Jump to content

Oppretting av motor


Jon-Kåre

Recommended Posts

Skal snart montere inn "ny" motor i båten og lurer da på hva som egentlig er nødvendig av oppretting. Motoren monters på labber fremme og VP 270 drev bake

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Min Mercruiser/BravoIII måtte rettes oppp i forhold til hverandre med et "allignement tool" som egentlig var en forlenget aksel.. Vi justerte slik at alt gikk lett, ved å dytte akselgreia gjennom transom og inn på motor uten motstand.

 

Men det var Mercruiser, ikke Volvo. Vet ike hvordan det er der :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Takk for det. Vet ikke om det er annerledes på vp menjeg skjønner ikke helt vitsen med masse oppretting og styr alt mens krysset jo må kunne oppta eventuelle avik. Ser for meg at det bare er å sørge for høvelig jevnt drag på alle skruer rundt. Noen som vil protestere??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Protest. Ivhertfall på mercruiser.

Det selges alignment tools på E-bay for volvo/mercruiser og da må jo dette være en nødvendighet også for din motor.

Det som kan ryke om du ikke retter opp motor mot drev er minst 2 ting.

1: Lager i transom ryker etter få timer

2: Engine coupler kan også ryke med dertil ulyder og med totalhavari som følger like derpå

 

Good coupler/bad coupler pics

 

Ikke for å skremme da men. :rolleyes:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Samme prostest ang Merc :-)

Motor står på motorlabber foran, skrudd i transom bak. Over tid synker labbene sammen siden de delvis er av gummi. Ergo må motor justeres opp igjen for å kompenesere for sammensynkingen av gummien.

Volvo vet jeg ikke nok om (enda).

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Hadde min AQ-170 ute for totaloverhaling i vinter. Etter at motoren kom ombord igjen, ble den plasser løst på motorfundamentene. Deretter ble klemringen på bakplata dratt til med riktig moment. Når dette var gjort fikk jeg låne et verktøy av min deleleverandør. Dette var en enkel kile i stål med en skala. Denne ble benyttet som et "søkeverktøy". På svinghjulskåpa er det 3 plane flater, klokken 9, 12 og 3. Det skal ikke være mer enn 2 millimeter forskjell mellom disse. Brukte verktøyet for å finne avstanden mellom svinghjulskåpa og bakplata på disse 3 punktene. Justerte på motorlabbene for å komme innenfor de nevnte 2 millimeter. Når den opprettingen var juster (løste det ved å skimse under motorlabbene) ble fundamentet skrudd til.

 

Dermed var motoren ferdig opprettet og klar for bruk.

 

Eos

Link to post

Ved å søke/måle med denne kilen måles avstanden mellom svinghjulskåpa og bakplata på de 3 målepunktene. Avstanden i hver punkt måles og sammenlignes med de andre 2. Variasjoen mellom disse 3 målepunktene skal ikke være større enn 2 milimeter. Hva målene er spiller mindre rolle, det er variasjonen som sier noe om hvor godt opprettet motoren er.

 

Håper dette var bedre forklart.

 

Eos

Link to post
  • 9 år senere...

Hei folkens...

Engine couplern min røk i dag.....

Det ble totalmedlemskapet med ditto slepeservice fra "ELIAS" og inn til Bjerkøya....

Den ruset opp helt plutselig mens vi hadde god fart,det veltet svidd ekkel gummirøyk ut av motorrommet...hadde brannsl.apparatet

i hendene og tankene på høygir men rolig....

Nå er drevet tatt av og jeg lurer fælt på om det går an å bytte kopplingen uten å ta ut motoren....en V6 Mercruiser i en F-23 Hydrolift...

Noen som vet om jeg er nødt til å la sesongen reise sin sjø allerede? :wink:

Link to post

Du må flytte motoren fram nok at du kan tar av svinghjuls kåpe, så kan du bytte engine coupler, det er kun 30-40 mins arbeid å tar ut hele motor og få lett adkomst til bak del av motoren.

Er klar over at ting er kjapp gjort når en først har tatt ut symaskinen,men det er det med kran og eller gaffeltruck,rett plass der båten står

etc... :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...