling vi vil lære så tar det til oss. Vi får se på de vi kan og vurdere selv. Har sett på noen IF båter og ja. Fine båter, vil definitivt vurdere om de dukker opp i nærheten. Jeg skal holde øye ute etter maxi 77 og if fremover også! Igjen. Takk for innspill :) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 I 2019 var båter som Maxi 77 nesten gratis. Det er et viktig skille for maxi rundt 1977. Røstjernene ble endret og sitter fast nede i benken. Flere andre endringer ble også gjort og båten fikk en offesiell godkjenning. Eldre båter sliter mer med lekkasjer ol. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Sjøstein Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Er nok fornuftig å vente og se an litt ja. Kommer nok mange båter til salgs fremover nå. Hvis jeg skal lovprise noe ved Firlingen, så mener jeg huske at den gikk bra for motor?. Du nevner Miss Neptim, det er sikkert en grei båt. Men om du ikke er spesielt glad i, eller flink til å skru på gamle dieselmotorer, så sats på noe med påhenger på dette budsjettet. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Ville sett på den Viggen som ligger på Tjøme. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
dreyrs Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 enslagsgjest skrev 37 minutter siden: Ville sett på den Viggen som ligger på Tjøme. Så den nå. Virker jo latterlig billig. Hvorfor er den så billig mon tro? Synd den er litt langt unna meg, men skal følge med på den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.