Jon-Kåre Startet 30.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2005 Skal snart montere inn "ny" motor i båten og lurer da på hva som egentlig er nødvendig av oppretting. Motoren monters på labber fremme og VP 270 drev bake Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Windy37GM Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Min Mercruiser/BravoIII måtte rettes oppp i forhold til hverandre med et "allignement tool" som egentlig var en forlenget aksel.. Vi justerte slik at alt gikk lett, ved å dytte akselgreia gjennom transom og inn på motor uten motstand. Men det var Mercruiser, ikke Volvo. Vet ike hvordan det er der :-) Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jon-Kåre Svart 30.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Takk for det. Vet ikke om det er annerledes på vp menjeg skjønner ikke helt vitsen med masse oppretting og styr alt mens krysset jo må kunne oppta eventuelle avik. Ser for meg at det bare er å sørge for høvelig jevnt drag på alle skruer rundt. Noen som vil protestere?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Birchwood 320 Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Protest. Ivhertfall på mercruiser. Det selges alignment tools på E-bay for volvo/mercruiser og da må jo dette være en nødvendighet også for din motor. Det som kan ryke om du ikke retter opp motor mot drev er minst 2 ting. 1: Lager i transom ryker etter få timer 2: Engine coupler kan også ryke med dertil ulyder og med totalhavari som følger like derpå Good coupler/bad coupler pics Ikke for å skremme da men. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Windy37GM Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Samme prostest ang Merc :-) Motor står på motorlabber foran, skrudd i transom bak. Over tid synker labbene sammen siden de delvis er av gummi. Ergo må motor justeres opp igjen for å kompenesere for sammensynkingen av gummien. Volvo vet jeg ikke nok om (enda). Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
o.b.lix Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Hadde feil justering og da røk demperplaten (dvs den "gummi"-plata som sitter på svinghjulet). Korrekt justering = kunne sette inn løs aksling gjennom hekken uten "motstand" Sitér dette innlegget Link to post
Eos Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Hadde min AQ-170 ute for totaloverhaling i vinter. Etter at motoren kom ombord igjen, ble den plasser løst på motorfundamentene. Deretter ble klemringen på bakplata dratt til med riktig moment. Når dette var gjort fikk jeg låne et verktøy av min deleleverandør. Dette var en enkel kile i stål med en skala. Denne ble benyttet som et "søkeverktøy". På svinghjulskåpa er det 3 plane flater, klokken 9, 12 og 3. Det skal ikke være mer enn 2 millimeter forskjell mellom disse. Brukte verktøyet for å finne avstanden mellom svinghjulskåpa og bakplata på disse 3 punktene. Justerte på motorlabbene for å komme innenfor de nevnte 2 millimeter. Når den opprettingen var juster (løste det ved å skimse under motorlabbene) ble fundamentet skrudd til. Dermed var motoren ferdig opprettet og klar for bruk. Eos Sitér dette innlegget Link to post
cleo Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 (redigert) Skjønte ikke helt dette med 2mm forskjell, men det hørtes veldig enkelt ut! Går ut fra at jeg må igjennom tilsvarende prosedyre på mine nye motorer. Har kastet ut to 40 maskiner og to 41 skal monteres på de gamle vp-drevene. Redigert 30.Oktober.2005 av cleo (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Eos Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Ved å søke/måle med denne kilen måles avstanden mellom svinghjulskåpa og bakplata på de 3 målepunktene. Avstanden i hver punkt måles og sammenlignes med de andre 2. Variasjoen mellom disse 3 målepunktene skal ikke være større enn 2 milimeter. Hva målene er spiller mindre rolle, det er variasjonen som sier noe om hvor godt opprettet motoren er. Håper dette var bedre forklart. Eos Sitér dette innlegget Link to post
cleo Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Nå skjønte til og med jeg det! Takker og bukker! Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
23 fot Svart 20.Juni.2015 Del på Facebook Svart 20.Juni.2015 Hei folkens... Engine couplern min røk i dag..... Det ble totalmedlemskapet med ditto slepeservice fra "ELIAS" og inn til Bjerkøya.... Den ruset opp helt plutselig mens vi hadde god fart,det veltet svidd ekkel gummirøyk ut av motorrommet...hadde brannsl.apparatet i hendene og tankene på høygir men rolig.... Nå er drevet tatt av og jeg lurer fælt på om det går an å bytte kopplingen uten å ta ut motoren....en V6 Mercruiser i en F-23 Hydrolift... Noen som vet om jeg er nødt til å la sesongen reise sin sjø allerede? Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 20.Juni.2015 Del på Facebook Svart 20.Juni.2015 Du må flytte motoren fram nok at du kan tar av svinghjuls kåpe, så kan du bytte engine coupler, det er kun 30-40 mins arbeid å tar ut hele motor og få lett adkomst til bak del av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Nå ble jeg nysgjerrig, men hva har havariet ditt med en ti år gammel tråd vedrørende oppretting av motor å gjøre ? Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Du må flytte motoren fram nok at du kan tar av svinghjuls kåpe, så kan du bytte engine coupler, det er kun 30-40 mins arbeid å tar ut hele motor og få lett adkomst til bak del av motoren. Er klar over at ting er kjapp gjort når en først har tatt ut symaskinen,men det er det med kran og eller gaffeltruck,rett plass der båten står etc... Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Nå ble jeg nysgjerrig, men hva har havariet ditt med en ti år gammel tråd vedrørende oppretting av motor å gjøre ? Beklager så mye ....har vel ikke funnet meg til rette her enda siden jeg ble medlem i 2006... enda en gang til....SORRY :lipseal: Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Diesel Dahl min Mester komm frem please.....en mann med mye viten og uten "nøkker" her på forumet Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Nå ble jeg nysgjerrig, men hva har havariet ditt med en ti år gammel tråd vedrørende oppretting av motor å gjøre ? Tenke seg at min koppling røk siden motoren min ikke har vært "rettet opp" riktig.....kanskje derfor spørsmålet mitt i denne tråden....tenke seg det gitt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.