Wannskrækk Startet 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2021 Jeg har tenkt å bake brød i min helt ordinære gassovn. Den har undervarme og et grill/gratinerings-element (også gass) oppe. Det jeg lurer på er hvordan man oppnår ca riktig temperatur (220C) og holder ca kontroll på denne. Jeg er ikke ute etter tips om Omnia, halvstekte rundstykker ol. Jeg vil BAKE. Jeg liker å bruke en slik kombinert bolle og form i silikon. Pizzastein i ovnen -er det lurt, eller holder det med folie? Plassere brødformen, høyt eller lavt? Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Har du vurdert grytebrød? Hvis du har plass til en jerngryte med lokk i ovnen, så gir det en veldig stabil og god temp Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Har vurdert, absolutt et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Personlig mener jeg grytebrød er en vinner, uansett gassovn eller vanlig ovn! Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Ellers har jeg hatt både brød og rundstykker i gassovnen, er noe vanskelig med jevn temp, så må følge litt med, og bruker gjerne noe bakeark eller noe for å ikke la overvarmen steke de for hardt, med bakeark blir det litt mer indirekte varme Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Så jeg må prøve meg fram. Forvarming, 10-15 min på fullt? Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Ja det burde nok absolutt holde! Og det fine med gassovn er at når propan brenner produseres fuktighet inni ovnen som kan gi en god crispy skorpe på brødet, med mindre du baker i gryte da Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 En matglad kompis borret i siden på stekovnen og monterte et pizzaovntemometer for å holde koll på temperaturen. Du kan også kjøpe en termokopling og avlesningsinstrument for noen hundrelapper. Da slipper du å borre i ovnen. Når det er sagt tar det ikke mange gangene før du finner ut av det uten termometer, og brødet blir svært godt i en gassovn. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Madammen steiker halvsteikte brød og rundstykker ombord stadig vekk... Vi har et termometer som fulgte med ovnen, det henger så det er synlig i vinduet.. En må passe på så de ikke blir svidd.. skrur ned styrken når tempen passerer 200 g/C Herlig med ferske brød og rundstykker om morgenen...?? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Jeg har bakt mye på lange overfarter, det er kanskje en ting som ikke er nevnt over. Du må faktisk prøve deg litt fram. Gassovnen er ikke det beste for brødbaking, så fort som det ble strøm ombord skifta skipene, f.eks. hadde Titanic elektriske stekeovner. Jeg har brukt både faste former og silikonformer, god erfaring med begge, de faste tar selvsagt mer plass. Etter noen dager på sjøen blir brødbaking en nødvendighet. Og godt smaker det ! Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Grønnskollingen Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Vi baker brød ombord. Har erfart at det enkleste er å bake scones og rundstykker framfor brød. Hvis vi baker brød må vi passe på å snu det slik at brødet blir jevnt stekt på alle sider. Glemmer vi oss blir brødet svidd på én side, understekt på én side og deig i midten. Mulig vi ikke har den beste ovnen, men den er vanskelig å holde en jevn og god temperatur i uten stadig "fikling". Alt dette løses om vi baker rundstykker og snur bakebrettet halveis i steketiden. Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Da tenker jeg at jeg forsøker følgende: Pizzastein i bunnen av ovnen (har en liggende), Lécúe silikonform (genial, kombinert rørebolle og form), steketermometer. Jeg må huske å snu og vende brødet, og så blir det som olews skriver; man må prøve seg fram. Og så må jeg forsøke å huske å legge inn en tilbakemelding når jeg er i gang. Takk så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 (redigert) Som du har sagt, bare prøv - dette finner du ut av. Jeg har bakt nydelige boller i en gassgrill, en stekeovn går fint. Men, et par tips: Sjekk hvor det brenner gass. Jeg har hatt tre ovner, en med en stor gassløyfe under hele ovnen, en med T stang med ett ben bakerst og ett ben framover, og en (den nyeste og dyreste) har bare en stang bak. Den første er klart best, den andre er ok, den tredje dårligst. Alle får temperatur etter hvert, men det blir veldig ujevnt med bare en stang. Det er neppe mulig å brenne både oppe og nede på en gang, du må sannsynligvis velge. Brenner du nede, blir det som regel for varmt under. Jeg brenner under, bruker en stekeplate nederst for å deflektere og fordele varmen, og setter brødet på rist i midten. Jeg må likevel snu fordi det blir varmest innerst pga brennerens plassering. Spennende med pizzasteinen for å magasinere og jevne ut varme. Fortell hvordan det går. Redigert 24.Mars.2021 av Steihy (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
mons Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Tipset fra Steinhy om å ha en ekstra plate under den du steker på hjelper veldig godt på all slags bakst. Hvis den i tillegg nesten tetter mot bakveggen blir det enda bedre. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Wannskrækk Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Kan nesten ikke vente med å prøve nå! Jeg venter på eksosbend og service-deler, som jeg må ha med meg. Kan ikke dra i ens ærend for å bake Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 (redigert) Etter noen års erfaring med gassovn konkluderte jeg med at brødbakemaskin er topp. Men vi har inverter og agregat til å drive den. På hurtigprogram lager den gode brød på under 1 time. drar ca 900 watt på det meste (det er kun under steking den drar så mye - mesteparten av tiden er elting og heving) Redigert 24.Mars.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Etter noen år med prøving og feiling "knakk jeg endelig koden" i sommer. Jeg baker det meste brøde hjemme og ettersom vi holder oss mest i uthavn er det praktisk å bake i båten også så en slipper butikk så ofte. Måten jeg får godt resultat på med gjennomstekt brød er: Bruker ferdig melblanding, dette er helt sikkert ikke avgjørende for resultatet bare enklere. Blir akkurat to brød av en pose Baker dem ut og setter dem til etterheving i en ildfast form (OBH nordica, kjøpt på Jernia. Poenget er at det er litt gods i den, ikke tynn som brødformene jeg bruker hjemme) Setter stekeovnen på full effekt i ca 45min mens brødene etterhever. Har en pizzasten i ovnen som jeg tror bidrar til bedre varmefordeling når jeg baker Setter formen med brødene ca mindt i ovnen og skrur ned effekten til ca halv effekt 40 min og brødene er perfekt stekt hver gang Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 (redigert) @Morten_L den oppskriften var bra Jeg bruker også brødmix i brødbakemaskinen. Redigert 24.Mars.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Morten_L skrev for 1 time siden: (OBH nordica, kjøpt på Jernia..) Setter stekeovnen på full effekt i ca 45min mens brødene etterhever..? 40 min og brødene er perfekt stekt hver gang Den høres fin ut den rutinen her, ja. Men du mener 45 min på full gass, så 40 min på halv. Må prøve dette, men det går jo veldig mye gass til 2 slike brød.. men den ildfaste forma der, hvor bred er den ? Går den inn i en ENO, lissom? Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Worry II skrev 5 minutter siden: Den høres fin ut den rutinen her, ja. Men du mener 45 min på full gass, så 40 min på halv. Må prøve dette, men det går jo veldig mye gass til 2 slike brød.. men den ildfaste forma der, hvor bred er den ? Går den inn i en ENO, lissom? Fungerer fint for oss i hvert fall Går nok litt gass ja, de første 45minuttene er bare forvaring mens brødene hever (utenfor ovnen) slik at den er god og gjennomvarm. Jeg bakte alt brødet vi spiste i ferien på 3 1/2 uke samt mye kaffekoking og middag var likevel ikke en gasstank så bekymrer meg ikke så mye over de kronene. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 En gasstank er ikke en gasstank... Men snakker vi 11 kg, holder det til 2,5 - 3 måneders forbruk hjemme der vi har komfyrtopp på gass, og vi lager MYE mat.... Sitér dette innlegget Link to post
Skarpöga Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 (redigert) Vi har under det senaste året ätit oss igenom Tyskland, Belgien, Nederländerna, Frankrikes och nu Italiens vitt skilda brödkulturer men jag är helt enig, hembakad bröd är absolut bäst! Jag har också fått pröva mig fram genom de år vi bott i båten, både med olika recept och olika sätt att reglera och fördela värmen. Ugnen ombord har enbart undervärme. Mitt bästa tips är 1 Ett bra brödrecept är A och O 2 En plåt längs ner över den öppna gaslågan för att fördela värmen 3 En pizzasten på gallret som placeras mitt i ungen för att fördela värmen 4 När ugnen visar ca 200 grader på full låga, skruvar jag ner till minsta lågan. Värmen sjunker då ner till ca 175 grader som är en perfekt temperatur att baka färdigt brödet i. Kalljäst ”grytbröd” är en favorit eftersom det varken skall knådas eller jäsas i olika omgångar innan det bakas i en støpejerngryte, först med lock och sista kvarten utan lock. Bara att röra ihop ingredienserna i en bunke, kalljäs över natten i cockpiten och baka färdigt på morgonen, lagom till frukosten. Favoritrecept på enkelt Grytbröd Enligt receptet skall ugnen värmas upp till 250 grader och gräddas med lock i 30 minuter för att sedan sänkas till 225 och gräddas utan lock i 20 - 25 minuter. Här har jag modifierad receptet så här; 225 grader i 30 minuter med lock 175-200 grader i 15 minuter utan lock. Då får du ett riktigt bra kalljäst surdegsliknade bröd med krispig skorpa. Favorit recept nummer 2 Redigert 24.Mars.2021 av Skarpöga (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
"Mathilde" Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 (redigert) En enkel mann som meg gjør det så enkelt at jeg kjøper halvstekte brød, inn i ovene på ca 180-190 grader, ferdig på 15 minutter (står det på pakka, men vanligvis tar det noe lengre tid). Smaker "nesten" som hjemmebagst. Husk brett i bunn, som nevnt av flere, og snu på brødet flere ganger for jevn steking. Redigert 24.Mars.2021 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Hvis jeg drar på ferie uten å ta med surdeigen, så dør den. Full varme i god tid før jeg skrur ned og slenger en skvett vann i bunn når brødene settes inn. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 lr-80 skrev 10 minutter siden: Hvis jeg drar på ferie uten å ta med surdeigen, så dør den. Full varme i god tid før jeg skrur ned og slenger en skvett vann i bunn når brødene settes inn. Det der så jo bare helt lekkert ut! Om båtbudsjettet sprekker er det bare å spe på som skjærgårdsbaker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.