larole Startet 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2021 Hei, er det noen som har levert inn kalesje til restaurering? Jeg ser at noen tilbyr dette, men er litt usikker på hvor bra det egentlig kan bli? Den det gjelder har "knuste" vinduer, må skifte glidelåser og sys litt her og der. Har noen testet dette, eller er det bare å kjøpe ny? Sitér dette innlegget Link to post
rdalen Svart 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 Jeg har nå byttet både vinduer og glidelås på min kalesje. Det ble helt fint. Men det kommer vel mye an på hvordan tilstanden på selve kalesjestoffet er. Er det slitt og "råttent" ville jeg gått for bytte. Men er stoffet ok, er det ikke noe grunn til å bytte, slik jeg ser det. Impregnering er også en fin ting. Og jeg har best erfaring med å impregnere fra innsiden. Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Lars H. Svart 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 Jeg har fått sydd inn nye vinduer, nye sømmer langs glidelåser og andre steder pluss reparert rifter. Det har selvfølgelig vært mye billigere enn ny kalesje. Men forutsetningen har vært at selve stoffet har vært tett uten behov for impregnering som jeg aldri gjør før like før kalesjen nærmer seg 7 - 8 år. Og jeg vasker selvfølgelig ikke kalesjen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Skal heller ikke undervurdere hva en gammel Singer 201k for 500,- - eller lignende - på finn.no og litt egeninnsats kan gjøre. Vinduer, glidelåser og sømmer er jo bare litt hobby-arbeid. Sydde både sømmer, vinduer og nye glidelåser til min egen kalesje på forrige båten, og kan ikke si annet enn at det gikk overraskende greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.