Jump to content

Transport av 37 fot motorbåt Bergen-Tønsberg, selv kontra rederi


sjøpølse

Recommended Posts

Hei,

 

det ser ut til å kunne bli et båtkjøp på vestlandet for meg. Litt sør for Bergen.

Frem til nå har jeg kun erfaring med å farte rundt i Oslofjorden, samt krysse over til Sverige et par ganger med en 30 fots båt.

Båten jeg tenker å kjøpe er flybridgebåt på 37 fot, med to motorer..

 

Kjenner jeg er litt bekymret rundt det å transportere den selv hjem. Har lest utallige hentetråder her, og ser ut til at det har gått bra med de fleste, bortsett fra en historie om en Fairline som gikk ned. Disse hadde redningsflåte, og overlevde nok på grunn av den...

 

Hva tenker folket på BP - er dette helt kurrant dersom jeg venter til en helg jeg ser været er meldt bra (og hva er bra vær og bra bølger?)? Jeg kjenner motortypen i båten godt, og tar naturligvis med ekstra filtre osv. Jeg har ikke jolle eller redningsflåte til båten slik den står nå.

 

Alternativt; bør jeg heller vurdere transport med rederi? Jeg har tidligere sjekket kai/kai transport fra Bodø, og det har vel kostet rundt 35.000. Mulig det er rimeligere fra Bergen/Haugesundsområdet? Jeg antar det vil koste 15-20.000 i diesel, transport, mat, ++++ om jeg transporterer selv.

Link to post

Det er flere måter du kan gjøre dette på. Du kan ta en sjanse,  på at været er godt en helg. Å bare dra på, er været knallbra, så er det en flott tur. Er været ikke så bra, så kan du vente. Det er ganske vanskelig. Det vet jeg av erfaring. 

Du kan også invitere med deg folk som har tatt turen før, venner eller lignende, alltid trygt med flere ombord. 

Du kan også leie en skipper, med erfaring.  Det koster jo litt. Men kan være en veldig sikkerhet. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Hva eŕ farten på skuta?

 

Jeg ville transportert den selv, så lenge motor og skute for øvrig er i god tilstand. 

 

Du får formidabel hjelp på forumet her til å velge rute, tenke vær, vind og strøm. Kan også være du kan få med deg noen som hopper på etapper. 

 

Når du har krysset over til Sverige og vandret rundt i ytre Oslofjord så er ikke steget så veldig langt til å gå Bergen - Tønsberg. Det å kunne lokale utfordringer krever mer, men igjen er jo forumet her veldig hjelpsomt og deler mye kunnskap.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Langs hele dette stykket er det folk som går på sjøen i 13-14 fotere og synes de bare er på "heimsjyen".

Noen få plasser det er litt lengre mellom nødhavner, men aldri mer enn en time i normalt vær med den båten.

Utgifter til dekkstransport er utgifter.

Mat og drivstoff til egen tur skal man ikke regne på..

Hvis du vil regne litt kan du vurdere sakte fart over lengre stykker. Forbruket blir gjerne 1/5 og turen blir vakrere.

Tipper du bruker rund 2,5-3 l/nm på plan og 0,5 l/nm i 5-7 knop

 

Kom deg avgårde!

Mons

Link to post

Hvis du har erfaring med en 30-fods så tager det ikke lang tid før du bliver fortrolig med en større. Det er min erfaring da jeg gik fra 30 til 39. Skræmmende den første dags tid - så letter det. Og har du tid nok til at vente på det rette vejr, så ville jeg ikke være i tvivl: Sejl den hjem selv!

Link to post

Takk for masse svar! Det er vel rimelig enstemmig :)

 

@Grand Banks jr, båten marsjer rundt 25 knop tenker jeg.

 

En god ide kan jo være å ta strekket ned til Kristiansand i god fart med venner, og heller ta en kosetur med mye 5-7 knop sammen med familien fra Sørlandet op hjem. Det er vel mulig å finne en plass som båten kan stå en uke eller to "på vent"?

 

Er jolle eller lignende et must å ha med?

Redigert av sjøpølse (see edit history)
Link to post

Jeg går flere turer uten jolle, det er en sikkerhet å ha med. Men de fleste båter synker ikke..🙂 heldigvis.  Men med godt vær, å gjerne langt fra land, om det er pålandsvind, så vil du ofte bli berget av Rs, eller andre SAR ressurser før det blir helt kritisk. 

 

En av mine kjepphester, når jeg frakter båt, er medlemskap i Rs for båten, det er for meg en ekstra liten sikkerhet. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Husk også å ha med :

- Godt med verktøy 

- Et par ekstra dieselfilter

- Ekstra reimer

- Drivanker

- Kunnskap om hvordan skifte filter og lufte diesel.

- To navigasjonsenheter (en i backup, feks iPad med rett app)

- VHF

 

Ha en aktiv hentetråd her inne så får du mye hjelp og innspill. Både om hvor du bør gå, når, og ikke minst hvor du bør bunker diesel.

 

Det er godt å være to. Både for å få hjelp med fortøyning, men også avlastning, hjelp til å ordne mat etc. 

 

Fra Kristiansand (Høvåg egentlig) kan du nærmest gå innaskjærs helt til Lyngør. Bare Homborside som må gå utasjærs, samt noen mindre strekk. Mange flotte plasser, og stort sett lett å finne fine plasser i le.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Her må du jo vurdere litt selv ut fra egne ferdigheter og kunnskap om båten du har kjøpt.

 

MEN; 

Hvis det var meg: Aldri i livet om noen andre hadde fått kjørt den båten hjem for meg. Jeg skulle iallfall vært med men det er jo alltid kjekt med selskap på turen.

 

Barentswatch gir temmelig treffsikre bølgevarsel så hvis du har muligheten til å iverksette med 3-4 dagers varsel er det gode muligheter for å finne et værvindu som gjør turen til ren nytelse.

Redigert av nie (see edit history)
Link to post

Jeg tenker at det er vel litt opp til deg hva du føler deg komfortabel med. Prismessig blir det nok hipp som happ om du får den fraktet eller tar turen selv. Så om eventyrlysten er der så er jo saken grei, om du ikke føler deg trygg kan du like godt få den levert trygt i nærområdet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

hadde hentetur over sletta i frisk bris for etpar år siden, enmotors 29fot. Min eneste bekymring var rusk i diesel, derfor gikk jeg langt nok ut til at noen hadde nådd meg før jeg blåste på land om alt skulle feile. Men helt nydelig og bli kjent med båten i bittelitt sjø. Hadde ikke nølt med og gjøre slikt igjen. I sommer måtte jeg frakte båten fra sørlandet tilbake til haugalandet etter havari, og naturligvis brygget det opp til frisk bris også da. Da hadde jeg jo også litt dårlig tid med kun en helg til rådighet. litt bølger blir det, og det blir naturligvis litt slitsomt og kjøre i høy sjø med liten båt over tid, det er kanskje det eneste ankepunktet.

 

Link to post

Kjøre @sjøpølse!

Den turen tar du selv! Evt med en kompis eller to!

God planlegging er alt som skal til og respekt for været. 
Du får bøttevis av gode ruter her på båtforumet og solid støtte hele veien!

Den turen gjør deg kjent med båten og deg selv og dine grenser!

Trenger du råd om noe som helst får du det her!

PS! Det er billigere å leie slipper enn å frakte båten som gods!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...