Jump to content

Anbefaling til måte å feste tynne (fleksible) solcellepaneler?

Hedwig

Recommended Posts

Tenkte å installere noen nye solcellepaneler, og da feste de direkte på overbygget. Ett på hver side av lukegarasjen og/eller ett på garasjen. Avhengig av hva budsjettet holder til.

Men, hva er beste måte å feste dem på? Ønsker helst å slippe tau, strikker etc. og helst lime. Men, når de en gang må av vil jeg ikke ha masse limmerker som sitter fast.

Finnes det noe lim som er egnet til å lime fast på glassfiber som kan løsnes med noe som ikke skader glassfiber? 

Deler av området er "ruglete" for å ikke være glatt å gå på.

Mine 2 x 80W er limt på med Sika og har stått i snart 4 år. Eneste betenkeligheter jeg har er jeg kjenner at de blir glovarme på de varmeste sommerdagene. Jeg vet ikke om det kan være et problem men jeg skulle hatt en form for lufting under..... Driver og brainstormer en løsning på det.

dekpanel2.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

atletico1 skrev for 20 timer siden:

før jeg hadde limt eller på annen måte festet noe permanent hadde jeg sjekket hvor mange Ah solcellene vil gi der du har tenkt å feste de kontra å vinkle de rett mot sola. Blir det nok strøm ?

Takk for tips :)Vi har en plan om å en gang få targabøyle, da skal vi ha store solceller, men inntil budsjettet tillater det blir det ikke noe så storstilt.
Vi har nå et 100w på lukegarasjen, det har holdt lenge. Nå er planen om 2x 130w og 1x 60/80w. Så det vil holde i massevis :) 
(Vi trenger det mest fordi vi ligger i bøye. Da vil vi helst få ladet opp fra en helg til en annen. Grei batteribanke og bruker typisk hver 3-4 natt i gjestehavn på tur, så da er ikke kravene såå store :)

Fantino skrev for 20 timer siden:

Striper med våtromssilikon. Tåler varmen og kan fjernes med sånn ‘sticker remover’ på drillen. Sitter som f også. Sleit som en gal med å få av mine 4 paneler når de hadde gjort tjenesten og skulle byttes ut, så ikke overdriv limingen 😁

Det var genialt, takk for tips. Blir fort den løsningen :)

Glødepluggen skrev for 18 timer siden:

Hei, jeg har brukt borrelås fra 3M.(typen som er beregnet for å feste utstyr osv) Lenge på 5 cm plassert i hjørner og på midten. Blir en glippe på ca 5 mm under panel som gir lufting, bakdelen med det er at det ikke tåler så mye hvis man er uheldig å tråkke på panelet. 

Takk for tips! Har forsøkt å feste et par andre ting, og vår erfaring er at limet ikke sitter godt nok. Spesielt ikke på "ruglete" overflate.  Har du helt rett eller rugler der du har limt fast?

PiperBill skrev for 19 timer siden:

Mine 2 x 80W er limt på med Sika og har stått i snart 4 år. Eneste betenkeligheter jeg har er jeg kjenner at de blir glovarme på de varmeste sommerdagene. Jeg vet ikke om det kan være et problem men jeg skulle hatt en form for lufting under..... Driver og brainstormer en løsning på det.

Tusen takk. Det er en problemstilling som jeg ikke har tenkt på at kan finnes. Si gjerne ifra om du finner en løsning. Tviler på at jeg gjør det, men skal forsøke ;)

Takk til alle for tips, ønsker å lime på, og @Fantinos forslag virker veldig lovende. Har du hatt noe problem med varme F?

Jeg brukte "nanotape" Den sitter som støpt, og er lett og fjerne. En flik i hvert hjørne, og en flik på langsidene. Tenkte å lime permanent med Teck 7, men foreløpig har dette holdt godt fast på taket av båten i rundt et år.

Link til en type tape

Har to slike:

solcelle.jpg

Redigert av Amfea (see edit history)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Havelle skrev for 4 timer siden:

Takk til alle for tips, ønsker å lime på, og @Fantinos forslag virker veldig lovende. Har du hatt noe problem med varme F?

Nei ingen spor av varme. De lå flatt på taket (se båt i avatar). Var ikke hel-limt, bare stripe rundt kanten og et kryss i midten - mulig det hjelper. Baksiden var av et eller annet forholdsvis stivt plaststoff som sikkert også isolerte en del. Var rimelige Kinapanel så etter 4 år var koplingsboksene så dårlige at jeg byttet de ut med nye i glass og ramme. Selve cellene virket greie. Hadde jeg montert nye fleksible så hadde jeg åpnet koplingsboksene og fylt de med epoksy eller sånn elektrogel.

Redigert av Fantino (see edit history)

Jeg hadde og et panel på 50w limt på taket, hadde bare noen flekker tec7, det holdt godt, og jeg fikk bort limet når jeg fjernet panelet for å montere større panel på ramme. MEN plasten under var helt brun og det fikk jeg ikke bort, det var ruglete overflate så jeg kunne ikke bruke maskin, heldigvis for meg skulle jeg ha større panel over men montert på ramme så det ble  skjult, så dere som limer helt ned på taket, plasten kan bli brun. panelet jeg hadde var forholdsvis dyrt så det burde ha vært bedre isolasjon mot taket.

Litt merkelig misfarging ikke er nevnt noen plasser på f.eks youtube hvor slik montering finnes mange videoer på.

Noen båteire som fjerner gamle og limer nye på.

Jeg merket ytterkantene på taket med blyant og la en del små klatter med noe silikonlignende og la det nedpå.

Fant et par bord jeg la noen lodd oppå for å få god kontakt første døgnet.

Sika holdt jeg meg langt unna da det skal av igjen en gang.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...