Jump to content

Edit History

flogen

flogen

Da jeg skulle lyddempe min bil leste jeg meg opp og ned på metoder og teknikker for hvordan man kunne lyddempe best mulig. Det jeg kom frem til var en kombinasjon av butyl for vibrasjonsdemping av større flater, samt CCF (closed cell foam)  og MLV (mass loaded vinyl) som lydbarriere. Nå vet jeg ikke helt om dette er like overførbart til lyddemping av motorrom i båt, men jeg har hatt svært gode erfaringer med dette. 

Se mer her: https://www.sounddeadenershowdown.com/


Prinsipp:
- Butyl-gummi stanser vibrasjon og resonans
- CCF fungerer som "decoupler", skiller vibrasjon/resonans fra metall til lydbarriere
- MLV fungerer som lydbarriere og må være så tett som mulig.

 
Ville sett på hvordan man kunne brukt samme prinsipp for å lyddempe motorrom.



(Jeg kjøpte utstyret herfra: https://www.carinsulation.co.uk/. Grei pris sammenlignet med mye av det man får i Norge hvert fall. 

flogen

flogen

Da jeg skulle lyddempe min bil leste jeg meg opp og ned på metoder og teknikker for hvordan man kunne lyddempe best mulig. Det jeg kom frem til var en kombinasjon av butyl for vibrasjonsdemping av større flater, samt CCF (closed cell foam)  og MLV (mass loaded vinyl) som lydbarriere. Nå vet jeg ikke helt om dette er like overførbart til lyddemping av motorrom i båt, men jeg har hatt svært gode erfaringer med dette. 

Se mer her: https://www.sounddeadenershowdown.com/


Prinsipp:
- Butyl-gummi stanser vibrasjon og resonans
- CCF fungerer som "decoupler", skiller vibrasjon/resonans fra metall til lydbarriere
- MLV fungerer som lydbarrieren lydbarriere.

 
Ville sett på hvordan man kunne brukt samme prinsipp for å lyddempe motorrom.



(Jeg kjøpte utstyret herfra: https://www.carinsulation.co.uk/. Grei pris sammenlignet med mye av det man får i Norge hvert fall. 



×
×
  • Create New...