Zeiff Startet 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2021 Hei! Jeg har lett rundt her for å finne svar. Og jeg tror at den ytterste delen av kabelen skal tas av, før den tres gjennom motoren. Stemmer det? I så fall hvordan får jeg den av? Og så trenger jeg et ekstra stag for å gjøre styringen komplett? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Pleier å være en bøyle eller stang som stikker ut i front av motor som denne kabelen skal festes mot. Litt ulikt fra motor til motor. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Zeiff Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Det er en 6hk Mercury. Men er det ikke den delen jeg har tatt bilde av som den skal tres gjennom? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Er du sikker på at tiltrørstyring passer på motoren din? Det er ikke alle små motorer som kan bruke den type styring. Jo, det er den delen du har tatt bilde av som skal trees igjennom, hvis den passer. Hver obs på at det kan være rust inne i tiltrøret som kan gjøre at styrekabelen iķke går igjennom. Rust kan fjernes med rørbørste eller rundfil f.eks. Mål røret innvendig, og den delen av styrekabelen som skal igjennom utvendig, så ser du om det er muligheter.... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Du må ha en lenkearm i tilleg https://www.google.com/search?q=lenkearm+påhengsmotor&rlz=1C1GCEB_enNO828NO828&sxsrf=ALeKk03xLX0j5dvQCPkiqCeSBS2fZWSapA:1616089170786&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=iM-aWR_CTDJAZM%2CAJ-0pE8Q_ysFAM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kTt826WOuMuJgGzmcGkWwPjQzDYTA&sa=X&ved=2ahUKEwjtsMynsbrvAhWjmIsKHczVC-wQ9QF6BAgMEAE#imgrc=iM-aWR_CTDJAZM Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Hadde tilsvarende motor for mange år siden og skulle montere styring. For å få det til å passe fjernet jeg mutteren på ene siden og festet mutteren til styrekabelen istedenfor. Det fungerte, men vandringen på kabelen ble for lang så styrekabelen hoppet ut i andre siden og låste seg når man svingte for langt. til styring finnes det et lengre rør du skal erstatte det nåværende med, også må du ha en lenkearm som nevnt Sitér dette innlegget Link to post
Zeiff Svart 19.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Takk for hjelpen alle sammen. Jeg skal måle og prøve igjen. Det virker som det nesten går, så det kan være at med litt lirking så er det mulig å få den til. Sitér dette innlegget Link to post
Zeiff Svart 19.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Litt til... Om jeg ikke får det til (virker sånn) er det da den enkleste/billigste måten å feste den i båtskroget (som jeg har forstått en gjør med motorer uten dette røret foran)? Det har vært et slikt feste tidligere i båten (er merker etter skruer), så tror at den er brukt slik før. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 (redigert) Zeiff skrev On 19.3.2021 at 14.13: Om jeg ikke får det til (virker sånn) er det da den enkleste/billigste måten å feste den i båtskroget (som jeg har forstått en gjør med motorer uten dette røret foran)? Vis hele sitatet Ja, da må du til med f.eks en slik https://www.maritim.no/multiflex-akterspeilfeste-lm-c-0001-lang Men du må da muligens ha en annen styrekabel, tilpasset brakettfeste.... Hvorfor får du det ikke til å passe? Vi har en yamaha 9,9 med slik styrekabel. Der må motoren være løs på hekken for å få entret styrekabelen... Redigert 19.Mars.2021 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Siden gjengene er de samme såvidt jeg vet og da dimensjon er lik, kanskje du kan ta røret fra et akterspeilfeste og erstatte det røret som står der nå? Kanskje billigere enn å kjøpe originalt. Ellers er jo å bruke akterspeilfeste en enkel og grei løsning. Jeg er som sakt ganske sikker på at det som er der er for kort, hvis du måler når styrekabelen er helt ute ser du fort om den kommer for langt. Litt skummelt når styring låser seg på full sving. Men det skal passe. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 Jeg har erfart at det er mye rust inni "røret" på motoren. Etter å ha brukt et passende bor og en rundfil så fikk vi styringen igjennom det hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Zeiff Svart 21.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Ja, jeg fikk det inn, men er et par cm for kort... -takk for godt tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.