Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Sørlandet2 skrev for 10 timer siden:

Ja, lagt merke til at den blir matt etter ei uke nedsenket. Forhandler sa forøvrig at det var helt ok å la motor stå nede, da er elle anoder i kontakt med vann. 

 

Du mener disse nevnte problemer er normalt, eller problem med elektrisk anlegg, på egen, eller andre båter i havna?

 

Hvis normalt, hvordan går det med drevbåter, hvor propell er i vann hele tiden? 

 

Takk for info, ikke meningen å ta tråden til trådstarter. 

 

Drev kan jo ha propeller i forskjellige materialer, fra alu til rustfritt. VP har noen drev med NiBrAl propeller (går ut fra at det står for nikkel bronse aluminium).

Bravo 3 drev har doble rustfrie propeller, så det stiller jo ekstra krav til å passe på at alle anodene er funksjonelle. 

Videre har Mercurys motorer med Bravo 3 drev som regel installert noe som heter Mercathode, som er en elektrisk "anode". Dvs. elektrisk drevet korrosjonsbeskyttelse.

 

Men å la en utenbordsmotor stå nede over lengre tid i sommerhalvåret uten grunn er jo ikke så smart uansett. Da får man jo groe, og med stålpropell iallefall unødig tæring på anodene.

Eneste fordel er vel at propellen er bedre beskyttet mot tyveri :-)

 

mercathode.jpg.249bcccab510b9d52d20490734f202ec.jpg

Teerex

Teerex

Sørlandet2 skrev for 10 timer siden:

Ja, lagt merke til at den blir matt etter ei uke nedsenket. Forhandler sa forøvrig at det var helt ok å la motor stå nede, da er elle anoder i kontakt med vann. 

 

Du mener disse nevnte problemer er normalt, eller problem med elektrisk anlegg, på egen, eller andre båter i havna?

 

Hvis normalt, hvordan går det med drevbåter, hvor propell er i vann hele tiden? 

 

Takk for info, ikke meningen å ta tråden til trådstarter. 

 

Drev kan jo ha propeller i forskjellige materialer, fra alu til rustfritt. VP har noen drev med NiBrAl propeller (går ut fra at det står for nikkel bronse aluminium).

Bravo 3 drev har doble rustfrie propeller, så det stiller jo ekstra krav til å passe på at alle anodene er funksjonelle. 

Videre har Mercurys motorer med Bravo 3 drev som regel installert noe som heter Mercathode, som er en elektrisk "anode". Dvs. elektrisk drevet korrosjonsbeskyttelse.

 

Men å la en utenbordsmotor stå nede over lengre tid i sommerhalvåret uten grunn er jo ikke så smart uansett. Da får man jo groe, og med stålpropell iallefall unødig tæring på girhusanoder. Eneste er vel at propellen er bedre beskyttet mot tyveri :-)

 

mercathode.jpg.249bcccab510b9d52d20490734f202ec.jpg

Teerex

Teerex

Sørlandet2 skrev for 10 timer siden:

Ja, lagt merke til at den blir matt etter ei uke nedsenket. Forhandler sa forøvrig at det var helt ok å la motor stå nede, da er elle anoder i kontakt med vann. 

 

Du mener disse nevnte problemer er normalt, eller problem med elektrisk anlegg, på egen, eller andre båter i havna?

 

Hvis normalt, hvordan går det med drevbåter, hvor propell er i vann hele tiden? 

 

Takk for info, ikke meningen å ta tråden til trådstarter. 

 

Drev kan jo ha propeller i forskjellige materialer, fra alu til rustfritt. VP har noen drev med NiBrAl propeller (går ut fra at det står for nikkel bronse aluminium).

Bravo 3 drev har doble rustfrie propeller, så det stiller jo ekstra krav til å passe på at alle anodene er funksjonelle. 

Videre har Mercurys motorer med Bravo 3 drev som regel installert noe som heter Mercathode, som er en elektrisk "anode". Dvs. elektrisk drevet korrosjonsbeskyttelse.

 

Men å la en utenbordsmotor stå nede over lengre tid i sommerhalvåret uten grunn er jo ikke så smart uansett. Da får man jo groe, og med stålpropell iallefall unødig tæring på girhusanoder. Eneste er vel at propellen er bedre beskyttet mot tyveri :-)

Teerex

Teerex

Sørlandet2 skrev for 10 timer siden:

Ja, lagt merke til at den blir matt etter ei uke nedsenket. Forhandler sa forøvrig at det var helt ok å la motor stå nede, da er elle anoder i kontakt med vann. 

 

Du mener disse nevnte problemer er normalt, eller problem med elektrisk anlegg, på egen, eller andre båter i havna?

 

Hvis normalt, hvordan går det med drevbåter, hvor propell er i vann hele tiden? 

 

Takk for info, ikke meningen å ta tråden til trådstarter. 

 

Drev kan jo ha propeller i forskjellige materialer, fra alu til rustfritt. VP har noen drev med NiBrAl propeller (går ut fra at det står for nikkel bronse aluminium).

Bravo 3 drev har doble rusfrie propeller, så det stiller jo ekstra krav til å passe på at alle anodene er funksjonelle. 

Videre har Mercurys motorer med Bravo 3 drev som regel installert noe som heter Mercathode, som er en elektrisk "anode". Dvs. elektrisk drevet korrosjonsbeskyttelse.

 

Men å la en utenbordsmotor stå nede over lengre tid i sommerhalvåret uten grunn er jo ikke så smart uansett. Da får man jo groe, og med stålpropell iallefall unødig tæring på girhusanoder. Eneste er vel at propellen er bedre beskyttet mot tyveri :-)

Teerex

Teerex

Sørlandet2 skrev for 10 timer siden:

Ja, lagt merke til at den blir matt etter ei uke nedsenket. Forhandler sa forøvrig at det var helt ok å la motor stå nede, da er elle anoder i kontakt med vann. 

 

Du mener disse nevnte problemer er normalt, eller problem med elektrisk anlegg, på egen, eller andre båter i havna?

 

Hvis normalt, hvordan går det med drevbåter, hvor propell er i vann hele tiden? 

 

Takk for info, ikke meningen å ta tråden til trådstarter. 

 

Drev kan jo ha propeller i forskjellige materialer, fra alu til rustfritt. VP har noen drev med NiBrAl propeller (går ut fra at det står for nikkel bronse aluminium).

Bravo 3 drev har doble rusfrie propeller, så det stiller jo ekstra krav til å passe på at alle anodene er funksjonelle. 

Videre har Mercurys motorer med Bravo 3 drev som regel installert noe som heter Mercathode, som er en elektrisk "anode". Dvs. elektrisk drevet korrosjonsbeskyttelse.



×
×
  • Create New...