
ivar
Reisatjukk skrev 51 minutter siden:Det er vel ikke sant lenger?
75 hk Yamaha 2takt fra -98 veier 120 kg70 hk Yamaha 4takt fra -18 veier 119 kg
tror nok det er samme utvikling over hele fjøla, at en 30 hk fra idag kanskje er marginalt tyngre enn en 30 hk totakt, kanskje ikke tyngre i det hele tatt?
kanskje heller sammenligne med en Yamaha 70hk 2T som veier 105?
Mens feks en Suzuki DF70A veier 150.
Så, vektforskjellene varierer endel innad i hk klassene.
Skal man feks ha en 30hk så veier en yamaha 3syl 2T 60kg, letteste 4T blir Suzuki sin på 70hk, deretter merc/tohatsu på rundt 80 , og yamaha på bortimot 90kg.
Om man sammenligner de 2 70hk 4t motorene over, så har Suzukien 50% mer sylindervolum, og dermed sterkere i bunn enn Yamahaen. Så da tenker jeg at den lette(re) yamahaen er best egnet på en mindre båt som er mer vektfølsom , Suzukien et bedre valg på en litt tyngre båt med mer bæring i hekken og som trenger de ekstra kreftene i bunn