Jump to content

Max temperatur på VP D6 115A dynamo (‘Mitsubishi’-type)

Fantino

Recommended Posts

Ifm Lithium-installasjon driver jeg og kamerat og tester litt på dynamo strøm og temperatur ved tomgang og sulten Lithium-bank. Vi måler temp med sensor klamret på utsida av statorviklinger. Men mangler referanse på hva som er max akseptabel temperatur. Noen som har en velfundert betraktning rundt dette - gjerne Max kortvarig og anbefalt Max for ‘et langt liv’? Og _er_ det stator som er det kritiske punktet eller kan det like gjerne være likeretterbro feks?

(Også postet i Lithium-tråden men siden den nå er på 50 sider ish og sikkert ikke interessant for alle så prøver jeg her også)

Redigert av Fantino (see edit history)

Se der ja! Takker. Vi har klamret temp sensor samme sted. Så 86 grader på stb dynamo ved tomgang og sulten LiFePO4-pakke etter ca 25 min. Falt kjapt når vi økte turtall. Dog litt overraskende for dynamo gav bare rundt 60A. Mulig vi burde se litt på hvor god tilgang de får på luft. Trenger jo ikke ligge 25 min på tomgang normalt da men greit å ha et idiotsikkert system om vi kan få det til.

Dynamoen lader ikke maks på tomgang. Varierer fra dynamo til dynamo hvordan rpm/amp kurven ser ut ?

En begrensing kan være tverrsnitt på kabel ut av dynamo. Er det kjipa her så blir det flaskehals. Jeg oppgraderte fra 16mm2 til 35mm2 da jeg satt inn A2B lader hos meg, selvom det i teorien var «akkurat nok» med 16mm2

Jeg har 600 amp AGM, 80 amp dynamo og 130 amp A2B lader. Avstand fra dynamo til laderen er under 2 meter. 

Du har kanskje en skillediode et sted. Så sjekk kabling fra dynamo til skillediode og videre til batteriene. Ikke kjip på kabel kvadratet ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vi har vel heller motsatt tror jeg.. 50 mm2 fra dynamoer til ArgoFET og 95 mm2 videre til Lithiumpakke ? Banken er på 816 Ah så den suger nok godt med strøm. Er nok lav effekt fra dynamovifta på tomgang er jeg redd. Hadde håpet at å kople sense direkte på B+ ville ‘roe ned’ regulator litt men er tydeligvis ikke nok. Ved høyere turtall ser det ut til å være null problem.

Redigert av Fantino (see edit history)

Ja det er en stor bank men det er to dynamoer da, så litt bedre. Det virker som det er kjøleluft som mangler på tomgang, for den dropper med en gang en legger den opp på 1500 rpm. Dynamoene skal jo ‘redde seg selv’ ved høy temp har jeg lest meg til men de får sikkert ikke et langt liv hvis det skjer hele tida så vi ser på å få inn en vifte på hver av de.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...