Ivlund Startet 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2021 Hei Holder på å gjøre klar båten for ny sesong. Den står inne for motorbytte og da har jeg sjekket igjennom båten generelt. Ser at strømkabel til thruster er skjøtet og har vært utsatt for vann. Tenker derfor det er lurt å bytte den kabelen. sitter en sleipner 3 Kw baugthruster og batteribanken er bakerst i båten. Hva er anbefalt kvadrat på strømkabel til Thruster? Holder det med 70mm2 eller burde man gå for 90 eller 95 mm2. Også lurer jeg på hvor dere kjøper slike kabler. Tenker da på kabel over 70mm2? Mvh Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Hvor langt er det fra batteribanken og frem til baugpropell? Det er avgjørende for tykkelsen. Det absolutt beste er å ha batteri til trøsteren like ved den. Men går ikke det så er det vel slik at jo feitere kabel jo bedre er det. Men her er det mye kunnskap på forumet. Tenker at @Lars H. vet svar på dette! Å kjøpe slike kabler i båtsjapper er jo det samme som å bli ruinert. Ser de ligger på 400,- pr meter...... Kanskje bilverksteder har tilgang? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ivlund Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Har sett at det er ganske stive priser på slike kabler ja! Derfor jeg la ut en mld her i håp om at noen vet om ett sted som er billigere. Båten er 26 fot og som sagt er batteribank bakerst i båten. Så uten batteri ved thruster er det noen meter ja! Hvis jeg får inn ett ekstra batteri ved Thruster så kan tykkelse på strøm kabel frem til thruster batteri være mindre? Mvh Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Har hørt om folk som har brukt kasserte sveisekabler til baugtruster... Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) Du sier ikke hvilken thruster du har, men Sleipner gir deg svar på spørsmålet ditt. Har linket til en SE60 (3.1KW) https://public.sleipner.no/documents/5693/download/ hvor vi på side 19 ser at du bør ha minimum ha 50mm2 (12V). Bilstereobutikker har også slike kabler. Redigert 25.Mars.2021 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Jannmar Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) Solbris II skrev for 2 timer siden: Å kjøpe slike kabler i båtsjapper er jo det samme som å bli ruinert. Ser de ligger på 400,- pr meter...... Kanskje bilverksteder har tilgang? Du får 95mm2 fortinnet mangetrådet gummikabel hos batbua.no til kr 245,- pr.m. Dette er samme kabelen som Skyllermarks bruker til sine ferdigpressede, (dvs. kabel med kabelsko) kabler. Kabelen er oljebestandig og flammesikret (hva nå det vil si). Redigert 25.Mars.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) Generelle tips til thrustere: Eget batteri til thruster Flytt batteriet så nærme thruster som mulig Ha størst mulig CCA på batteriet Oppgrader til 5-bladet propell hvis du har den gamle varianten Alt selvfølgelig med måte, men kan jo ta et lite eksempel med batteri akter og en SE60 foran. Du har kanskje 8m strekk fra batteri til thruster. Sleipner anbefaler da 2x70mm2 kabel, det vil si 16meter med kabel.. For prisen av bare kabelen kan du istedenfor lett sitte med et flunka nytt batteri, 4meter kabel, strekke moderat ladekabel + ha båtpenger igjen til din favorittdrikke.. Som gir deg bedre effekt enn løsningen med lange kabler.. Redigert 25.Mars.2021 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 En 12V DC-DC lader er vel også et fornuftig alternativ for å lade thrusterbatteriet foran der i baugen Koster fra 2-4 båtlapper sånn rundt regnet. https://shop.skanbatt.no/product/1260609/victron-orion-tr-smart-dc-dc-lader-12-12v-18a-galvanisk-isolert Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BingoBonzo Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Teerex skrev 14 minutter siden: En 12V DC-DC lader er vel også et fornuftig alternativ for å lade thrusterbatteriet foran der i baugen Koster fra 2-4 båtlapper sånn rundt regnet. https://shop.skanbatt.no/product/1260609/victron-orion-tr-smart-dc-dc-lader-12-12v-18a-galvanisk-isolert Eller du bare strekker en rimelig ladekabel fra eksisterende ladesystem, det er sjeldent store mengder med strøm som skal etterfylles. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Ytterstad Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) Hva trekker mest strøm av startmotoren og thrusteren? -Og hvor lenge bruker du de pr gang? Kan det være en mulighet å flytte batteriet fram? Redigert 25.Mars.2021 av Ytterstad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) Ytterstad skrev for 2 timer siden: Hva trekker mest strøm av startmotoren og thrusteren? -Og hvor lenge bruker du de pr gang? Kan det være en mulighet å flytte batteriet fram? Thrusteren trekker helt klart mer strøm over tid, men startmotoren er mer kritisk og kan kreve høyere innslagsstrøm. Om thrusteren har lav spenning vil den gå sakte. Om startmotoren har lav spenning vil ikke motoren starte. For meg virker det som en veldig dårlig idé å flytte startbatteriet frem. Kabeldimensjonen vil uansett være tilsvarende for begge alternativer, så man vinner ikke noe der heller. Et ekstra batteri fremme ved thrusteren er helt klart den beste løsningen dersom der finnes plass. Da kan man benytte relativt billige kabler, både på det lange strekket (6mm), og på det korte strekket (25mm). Redigert 25.Mars.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Jannmar skrev for 4 timer siden: Du får 95mm2 fortinnet mangetrådet gummikabel hos batbua.no til kr 245,- pr.m. Dette er samme kabelen som Skyllermarks bruker til sine ferdigpressede, (dvs. kabel med kabelsko) kabler. Kabelen er oljebestandig og flammesikret (hva nå det vil si). Det er i det minste hakket bedre!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.