Jump to content

Er dette er motorroms-isolasjon jeg bør vurdere?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Det var ikke så mye enheter i den grafen til å kunne si helt eksakt hva den viser. Men litt kan man trekke ut. De fleste lydabsorbenter sliter med lave frekvenser. Og hovedregelen er at jo tykkere, jo bedre absorberes lave frekvenser. Ut fra den kunnskapen kan man anta at grafen viser evne til absorbsjon ved frekvensene 125, 250, 500, 1000, 2000 og 4000 Hz, for de fem tykkelsene lydisolasjonen leveres i. Hvis det stemmer, betyr det at du må opp i 40 mm tykkelse for å få noe særlig demping av de laveste frekvensene (fra 3-400 Hz og ned). Fra 500 Hz og opp spiller ikke tykkelsen like stor rolle.

Siden enheter på y-aksen mangler, er det umulig å si hvor mye disse mattene demper. Bare forholdet i evne til demping mellom de forskjellige tykkelsene og frekvensområdene.

Med forbehold om at gjettingene mine stemmer ...

Det var nettopp y-aksen som forvirret meg. Tabellen visor noen tall, men om det er dB demoing er det ikke mye å skryte av...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

horg skrev On 21.3.2021 at 15.19:
Vis hele sitatet  

Vedr low-e så har jeg vært i kontakt med dem. Her er svaret:

Sitat

Når det gjelder støy (se test) er den utført fritt i vegg, dvs med luft på begge sider, da demper den inntil 40 db som er svært bra. Fritt i vegg er ikke lett å få til i en båt. De som har montert den i motorrom sier den blir bra med to lag. Hvor bra har vi ikke testet. Det er viktig å være nøye når man monterer, særlig rundt gjennomføringer for lyden er fenomenal til å krype gjennom de minste hull. Tape er viktig.
Du kan tape den langt ned på skutesiden, tåler søl.
Tåler 100*. 

Vis hele sitatet  

Mine spørsmål til dem var slik:

Sitat

Hei, er Low-E 4LFL samme som jeg har kjøpt hos dere og bruker i veggene på huset mitt?

Kan den brukes i motorrom i båt, og tåler varme, søl av diesel og slikt?

Demper den lyd godt? Motorlyder fra stor Rekkesekser diesel?

Vis hele sitatet  

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Okkaby skrev On 21.3.2021 at 15.48:

Jeg kjøpte 8m2 av dette i høst på tilbud.

Montere du dette først og så plater av den ene eller andre typen etterpå. Så bør du få bra demping.

Jeg skal montere disse på oppsiden under tepper, samt i benkene hvor disse er over motorrommet.

https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-spl-pack-8kvm.html

Pakken kom på få dager.

Og jeg fikk raskt svar på spørsmål i forkant.

Vis hele sitatet  

Jeg vurderer nå seriøst dette:

Putte tilbake den gamle isolasjonen.

Legge ett lag med denne "Silent coat vibrasjonsdempingen"

Legge ett lag med low-e som jeg har liggende. 

Da blir det nesten som disse ferdigløsningene til BIltema og Maritim (lydfelleskum med tungplate). Litt tykkere, men det har jeg fint plass til. Og jeg er veldig godt kjent med å legge low-e, samt at jeg har tapen. 

På platene til dørken vurderer jeg ett lag med Biltemas lydfelleskum med tungplate

Spørs om ikke du får best feste med silent coat innerst må glassfiber. Får de litt varme bør de sitte veldig bra. Da lime de gamle uten på, å low-e ytters.

Som jeg skjønte når jeg snakket med selger, så hadde det ikke store betydning om disse lå innerst eller ytterst/i midten.

Men ligger de innerst har du tyngden der, å ikke tungt hengende på de gamle platene.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg ville ikke hatt silent coat innerst. Mye av poenget er at disse skal ta vibrasjonene før de når glassfiberen. Da må det være et tykt mykt lag under dem. I en bil er det helt annerledes, med tynt stål som må stoppes fra å vibrere.

Jeg ville ikke ha overtenkt dette for mye. Gammel isolasjon inneholder mye søl og lukt fra de siste 40 årene. Jeg ville revet av alt dette, lagt et nytt lag med svarte Biltema plater, og vært fornøyd med det. Om du har mye Low-E du ønsker å bruke opp kan du jo legge dette innerst før Biltema platene evt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bruk nr 1. ifra BT.

Nr 2. fra BT, er mer for å dempe lyden i ett rom du sitter i, mens nr 1. er mer for å hindre lyd i å trenge igjennom feks en vegg/motorrom. Nr 2, der begynner det tynne sorte plastbelegget å slippe i små flak etter ganske kort tid. Jeg har en så stående tørt og mørk. Der har belegget begynt å slippe etter ca 2 år.

Torsen67 skrev On 26.3.2021 at 12.07:

Bruk nr 1. ifra BT.

Nr 2. fra BT, er mer for å dempe lyden i ett rom du sitter i, mens nr 1. er mer for å hindre lyd i å trenge igjennom feks en vegg/motorrom. Nr 2, der begynner det tynne sorte plastbelegget å slippe i små flak etter ganske kort tid. Jeg har en så stående tørt og mørk. Der har belegget begynt å slippe etter ca 2 år.

Vis hele sitatet  

Merkelig! Ikke min erfaring. Nr 2 demper utrolig mye bedre, og mine har vært i bruk i motorrommet i over 10 år uten å løsne en plass. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det kan være ulike batch/ produsenter. Tipper Biltema bytter om på produsenter innimellom. Derav ulik erfaring med de fra 10 år siden og de som er 2 år gamle?

Det er et kostnadsspørsmål for meg. Skal jeg bruke Maritim sine koster det meg rundt 6400 i isolasjon. Med Biltema er det fremdeles ca 5500. 

Med å gjenbruke de gamle platene minde, legge på de tungplatene og legge på low-e koster det meg ca 2000,- De gamle platene blir da kledd inn med low-e (som er diffusjonstett). Jeg tenker å ut å lukte på gammel isolasjon etterpå. Ligger i garasjen nå.

index skrev On 26.3.2021 at 12.37:

Merkelig! Ikke min erfaring. Nr 2 demper utrolig mye bedre, og mine har vært i bruk i motorrommet i over 10 år uten å løsne en plass. 

Vis hele sitatet  

Møtte en med kliss lik båt og motor i fjor. Han hadde byttet til BT nr 1. Veeldig mye bedre enn de sorte jeg har i dag. De flasser noe veldig, og har begynt å løsne. Så ble litt overrasket over at en 2 år gammel plate av samme sort også flasser. Hmm.. Men uansett, jeg bytter til BT nr 1. ila sommeren.

Interessant @Torsen67. Er det noen gliper mellom dine plater noe sted? (Der lyden kan vandre?)

Vurderer også disse platene:

https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/silent-coat-noise-buffler-20.html

Kombinert med lyddempende tungplaten og low-e nærmest motoren. 

m2 prisen er halvparten av annet. Demper lyd i mange frekvenser, tåler petrokjemi og kommer i fornuftige størrelser. 95x95 cm. 

Da jeg skulle lyddempe min bil leste jeg meg opp og ned på metoder og teknikker for hvordan man kunne lyddempe best mulig. Det jeg kom frem til var en kombinasjon av butyl for vibrasjonsdemping av større flater, samt CCF (closed cell foam)  og MLV (mass loaded vinyl) som lydbarriere. Nå vet jeg ikke helt om dette er like overførbart til lyddemping av motorrom i båt, men jeg har hatt svært gode erfaringer med dette. 

Se mer her: https://www.sounddeadenershowdown.com/

Prinsipp:
- Butyl-gummi stanser vibrasjon og resonans
- CCF fungerer som "decoupler", skiller vibrasjon/resonans fra metall til lydbarriere
- MLV fungerer som lydbarriere og må være så tett som mulig.

Ville sett på hvordan man kunne brukt samme prinsipp for å lyddempe motorrom.

(Jeg kjøpte utstyret herfra: https://www.carinsulation.co.uk/. Grei pris sammenlignet med mye av det man får i Norge hvert fall. 

Redigert av flogen (see edit history)

@flogen, legges det slik?

1) MLV nærmest / på veggen?
2) CCF som "mellomstykke"
3) Butyl nærmest støykilden

Eller motsatt?

Grand Banks jr skrev On 29.3.2021 at 14.28:

@flogen, legges det slik?

1) MLV nærmest / på veggen?
2) CCF som "mellomstykke"
3) Butyl nærmest støykilden

Eller motsatt?

Vis hele sitatet  

Vel, i en bil skal man holde lyden utenfra dempet, her blir det litt motsatt. Men det samme prinsippet skal fungere. Jeg ville gjort følgende: 

1. Butylgummi
- demper vibrasjoner og resonans fra motoren som forplanter seg i karosseriet/glassfiberen, stort sett store flater som er utsatt her. (Merk! Det skal ikke være nødvendig å kle hele motorrommet med dette, kun større flater. Kan bli dyrt ellers!

2. CCF
som "decoupler", skiller vibrasjonene fra lydbarrieren

3. MLV
- Lydbarriere. Må holdes så tett som mulig, butylteip fungerer bra her.

4. CCF

- Jeg ville lagt et lag til med CCF utenpå MLV for å lage en sandwich konstruksjon.

Den nettbutikken jeg handlet fra leverte begge deler med selvklebende tape så det er raskt og billig å lage en sandwich-løsning av CCF og MLV. For å feste dette til karosseriet kan du bruke borrelås så det ikke blir en permanent innfestning.

Da får du en sandwich-konstruksjon som ligner dette: CCF, MLV, CCF.

soundstopper_mlv.jpg?v=1571264491

@flogen, det er det samme jeg planlegger å få til. Skum mot skott, så butyl-lag, så skum eller low-e (i seg selv lyddempende, og også helt tett. 

Goddis77 skrev On 29.3.2021 at 15.21:

Når du nå legger ny isolasjon. Hva gjør du da med slanger og kabler? Ligger de bak isolasjonen, eller legges de i front?

Vis hele sitatet  

Jeg planlegger å legge kabelkanaler i motorrommet, slik at det blir isolasjon mellom kabelkanal og skott-vegg, og slik at det er lett å legge nye kabler senere ved bare å vippe av kanal-lokkene. 

Grand Banks jr skrev On 29.3.2021 at 18.41:

@flogen, det er det samme jeg planlegger å få til. Skum mot skott, så butyl-lag, så skum eller low-e (i seg selv lyddempende, og også helt tett. 

Vis hele sitatet  

I teorien så fungerer hovedsakelig butyl for å dempe vibrasjon og resonans. Butylgummien vil ikke kunne dempe vibrasjon eller resonans hvis den er fraskilt skottet med et skumlag. Da vil skottet kunne vibrere fritt mot skumlaget og butyllaget er "frakoblet" vibrasjonen.

Jeg ville kjørt butyl-gummi mot skott, skum (CCF), lydbarriere (MLV) og skum (CCF). 

Bildet under er fra da jeg lydisolerte en skranglete Honda CR-V. Kun de store flatene som trenger butyl-gummi for demping. CCF og MLV ble lagt utenpå dette.
83784654_2018-06-2618_04.42HDR.jpg.bafb0ec7f5eab37ce77a3f36d0e41fd9.jpg

@flogen, ja det er dette som er interessant mtp bil versus båt. I bil så er det tynt stål som vibrerer med lydbølgene. Spesielt resonanslyder. I båt er det mye stivere konstruksjon, og en annen masse. Veggene rundt min motor er relativt tykke finerplater kledd i glassfiber. 

Det som satte meg på ideen med butyl i midten av laminat er slike plater fra feks Maritim. https://www.maritim.no/lydfelleskum-tungplate-25mm-100x50cm

Det er "polymer" i midten. Tungplate kaller det det også. En slik 25mm sak skal dempe ca 40 dB. 

Grand Banks jr skrev On 29.3.2021 at 19.13:

@flogen, ja det er dette som er interessant mtp bil versus båt. I bil så er det tynt stål som vibrerer med lydbølgene. Spesielt resonanslyder. I båt er det mye stivere konstruksjon, og en annen masse. Veggene rundt min motor er relativt tykke finerplater kledd i glassfiber. 

Det som satte meg på ideen med butyl i midten av laminat er slike plater fra feks Maritim. https://www.maritim.no/lydfelleskum-tungplate-25mm-100x50cm

Det er "polymer" i midten. Tungplate kaller det det også. En slik 25mm sak skal dempe ca 40 dB. 

Vis hele sitatet  

Se der ja. Med tanke på din konstruksjon vil nok butyl-gummi mot karosseri være overflødig hvis du ikke har hørt tydelig skrangling ved drift.
Jeg tror nok det som maritim selger er den samme sandwich løsningen som selges andre steder med CCF, MLV og CCF. Men du får helt klart rimeligere løsninger enn 400kr/0,5m2, spesielt hvis du lager det selv. 

Har isolert motorrommet med Low-e. Har stort mottorrom og det vil koste 20.000 å bruke mattene fra Biltema. Derfor valgte jeg love e som også er lett å legge rundt hjørner og trange plasser. Mottorromet blir som en gitarkasse. Prøv å dunke på skroget. Det forplanter seg enormt. Det er også steder hos meg hvor mottorromet er høyt. Når jeg snakket med flere andre som har brukt det samme og selger blir rommet mye mer dødt og mer tett. Prøver først med 1 lag og dersom det ikke blir bra nok kjører jeg 1 lag til. Low brukes blant annet i fly for isolering og støydemping.

Redigert av Dagsven (see edit history)

@Dagsven, jeg har bare god erfaring med low-e hjemme. :thumbsup: Bruker det til etterisolering i vegger, litt i tak og også til bassenget om sommeren. Det fungerer kongebra til varmeisolasjon. Støy har jeg ikke prøvd, men jeg har liggende litt fra en rull så tenkte jeg skulle prøve nå. 

Det jeg har bestilt nå er 8 m2 med butylplater, og 2 cm med lydfelleskum med åpne celler (skal dempe lyd bedre enn lukkede celler) Koster 200 per m2 akkurat nå i Påsken. Normalt 300,- 

Så totalt har jeg bestilt for ca 3400,- , og mattene fra Biltema ville kostet 6500,- 

Planen er å legge dette, så legge low-e nærmest motoren. Både for å ha noe som ser pent ut og ikke er mørkt (sølv) , og som er lett å legge. I tillegg til nettopp de egenskapene du nevnte med å være lett å legge rundt hjørner. Jeg har også en low-e tape liggende. 

Så jeg regner med og håper at dette gjør at motoren blir stillere i år :sailing:

Det som kanskje er verdt å legge merke til @Dagsven, er at Low-e er målt til å dempe ca 40 dB med ett lag. Men da ett lag som har luft på begge sider i følge Hadrian (importør). Varmeisolasjonen er også mye bedre dersom det er luft på den siden som varmen er. Så det kan hende (men er ikke sikkert) det er smart å ikke klistre low-e helt inntil veggene, men lekte ut med lekter eller kanskje 1 cm med noe skum (madrassbiter eller tilsvarende). For optimal virkning altså. Men det kan jo også hende det er best at det legges inntil platene for å stoppe vibrasjoner. Det eneste som kan avgjøre hva som er best er å teste. ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...