Jump to content

Jording av propellaksel pga tæring


Miller Time

Recommended Posts

Skal propell og aksler ha felles jording som anode/motor?
Jeg har hatt tæring på begge propellene, men har sjekket akselene og de er ikke jordet.

Har sjekket andre båter og de er jordet til felles anode/ bukk/ motor.

Noen som vet hva som er riktig?

BCE12079-C4BD-47F1-9D6C-7C97D0B7DC65.png

Link to post

Jeg satte på anode på akselmutteren etter jeg tok opp båten i sommer.

Da hadde propellene blitt tæret som på bildet.

Når vi tok opp båten i oktober så var det fortsatt litt tæring på propellene... Har sjekket på nettet og det virker som de fleste mener akselene må jordes...

Link to post

Min Fairline hadde jording til to store sinker under båten. Det ble brukt en såkalt slepering til formålet. De er ikke helt til å stole på, så jeg hadde også akselanoder (et egg på hver aksling). Hadde også skilletrafo - en billig og enkel forsikring som var koblet slik at landstrømmen kunne rett i båten, eller via trafoen. Klarte meg da med den minste trafoen, og det gav beskyttelse 99.99 prosent av tiden. Akkurat når både varmvann og støvsuger måtte gå samtidig, så koblet jeg direkte i båten.

 

Hadde vært igjennom skifte av 2x propeller og 2x akslinger først... og det var ikke spesielt billig (slepering- jordingen: fjæren hadde røket, og kontakten ikke god nok)

Link to post

Om det ikke var anode på akselmutteren da du tok opp båten, så er det årsaken til tæringen. Jeg har nettopp kjøpt en Viknes med samme løsning som på din båt. Jeg har forsøkt å sette meg inn i dette, og ser at mange sliter med at muttaranoden forsvinner mellom de årlige båtoppsettene. Dette har for mange medført et ekstra oppsett. Jeg har kommet opp med løsningen som vist på bildet. Dette er en anordning som strammer to børster(som i en startmotor) mot akslingen inne i båten. En ledning festes så til denne anordningen, og ut gjennom skroget hvor ledningen festes i en stor anode som festes rett i hekken på båten. Slik sikres både aksling, motor og propell i årevis (håper jeg). 

akslin anode Viknes.jpg

Link to post
nordan family 27 skrev 1 time siden:

Ref mitt forrige innlegg: på bilde til Froderex ser man de fjærene man bør huske å ha et øye til, og som var røket hos meg.

Hmmm.... Men om konstruksjonen hadde vært rotert 90 grader på akslingen kunne den øvre børsten klart jobben uten fjær, og en mikrobryter kunne jo varslet om at den nedre armen er ute av posisjon? 

Eller kjøp flere mikrobrytere så kan man varsle om knekte eller slitte børster også? ?

Link to post

Takk for utfyllende svar og erfaringer. ??

Jeg har hatt akselanoder på, men disse har en tendens til å krympe og løsne, selv om jeg festet slangeklemmer på hver side av anoden...
Hvorfor må man bruke de børstene? Kan man ikke montere en forbindelse mellom aksel og motor som på bildet her (Ikke min motor) ettersom de store anodene på undersiden av båten min (Princess) er koblet til jordingsledningen på girkassen, motoren, bukk, ror osv?

 

Hva slags skilletrafo har du satt inn Nordan Family 27?

 

 

75043567-9434-430C-B518-21AF541012FF.jpeg

Redigert av Miller Time (see edit history)
Link to post

Du får en dårlig forbindelse gjennom gir pga oljefilm på alle flater.  Så om du skal jorde fra felles anode må slepering til. Men en god akselanode er plenty godt nok det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Miller Time skrev for 3 timer siden:

Jeg satte på anode på akselmutteren etter jeg tok opp båten i sommer.

Da hadde propellene blitt tæret som på bildet.

Når vi tok opp båten i oktober så var det fortsatt litt tæring på propellene...

 

Er propellen først tæret blir ikke dette reparert ved å sette på en anode. Men anoden kan hindre ytterligere tæring, og om ting ikke har blitt verre etter at anoden ble montert har den nok gjort jobben sin. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Når jeg «Ohm’er» boltene som er i forbindelse med flensen ut fra giret og til jordingspunkt på motoren/ anoder så er det ren kontakt... (0 Ohm).

Vil ikke kulelageret ut fra giret/ flensen skape fysisk kontakt (som målt ovenfor) og ikke bli hindret/ lage motstand gjennom oljen i kassa?

Men da er saken kanskje klar:

Børster på akselene med ledning til underskrogsanoder og skilletrafo på 3600W.

Takk for hjelpen! ???
Mye billigere enn å kjøpe nye propeller/ aksler...

Forresten, hvor kjøper jeg akselbørster?
 

Redigert av Miller Time (see edit history)
Link to post

Jeg tok en telefon til kompisen for å sjekke detaljer rundt den såkalte "sleperingen" hans.  Absolutt intet negativt å melde. Han fikk montert sin i 1991, og den er der fortsatt uten vedlikehold og uten problemer av noe slag. Ingen tæring. Han hadde montert anoden på roret, og da oppnår en jo en dobbeltvirkning ved at både rorstamme, propell og ror er sikret. Den ble profesjonelt montert av en skipselektriker. Han skiftet anoder i oljekjøleren på Volvoen annethvert år. Det var alt. Årsaken til t de måtte finne en løsning i 1991 var at de mistet det ene propellbladet under kjøring grunnet korrosjon :) Han sendte meg bildet under her. 

volvo anode.jpg

Link to post

Jeg hadde også en slik ledningslask over koblingsflensen mellom aksling og motor. Dvs lasken ble montert etter at jeg hadde skiftet aksler og propeller.

 

ref spørsmål: jeg hadde den minste trafoen til Victron, på størrelse med en skoeske og holdt vel 2000VA. 
 

Brukte anoder på aksling med 4 bolter - eggene kom også i varianten med 2 bolter. Sjelden de med 4 løsnet for meg. Hadde dog locktight på muttrene.

 

Det var slike sleperinger som avbildet jeg hadde på min Fairline. De ble erstattet med tilsvarende nye. 
 

I min Fairline var det vel egentlig to adskilte jordingsnett: den ene siden av båten med motor, og den andre siden av båten med den andre motoren. Det gikk vesentlig mer sink på den ene siden enn på den andre siden. Ikke vet jeg hvorfor. Byttet kanskje 4.5 kg sinken hvert andre år på den ene siden, og hvert fjerde år på den andre siden. Tilsvarende på akselanoden: hvert år på den ene siden, og hvert andre på den andre siden. Motor-anodene ble imidlertid nesten aldri forbrukt. 

Link to post
On 3/20/2021 at 9:12 PM, 4l64tro55 said:

Hmmm.... Men om konstruksjonen hadde vært rotert 90 grader på akslingen kunne den øvre børsten klart jobben uten fjær, og en mikrobryter kunne jo varslet om at den nedre armen er ute av posisjon? 

Eller kjøp flere mikrobrytere så kan man varsle om knekte eller slitte børster også? ?

Jeg er ganske sikker på at det blir få, om noen problemer med fjærene på disse. Alt er i kobber/messing og fjærene er råsterke, sannsynligvis laget av rustfritt stål. Jeg har testa dem. 

Link to post
On 3/21/2021 at 2:49 PM, nordan family 27 said:

Det gikk vesentlig mer sink på den ene siden enn på den andre siden. Ikke vet jeg hvorfor. Byttet kanskje 4.5 kg sinken hvert andre år på den ene siden, og hvert fjerde år på den andre siden.

Høres nesten ut som om du hadde en jordingsfeil på den enes siden? 

Link to post
  • 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...