Teerex
Det er nok ingen spesielle effektbegrensninger for X7. Den er naturligvis mye sterkere enn en tilsvarende alupropell :-)
Men den passer jo ikke til 150-hesterne, eller f.eks. Optimax/Verado 135/150/175/200, siden de har større undervannshus enn våre små 115/140-hestere med medium undervannshus (også ofte kalt V4 lower unit/gearcase) Altså 4,25" istedenfor 4,75" på storingene (med såkalt V6 gearcase).
Mercurys sterkeste motor med medium undervannshus er forøvrig Optimax 125 og F115 Pro XS som har noen hester mere enn min. Men Suzuki har altså medium undervannshus også for 140-hesteren, siden det jo stort sett er samme motor som 90/100/115-hesteren basert på ca. samme motorblokk.
Min 115 hk finnes jo også i såkalt CT-utgave (Command Thrust) med samme store undervannshus som f.eks. 150-hesteren. Men det har lite eller ingenting for seg på en så lett båt som min. Dyrere og tyngre propell blir det også.
Men for din båt derimot hadde det nok vært tingen. Bedre skyv i frasparket for en større og mere tungdreven båt.