Jannmar
The Saint skrev for 2 timer siden:Her er det mange faktorer som spiller inn, blant annet dokumentasjon. Jeg har selv en Yamaha 9.9 Sport som er produsert i 2017, men solgt som ny i 2018 med Securemark. I forsikrings papirene mine så står det at det er en 2018 modell. Har også en båt som ikke ble produsert etter 1977, men er solgt som ny i 1979. I alle dens papirer så står det at det er en 1979 modell, inkludert i forsikrings papirene. Var også dette den ble takstert etter når jeg hadde skade på den.
Så, nei. Alle forsikrings selskaper driter ikke i dette.
Helt normalt at en påhengsmotor årsmodell 2018 ble produsert i 2017.
Det må nesten være slik, om produsenten skal ha 2018-modellen klar til salg i 2018.
Det finnes et fasitsvar på dette:
Produksjonsåret er det året motoren ble produsert. Punktum.
Årsmodellen er det året den årsmodellen den aktuelle motoren ble presentert og markedsført som av produsenten. Punktum.
Jeg skrev forsikringsselskapene i flertall i mitt innlegg. Den erfaring jeg sikter til gjelder det selskapet jeg hadde da jeg høstet denne erfaringen. Hvordan andre selskaper opererer skal jeg ikke uttale meg om, men jeg er ikke i tvil om at det finnes en grense for hvor lenge en motor kan ligge på lager og så markedsføres/selges som salgsårets årsmodell. Det skjer jo ofte ikke ubetydelige forandringer på disse motorene fra det ene året til det andre, og at kjøpere føler seg lurt når de er blitt "forledet" til å tro at de har kjøpt en årsmodell nyere enn det de har fått, har jeg stor forståelse for. Uansett avslag i pris er ikke dette noen god følelse. Flere poster her på forumet har innlegg i sammenheng med dette.
Slik jeg leser det er årsaken til at TS @Lassesos tar opp dette forholdet, ikke at han mener 2 års forskjell utgjør noe vesentlig på en 20 år gammel motor, men det gir ham en grunnleggende uggen følelse og skepsis til hele handelen, når han ser at han ikke har fått de forventede riktige opplysninger fra selgeren.