TeamRosenkilde Startet 19.Mars.2021 Del på Facebook Startet 19.Mars.2021 Hei Jeg står inne for å kjøpe en båt. I den forbindelse ønsker jeg en bra nok VHF Radio med DSC. Og der finner jeg mye rart og villedende. Hva skal man velge? Noen som har erfaringer her? Kanskje noe bra brukt å få tak i? Det samme med Kartplotter og ekkolodd. Simrad Cruise 5? Hvis det ikke er ekkolodd i båten fra før, hva må man gjøre? Bore hulle i båten? Hører gjerne fra noen som har erfaring Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 19.Mars.2021 Del på Facebook Svart 19.Mars.2021 Du får ekkolodd med giver som kan monteres på innsiden av skroget, feks B&G. Sitér dette innlegget Link to post
TeamRosenkilde Svart 19.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2021 Flott der lveldig nyttig. Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Mars.2021 Del på Facebook Svart 19.Mars.2021 Så spørs det litt hva type båt du skal ha deg. En 5 tommer plotter er etter min mening alt for lite og egentlig ubrukelig. Du bør minimum gå for 7 tommer, eller aller helst 9 tommer. Jeg har selv en Simrad GO7 og er egentlig godt fornøyd med den, men den blir for liten om jeg skal dele skjerm med plotter og ekkolodd. Angående VHF, så bør du også kike på en med innebygget Ais-mottaker, så får du også følge med på skipstrafikken rundt deg. Sitér dette innlegget Link to post
TeamRosenkilde Svart 20.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2021 Ok. Tusen takk for info. Har sett på Simrad Cruise 7" eller 9". Vet du om kartene som følger plotter er gode nok? Når det gjelder VHF så blir det nok da Simrad sin RS40 med AIS. Var ikke så sikker på AIS men når du sier det så er det like godt å få noe man ikke ergrer seg over i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Mars.2021 Del på Facebook Svart 20.Mars.2021 Nei, kartene som er i selve plotteren er ikke egnet. Du må kjøpe en brikke med enten C-map eller Navionics kart i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Mars.2021 Del på Facebook Svart 20.Mars.2021 TeamRosenkilde skrev for 23 timer siden: Hva skal man velge? Har du vurdert Pc og stor skjerm. Gratis kartprogram OpenCpn kart hele Norge 21€ Gratis oppdatering hver uke i et år. https://opencpn.no/om-opencpn/ http://o-charts.org/map/en/NO/index.html eller en slik http://www.embeddedtouchpanelpc.com/sale-11660722-all-in-one-capacitive-embedded-touch-panel-15-inch-pc-j1900-windows-10-os-ip65.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
GeirT Svart 20.Mars.2021 Del på Facebook Svart 20.Mars.2021 Seilbåt ? B&G 9" ute + OpenCPN på LapTop inne. Motor ? Simrad 9" ute evt OpenCPN inne. I begge tilfellene kan du også installere en Android emulator og LINK appen fra Navico - så har du plotteren på LapTopen i tilegg til OpenCPN. VHF - RS40 med AIS transponder. Transponder er å anbefale. Du blir sett. Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.