Ingper
22 hours ago, Komodo said:Har disse båtene det samme skroget som utgangspunkt? Så vidt jeg kan se er 870 oppgitt til 8,7m og 29 fot skroglengde, mens Ardea 32 er oppgitt med samme bredde, men med 10m / 32 fot skroglengde. Hva er forskjellen? De kan vel ikke bare døpe den om og si at den er 3 fot lengre?
https://www.strusshamnbaat.no/nb-870-1
https://www.batmagasinet.no/allerbm-ardea-video/her-er-nye-ardea-32/643279
Jo, eftersom man på 870 inte räknat in badbrygga t ex. Det var nämligen inte standard på 870 från början utan kom först efter ett par år, men utan att båten bytte namn. Likaså förlängdes skrovet i/under vattenlinjen i aktern kring 2007.
För längesedan räknades inte båtens längd inklusive peke/bogspröt, badbrygga o.s.v. Sedan lär en del "smarta" försäljare ha kommit på att de kunde få båten att vara större genom att räkna längd-över-allt.....utan att ljuga. Norska båttillverkare var dock länge konservativa (och ärliga), medan några svenska tillverkare var väldigt snabba på att "förlänga" sin båtflotta.
Vår NB870 var t ex 9,50m LÖA, inte 8,70m.
Undre halvan, dvs skrovformen, är nog densamma men överdelen är inte exakt likadan på 32:an. Om den är värd 500.000:- extra ? Nej, jag är tveksam. Men viktigare är nog att få tag på en båt med bra motor. Vi har haft både 222hk och 290hk (315hk) i vår 870, och jag skulle absolut leta efter ett exemplar med 6:an.