Fantino Startet 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2021 (redigert) Ifm Lithium-installasjon driver jeg og kamerat og tester litt på dynamo strøm og temperatur ved tomgang og sulten Lithium-bank. Vi måler temp med sensor klamret på utsida av statorviklinger. Men mangler referanse på hva som er max akseptabel temperatur. Noen som har en velfundert betraktning rundt dette - gjerne Max kortvarig og anbefalt Max for ‘et langt liv’? Og _er_ det stator som er det kritiske punktet eller kan det like gjerne være likeretterbro feks? (Også postet i Lithium-tråden men siden den nå er på 50 sider ish og sikkert ikke interessant for alle så prøver jeg her også) Redigert 25.Mars.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Bump! Ingen? ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) Max 90 grader overflate temperatur målt på «viklingshuset» er generell regel for dynamoer. Bildet viser hvor temp sensoren min er festet Redigert 25.Mars.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Se der ja! Takker. Vi har klamret temp sensor samme sted. Så 86 grader på stb dynamo ved tomgang og sulten LiFePO4-pakke etter ca 25 min. Falt kjapt når vi økte turtall. Dog litt overraskende for dynamo gav bare rundt 60A. Mulig vi burde se litt på hvor god tilgang de får på luft. Trenger jo ikke ligge 25 min på tomgang normalt da men greit å ha et idiotsikkert system om vi kan få det til. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) Dynamoen lader ikke maks på tomgang. Varierer fra dynamo til dynamo hvordan rpm/amp kurven ser ut ? En begrensing kan være tverrsnitt på kabel ut av dynamo. Er det kjipa her så blir det flaskehals. Jeg oppgraderte fra 16mm2 til 35mm2 da jeg satt inn A2B lader hos meg, selvom det i teorien var «akkurat nok» med 16mm2 Jeg har 600 amp AGM, 80 amp dynamo og 130 amp A2B lader. Avstand fra dynamo til laderen er under 2 meter. Du har kanskje en skillediode et sted. Så sjekk kabling fra dynamo til skillediode og videre til batteriene. Ikke kjip på kabel kvadratet ? Redigert 25.Mars.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) Vi har vel heller motsatt tror jeg.. 50 mm2 fra dynamoer til ArgoFET og 95 mm2 videre til Lithiumpakke ? Banken er på 816 Ah så den suger nok godt med strøm. Er nok lav effekt fra dynamovifta på tomgang er jeg redd. Hadde håpet at å kople sense direkte på B+ ville ‘roe ned’ regulator litt men er tydeligvis ikke nok. Ved høyere turtall ser det ut til å være null problem. Redigert 25.Mars.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) 815 amp lithium er heftig for en 115amp dynamo. ? husk at dette skal funke med varm motor, varmt motorrom og varm uteluft også. Redigert 25.Mars.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 Ja det er en stor bank men det er to dynamoer da, så litt bedre. Det virker som det er kjøleluft som mangler på tomgang, for den dropper med en gang en legger den opp på 1500 rpm. Dynamoene skal jo ‘redde seg selv’ ved høy temp har jeg lest meg til men de får sikkert ikke et langt liv hvis det skjer hele tida så vi ser på å få inn en vifte på hver av de. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.