Båtogbil Startet 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2021 Skal bytte vinduer, men pakningene er så sprø at det er vanskelig uten å ødelegge dem. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Noe sånt som denne du tenker på? https://www.maritim.no/vinduslist-gummi-5mm-5mm Er å få kjøpt i de fleste båtutstyrs forretninger, som Maritim, Seasea, Watski og flere. Det eneste du må passe på er rute og innfestnings tykkelse. Finnes også en variant for utenpå liggende rute. Anbefales også å kjøpe (Dyrt). spesial verktøy for montering. Men går å montere uten. Sitér dette innlegget Link to post
Båtogbil Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 En slik, ja. Innbilte meg at det var noe de fleste skulle selge, men fant ikke noe ved søk. Takk skal du ha :) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 (redigert) hartveitbutikk.no har slike lister. Du må ta mål av tykkelsen på glasset og tykkelsen på skroget (det som på tegningen er kalt panel) for å få list som passer eksakt til dine glass på ditt skrog. Verktøy til monteringen anbefales på det sterkeste om du skal skifte flere vinduer. Jeg fikk tak i list hos en lokal glassmester, og rimelig verktøy til innsetting på ebay. (Riktig verktøy anbefales på det sterkeste om du skal sette inn flere vinduer). Redigert 23.Mars.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtogbil Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Noen som vet om noen butikk i Norge som selger låselistverktøyet? Tusenlappen for dette blir i meste laget for meg? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 (redigert) Hei. Jeg skal også bytte vinduer på en Rana 17. Vinduene får jeg laget hos en glassmester, listene hos allerede nevnte Hartveit Butikk i Bergen. Jeg venter i disse dager på at de skal få riktig list inn. En utfordring er at tykkelsen i plasten i vindusåpningene varierer veldig. Særlig gjelder dette sidevinduene, der jeg målte alt fra 3 til 9 mm. Tykkeste var det nederst på stolpen mellom sidevinduene og de ytre frontvinduene. Her har man antagelig lagt på litt ekstra glassfiber for styrken sin del. Hartveit var veldig hjelpsomme, og vi kom frem til at listen med 5mm spor på begge sider var et greit kompromiss. Redigert 29.Mars.2021 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Båtogbil skrev for 2 timer siden: Noen som vet om noen butikk i Norge som selger låselistverktøyet? Tusenlappen for dette blir i meste laget for meg? Æeh... ja... men samme problem, verktøyet koster 949kr. https://www.maritim.no/verktoy-for-vinduslist Men er fult mulig å ta ut og montere listene skade fritt uten verktøyet. Men det krever tolmodighet. I ungdommen, før jeg viste at det fantes verktøy til dette pleide jeg og ta ut låselisten med en liten skrutrekker. Smurte godt med vann blendet med mye Zalo . Men er veldig viktig å gjøre dette på en varm dag eller i ett varmt lokale. Listene blir mye mer føyelige da. Når jeg skulle sette rutene inn igjen så brukte jeg en wire som jeg la rundt og trakk ruta inn mens noen presset lett fra utsiden. Husk vann og Zalo! Du finner mange videoer på Youtube om hvordan du gjør dette. Etter på så monterer du låselisten med skrutrekker. Vann og Zalo her også. Sitér dette innlegget Link to post
Båtogbil Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Korsfjord skrev for 16 timer siden: Hei. Jeg skal også bytte vinduer på en Rana 17. Vinduene får jeg laget hos en glassmester, listene hos allerede nevnte Hartveit Butikk i Bergen. Jeg venter i disse dager på at de skal få riktig list inn. En utfordring er at tykkelsen i plasten i vindusåpningene varierer veldig. Særlig gjelder dette sidevinduene, der jeg målte alt fra 3 til 9 mm. Tykkeste var det nederst på stolpen mellom sidevinduene og de ytre frontvinduene. Her har man antagelig lagt på litt ekstra glassfiber for styrken sin del. Hartveit var veldig hjelpsomme, og vi kom frem til at listen med 5mm spor på begge sider var et greit kompromiss. Valgte også 5mm list, og det å få den på plass uten verktøy gikk egentlig nokså greit. Men jeg gjorde det på den måten man ikke skal, satte de på vinduene først, og satte på noen teipbiter for å holde dem på plass. Da gikk det overraskende greit. Det ser feil ut med 5mm, men det løses når låselisten kommer på plass, ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
Båtogbil Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 The Saint skrev for 16 timer siden: Æeh... ja... men samme problem, verktøyet koster 949kr. https://www.maritim.no/verktoy-for-vinduslist Men er fult mulig å ta ut og montere listene skade fritt uten verktøyet. Men det krever tolmodighet. I ungdommen, før jeg viste at det fantes verktøy til dette pleide jeg og ta ut låselisten med en liten skrutrekker. Smurte godt med vann blendet med mye Zalo . Men er veldig viktig å gjøre dette på en varm dag eller i ett varmt lokale. Listene blir mye mer føyelige da. Når jeg skulle sette rutene inn igjen så brukte jeg en wire som jeg la rundt og trakk ruta inn mens noen presset lett fra utsiden. Husk vann og Zalo! Du finner mange videoer på Youtube om hvordan du gjør dette. Etter på så monterer du låselisten med skrutrekker. Vann og Zalo her også. Fant verktøyet for montering av låselist på robåt.no(så får vi se om det er en bra plass å handle) til 437 kr. Synes det var overkommelig, om enn fortsatt litt dyrt for bare det ene verktøyet. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Båtogbil skrev for 7 timer siden: Valgte også 5mm list, og det å få den på plass uten verktøy gikk egentlig nokså greit. Men jeg gjorde det på den måten man ikke skal, satte de på vinduene først, og satte på noen teipbiter for å holde dem på plass. Da gikk det overraskende greit. Det ser feil ut med 5mm, men det løses når låselisten kommer på plass, ser det ut til. Regner med at du satte låselisten i til slutt, etter at vinduene var kommet på plass i vindskjermen,eller? Lurer på om jeg skal prøve din metode når jeg har fått tak i alt jeg trenger. Hvordan var temperaturen rundt deg, ser at på robåt.no anbefales det å gjøre jobben på en varm dag... Sitér dette innlegget Link to post
Båtogbil Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Korsfjord skrev for 7 timer siden: Regner med at du satte låselisten i til slutt, etter at vinduene var kommet på plass i vindskjermen,eller? Lurer på om jeg skal prøve din metode når jeg har fått tak i alt jeg trenger. Hvordan var temperaturen rundt deg, ser at på robåt.no anbefales det å gjøre jobben på en varm dag... Den biten av låselist jeg har fått satt på så langt satte jeg på til slutt, men verktøyet blir Ikke levert før etter påske, så gjenopptar montering av låselist da. Kom et stykke når jeg prøvde med 12 mm nøkkelring og nebbtang som monteringsverktøy, men klarte ikke svingene med det. Var 7-8 grader fa jeg satte inn vunduene, så ikke all verden. Sitér dette innlegget Link to post
Båtogbil Svart 9.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Båtogbil skrev On 30.3.2021 at 16.27: Fant verktøyet for montering av låselist på robåt.no(så får vi se om det er en bra plass å handle) til 437 kr. Synes det var overkommelig, om enn fortsatt litt dyrt for bare det ene verktøyet. Robåt.no virket å værr en seriøs butikk, varen kom som avtalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.