Vildensky Startet 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2021 Jeg skulle starte båten etter vinterlagring og batteriene lå lavt. Greide da på utrolig vis å koble boosteren på feil poler. Det gnistret og røyk så litt fra motorrommet. Nå kommer det bare en «tikkelyd» når jeg vrir om nøkkelen. Er en 10hk inne bords yanmar. skal selge båten så trenger å få fikser dette Ila uken. Noen som har teorier? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 Batteriet er ødelagt,motoren er like hel. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 Tikkelyd er ofte grunnet for lav spenning. Hva er spenningen på batteriet nå? Prøv med et annet batteri. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Koffie Svart 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 Tror ikke at du har odelagt noe. Den tømme batteri har absobert 'feil spenning' Jeg er enig med Grand Banks jr: prøv en annet batteri. Ikke som hjelpe starter men i sted for den gamle batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Ved feilkobling på batteri kan dette ødelegge diodene på dynamo. Den ville jeg sjekke, i hvert fall. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bårdp Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Ja er stort sett bare likeretteren i dynamoen som tar kveld når polariteten på startbatteriet byttet om. For startmotoren spiller polariteten ingen rolle den er seriemagnetisert og vil gå rett vei uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Stort sett, ja. En annen sak er elektronikk tilhørende motorer, så sant denne har, men også instrumenter, autopilot, VHF, og mye annet småtteri som kan få seg en smell. Og det må ikke mye til at det skjer. Ville en spørre meg om min mening ang "nødstartere" så ville jeg trolig peke over relingen (dvs da videre mot gjenvinningsstasjonen). Er jo ikke sjelden heller at de ikke en gang funker når de endelig skal. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.