Jump to content

Suzuki DF6 motor - hvor får man kjøpt propell med mindre stigning i Norge?

Frode_S

Recommended Posts

Hei,

er på utkikk etter en ny propell til en Suzuki DF6 - propellen som kom med motoren har stigning på 7 - ser fra utenlandske sider at det skal finnes propeller med  6 og 6.5 stigning til motoren, men har ikke klart å finne dette i Norge så langt (har sjekket nettbutikker.) 

Har sendt ut litt mailer til forhandlere i håp om å finne - men vil tro at andre på forumet har vært på samme leten som meg og hadde satt pris på om noen kunne satt meg på sporet av et sted jeg kan kjøpe ny propell :-)

mvh

Frode

Redigert av Frode_S
Typo (see edit history)

@alfaalfa fra hva jeg kan lese, så har denne modellen stigning på 7-6,75(varierer litt på spesifikasjoner fra side-til side på produktnummeret) - ikke 6.5 eller 6 som jeg ser etter.

Er absolutt ingen ekspert på dette og har akkurat begynt å lese meg opp, så kan være at jeg misser på noe helt essensielt her :-)

Her er de Suzuki propellene jeg har sett i utlandet som kommer med 6, 6,5 og 7 stigning

https://www.brownspoint.com/store/pc/DF-4-DF-6-c56.htm

Redigert av Frode_S
link (see edit history)
Frode_S skrev 41 minutter siden:

@larsern87 dette var jo en hyggelig pris! Hvordan er erfaringen din vært med propellen og opplevd effekt på motoren med lavere stigning og høyere turtall? Er primært ute etter å få jolla enklere i plan for yngstemann :sailing:

Jeg mistet vel ei knop ca på toppfart, men jolla skvetter kjappere i plan med meg og en av ungene ombord, og det var hele meningen.

Men dau er den uansett. Motoren står på en Grand 275 RIB, og topper en 13-14 knop med ny propell.

Propellen overrasket meg forøvrig, for til den prisen forventet jeg ikke noe særlig. Men finishen er faktisk bedre enn på originalpropellen:thumbsup:

Redigert av larsern87 (see edit history)

Bra å høre @larsern87 min skal sitte på en Highfield 260 UL RIB - fant en i Danmark, ser ut som samme produktet til høyere pris https://rudespropeller.dk/vare/propel-7-1-2-x-6-suzuki-df4-df6-3/ og hos boatlab etter mye leting og trykking (har ikke på lager men forventet inn 25.3) men da har jeg ihvertfall valgmuligheter og er ikke som jeg skal ut med jolla på noen mnd. så er fristende med "langreist."

Redigert av Frode_S
link (see edit history)

Har ingenting å utsette Highfielden - virker som god kvalitet og den har lett vekt som du sier. Ser ut til 2021 modellene er oppdatert med instegsplattform/ bensinkanne plattform i baugen også...

Kunne jeg valgt, så skulle jeg ønsket en lengere modell, spesielt da med tanke på å få den i plan/ plass, men har begrenset med plass på badeplattformen på båten, så 260 er nok opp mot maks av hva jeg kan ha og fortsatt kunne gå bak den når den står i davitten.

• 1 måned senere...

En liten update her - har nå testet med ny propell med 6" stigning uten at det ga noe merkbart utslag, med en voksen og ett barn i Highfield jolla. Med to barn/ungdom gikk den veldig fort opp i plan!

Neste steg blir nå å montere OZ hydrofoil for å se om det kan hjelpe.

Har testet parallelt med en båt med Mercury 6HK - denne motoren virker lang mer "sprek" ut en Suzuki motoren jeg har og vi har hatt null problem med å få denne opp i plan med en voksen og et barn.

Siste alternativet om hydrofoilen ikke virker, er en kraftig slankekur opp mot sommeren :jollyroger:

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...