Jump to content

Edit History

flogen

flogen

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

@flogen, legges det slik?

1) MLV nærmest / på veggen?
2) CCF som "mellomstykke"
3) Butyl nærmest støykilden

Eller motsatt?

Vel, i en bil skal man holde lyden utenfra dempet, her blir det litt motsatt. Men det samme prinsippet skal fungere. Jeg ville gjort følgende: 

1. Butylgummi
- demper vibrasjoner og resonans fra motoren som forplanter seg i karosseriet/glassfiberen, stort sett store flater som er utsatt her. (Merk! Det skal ikke være nødvendig å kle hele motorrommet med dette, kun større flater. Kan bli dyrt ellers!

2. CCF
som "decoupler", skiller vibrasjonene fra lydbarrieren

3. MLV
- Lydbarriere. Må holdes så tett som mulig, butylteip fungerer bra her.

4. CCF

- Jeg ville lagt et lag til med CCF utenpå MLV for å lage en sandwich konstruksjon.

Den nettbutikken jeg handlet fra leverte begge deler med selvklebende tape så det er raskt og billig å lage en sandwich-løsning av CCF og MLV. For å feste dette til karosseriet kan du bruke borrelås så det ikke blir en permanent innfestning.

Da får du en sandwich-konstruksjon som ligner dette: CCF, MLV, CCF.

soundstopper_mlv.jpg?v=1571264491

flogen

flogen

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Eller motsatt?

Vel, i en bil skal man holde lyden utenfra dempet, her blir det litt motsatt. Men det samme prinsippet skal fungere. Jeg ville gjort følgende: 

1. Butylgummi
- demper vibrasjoner og resonans fra motoren som forplanter seg i karosseriet/glassfiberen, stort sett store flater som er utsatt her. (Merk! Det skal ikke være nødvendig å kle hele motorrommet med dette, kun større flater. Kan bli dyrt ellers!

2. CCF

3. MLV

4. CCF

- Jeg ville lagt et lag til med CCF utenpå MLV for å lage en sandwich konstruksjon.

Den nettbutikken jeg handlet fra leverte begge deler med selvklebende tape så det er raskt og billig å lage en sandwich-løsning av CCF og MLV. For å feste dette til karosseriet kan du bruke borrelås så det ikke blir en permanent innfestning.

Da får du en sandwich-konstruksjon som ligner dettemed CCF, MLV, CCF.

flogen

flogen

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Eller motsatt?

1. Butylgummi
- demper vibrasjoner og resonans fra motoren som forplanter seg i karosseriet/glassfiberen, stort sett store flater som er utsatt her.

2. CCF

3. MLV

4. CCF

Da får du en sandwich-konstruksjon som ligner dettemed CCF, MLV, CCF.

• Create New...