Jump to content

Bayliner 2855 med Volvo D4-300 og DPH drev, lav maxfart

Bayliner.

Recommended Posts

Får inntrykk av at mange båteiere klatter på bunnstoff hvert år og kjører rundt med månelandskap under vannlinja. Om du gjør deg flid med skroget, ikke har unødig mye ræl i båten og har en ren propell er du nok blant dem som får gratis knop. Utover det har jeg ingen teori om hvorfor akkurat din båt er raskere enn andre sammenlignbare båter.

"Mathilde" skrev for 2 timer siden:

Muligens noe "gratis", men 6-8 knop?? 

Ja, det er ikke usannsynlig med 20% straff for sloms og slendrian under båtpussen.

Jeg har data på fritidsbåter og hastighet spesielt, men fant dem ikke i farten, men her er en kilde fra NTNU som tar for seg økt drivstofforbruk (som jo har sammenheng med motstand) for større fartøyer.

image.png.df1c35f74db1ffd0bd0b43e8b020da43.png

Vekt har mye å si, om du er flink til å holde den nede og også lite i tankene får du noen knop.

Propell kan også bety mye. Om denne er tilpasset høy toppfart kan det hjelpe. Kombinert med god tilstand på skroget under vann som flere har påpekt kan det utgjøre en stor forskjell.

Du er sikker på at motoren yter det du tror den yter?

Cerberus skrev for 9 timer siden:

Potensiale for fart med forholdsvis liten motor er en egenskap man kan velge som designer men da velger man også bort noe annet. Alt er et kompromiss. Tar tar og gir. God fart med liten motor borger aldri for gode sjøegenskaper når det ikkje er flatt hav lenger for eksempel. 

Ut i fra bildet så sier det meg at sjøegenskapene er relativt gode. Men vekta på båten er nok under snittet, for ellers hadde 36 knop med 300 hk vært litt i overkant. Men 33-34 knop ikke usannsynlig ut i fra båtens lengde og bredde.

Produsenten sier 30+ knop med 300 hk, men det er nok bensin. Diesel klarer ofte et par knop mere siden man gjerne kan velge en litt tyngre propell på en kompressorturbodiesel.

ciera2855.jpg.a321d71b6086fde0b6b3f467c630c1d6.jpg

ciera2855_2.jpg.8a3e0c3c9b1c1d68204cb853f968bf00.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Cerberus skrev for 7 timer siden:

Det er fullt mulig det altså, det var et eksempel. Det må være bayliners første som ligner et skrog, aldri sett annet enn innsjøbåter fra den fronten:thumbsup:

Da har du neppe sett mange Amerikanske båter...De har gjennomgående mye mer V bunn en norsk produserte...

Det finns ingen skjærgård og hjemme seg bak der borte...?

Ja det er vel omtrent det dummeste eg har lest. Og det var amerikanske båter generelt det var snakk om og ikkje spesifikt Bayliner? Som også er godt kjent som et rimelig alternativ. Burde ikkje vær noen overraskelser der. Små rimelige båter som de fleste lever sitt liv på en innsjø.  

Men eg skjønna eg tråkka deg på tærne

Redigert av Cerberus (see edit history)
Cerberus skrev for 5 timer siden:

Ja det er vel omtrent det dummeste eg har lest. Og det var amerikanske båter generelt det var snakk om og ikkje spesifikt Bayliner? Som også er godt kjent som et rimelig alternativ. Burde ikkje vær noen overraskelser der. Små rimelige båter som de fleste lever sitt liv på en innsjø.  

USA har 12-13 millioner registrerte lystbåter, og mange millioner uregistrerte. Så sikkert 18-20 millioner tilsammen. 

Ca. hver tiende husstand i USA har båt, og naturligvis bor ikke alle ved en innsjø :smiley:

Uansett enorme antall sammenlignet med f.eks. Norden samlet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev for 13 timer siden:

USA har 12-13 millioner registrerte lystbåter, og mange millioner uregistrerte. Så sikkert 18-20 millioner tilsammen. 

Ca. hver tiende husstand i USA har båt, og naturligvis bor ikke alle ved en innsjø :smiley:

Uansett enorme antall sammenlignet med f.eks. Norden samlet.

Kan vel legges til at innsjøer der borte er av et annet kaliber en det en forbinder med innsjøer i norge ..

Flere av dem er på størrelse med nordsjøbassenget... 

Cerberus skrev for 18 timer siden:

Nei, ble ikke tråkket på tærne...tenkte bare du trengte litt opplysning...

Bayliner produserer båter fra 16 fot til nærmere 60 fot... noen er hurtiggående, har god V bunn..andre er deplesament fartøy, og har kjøl, slik jeg har....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...