Jump to content

Erfaring med restaurering av kalesje?

larole

Recommended Posts

Jeg har nå byttet både vinduer og glidelås på min kalesje. Det ble helt fint. Men det kommer vel mye an på hvordan tilstanden på selve kalesjestoffet er. Er det slitt og "råttent" ville jeg gått for bytte. Men er stoffet ok, er det ikke noe grunn til å bytte, slik jeg ser det. Impregnering er også en fin ting. Og jeg har best erfaring med å impregnere fra innsiden.

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Jeg har fått sydd inn nye vinduer, nye sømmer langs glidelåser og andre steder pluss reparert rifter. Det har selvfølgelig vært mye billigere enn ny kalesje. Men forutsetningen har vært at selve stoffet har vært tett uten behov for impregnering som jeg aldri gjør før like før kalesjen nærmer seg 7 - 8 år. Og jeg vasker selvfølgelig ikke kalesjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skal heller ikke undervurdere hva en gammel Singer 201k for 500,- - eller lignende - på finn.no og litt egeninnsats kan gjøre. Vinduer, glidelåser og sømmer er jo bare litt hobby-arbeid. Sydde både sømmer, vinduer og nye glidelåser til min egen kalesje på forrige båten, og kan ikke si annet enn at det gikk overraskende greit.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...