Jump to content

Montere styring på Mercury 6 hk?

Zeiff

Recommended Posts

Er du sikker på at tiltrørstyring passer på motoren din?

Det er ikke alle små motorer som kan bruke den type styring.

Jo, det er den delen du har tatt bilde av som skal trees igjennom, hvis den passer.

Hver obs på at det kan være rust inne i tiltrøret som kan gjøre at styrekabelen iķke går igjennom. Rust kan fjernes med rørbørste eller rundfil f.eks.

Mål røret innvendig, og den delen av styrekabelen som skal igjennom utvendig, så ser du om det er muligheter....

Hadde tilsvarende motor for mange år siden og skulle montere styring. For å få det til å passe fjernet jeg mutteren på ene siden og festet mutteren til styrekabelen istedenfor. Det fungerte, men vandringen på kabelen ble for lang så styrekabelen hoppet ut i andre siden og låste seg når man svingte for langt.

til styring finnes det et lengre rør du skal erstatte det nåværende med, også må du ha en lenkearm som nevnt

Zeiff skrev On 19.3.2021 at 14.13:

Om jeg ikke får det til (virker sånn) er det da den enkleste/billigste måten å feste den i båtskroget (som jeg har forstått en gjør med motorer uten dette røret foran)?

Vis hele sitatet  

Ja, da må du til med f.eks en slik

https://www.maritim.no/multiflex-akterspeilfeste-lm-c-0001-lang

Men du må da muligens ha en annen styrekabel, tilpasset brakettfeste....

Hvorfor får du det ikke til å passe?

Vi har en yamaha 9,9 med slik styrekabel. Der må motoren være  løs på hekken for å få entret styrekabelen...

Redigert av Mort1 (see edit history)

Siden gjengene er de samme såvidt jeg vet og da dimensjon er lik, kanskje du kan ta røret fra et akterspeilfeste og erstatte det røret som står der nå? Kanskje billigere enn å kjøpe originalt. Ellers er jo å bruke akterspeilfeste en enkel og grei løsning.

Jeg er som sakt ganske sikker på at det som er der er for kort, hvis du måler når styrekabelen er helt ute ser du fort om den kommer for langt. Litt skummelt når styring låser seg på full sving. Men det skal passe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...