Jump to content

Fargekode skrog Saga 32.1997 mod?

Martine29

Recommended Posts

Guest Thostr

Gelcoat blir svært fort påvirket av uv-lys, så opprinnelig fargekode vil neppe være til stor hjelp. Kjøp hvit gelcoat og brytepasta (f.eks fra Watski) og bland deg fram til riktig fargetone selv. Det kan være forskjeller forut/akter styrbord/babord avhengig av uv-belasting på de aktuelle sidene. 

Se her for tips til hvordan du kan gå fram: 

Thostr skrev for 13 timer siden:

Gelcoat blir svært fort påvirket av uv-lys, så opprinnelig fargekode vil neppe være til stor hjelp. Kjøp hvit gelcoat og brytepasta (f.eks fra Watski) og bland deg fram til riktig fargetone selv.

Martine29 skrev for 12 timer siden:

Kjempegreier. Tusen takk. 

Bare husk å rubbe/polere et aldri så lite område på skroget, og bland etter den fargen du får fram da.

Min erfaring på en 20 år gammel båt er at det var den orginale opprinnelige fargekoden, (som i mitt tilfelle var oppgitt i båtens instruksjonsbok), som var 100% riktig.

Kjedelig om du en dag finner på å rubbe/polere hele skuta, at de småskadene du har reparert står fram som flekker p.g.a at du har reparert med en farge lik den gulnede overflata på gelcoaten, mens resten av skuta har fått tilbake den opprinnelige fargen.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Guest Thostr
2 hours ago, Jannmar said:

Min erfaring på en 20 år gammel båt er at det var den orginale opprinnelige fargekoden, (som i mitt tilfelle var oppgitt i båtens instruksjonsbok), som var 100% riktig.

Veldig bra tips å rubbe på forhånd slik at man ikke fargematcher den mest gulnede fargen. 

Hvor UV-påvirket gelcoat'en er er avhengig av mange faktorer. Mengde UV-eksponering og opprinnelig farge. De mest følsomme fargene er rød og blå, her kan man regne med størst avvik fra opprinnelig farge.

Jeg har forøvrig aldri opplevd bra fargematch på opprinnelig fargekode, hverken på nye eller gamle båter inkl kajakker som har vært lite uv-belastet. Men skal sies at jeg mest har jobbet med utgamle seilbåter 30+ år gamle :-)

Thostr skrev 17 minutter siden:

Hvor UV-påvirket gelcoat'en er er avhengig av mange faktorer. Mengde UV-eksponering og opprinnelig farge. De mest følsomme fargene er rød og blå, her kan man regne med størst avvik fra opprinnelig farge.

Jannmar skrev for 3 timer siden:

Legger til at min båt er hvit, nærmere bestemt en type offwhite.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...