Teerex
Vis hele sitatetEr ikke vanlig/nødvendig å bunnstoffe båten når den ligger i brakk/ferskvann. Når man i tillegg lett kan ta opp båten 2-3 ganger i løpet av sesongen for å spyle den ren, slik som "Teerex" gjør, er det, bortkastet med bunnstoff.
Det er nok ganske vanlig med stoffing for de flestes del, men avhengig av båttype/størrelse. Og noen ligger jo ute hele året da.
Jeg ligger i en båthavn med ca 200 andre båter og de fleste stoffer. Kanskje noen mest litt av gammel vane, men det gror jo hvis båten går relativt sakte og/eller brukes sjelden.
Men i over 40 knop blir stort sett det meste vasket vekk såfremt jeg husker å ikke la båten ligge ubrukt lengre enn en ukes tid. To uker går kanskje, men kommer litt an på solforhold og temperatur. Tre uker gikk ikke, da måtte jeg skrape vekk bittelitt rur etter sesongen (med plastskrape). Saltsyre funker sikkert også bare man ikke får den i fjeset... Og rotodyse naturligvis.
Vanligvis er det bare et tynt slimlag under når sesongen er over, og det spyler jeg fort av.
En kompis med en lignende type båt uten bunnstoff ligger i en annen båthavn uten elveutløp, og med noe mere sol. Han må ta opp båten og spyle/rengjøre innimellom i sesongen hvis han ikke får brukt båten ofte nok.
Men hva gjør man ikke for å unngå sølet, kostnaden og tidsforbruket med stoffing Har man henger til båten er det et enkelt valg.