sjøpølse Startet 25.Mars.2021 Del på Facebook Startet 25.Mars.2021 Hei, det ser ut til å kunne bli et båtkjøp på vestlandet for meg. Litt sør for Bergen. Frem til nå har jeg kun erfaring med å farte rundt i Oslofjorden, samt krysse over til Sverige et par ganger med en 30 fots båt. Båten jeg tenker å kjøpe er flybridgebåt på 37 fot, med to motorer.. Kjenner jeg er litt bekymret rundt det å transportere den selv hjem. Har lest utallige hentetråder her, og ser ut til at det har gått bra med de fleste, bortsett fra en historie om en Fairline som gikk ned. Disse hadde redningsflåte, og overlevde nok på grunn av den... Hva tenker folket på BP - er dette helt kurrant dersom jeg venter til en helg jeg ser været er meldt bra (og hva er bra vær og bra bølger?)? Jeg kjenner motortypen i båten godt, og tar naturligvis med ekstra filtre osv. Jeg har ikke jolle eller redningsflåte til båten slik den står nå. Alternativt; bør jeg heller vurdere transport med rederi? Jeg har tidligere sjekket kai/kai transport fra Bodø, og det har vel kostet rundt 35.000. Mulig det er rimeligere fra Bergen/Haugesundsområdet? Jeg antar det vil koste 15-20.000 i diesel, transport, mat, ++++ om jeg transporterer selv. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mars.2021 Del på Facebook Svart 25.Mars.2021 Det er flere måter du kan gjøre dette på. Du kan ta en sjanse, på at været er godt en helg. Å bare dra på, er været knallbra, så er det en flott tur. Er været ikke så bra, så kan du vente. Det er ganske vanskelig. Det vet jeg av erfaring. Du kan også invitere med deg folk som har tatt turen før, venner eller lignende, alltid trygt med flere ombord. Du kan også leie en skipper, med erfaring. Det koster jo litt. Men kan være en veldig sikkerhet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sjøpølse Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2021 Hehe, ja, ser for meg at det er vanskelig å holde igjen dersom man har tatt turen for å hente også snur været i siste liten. Når jeg ser på windy varierer vinden mye både fra dag til dag og innenfor en dag. Skal godt gjøre å treffe på godvær en hel helg kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 25.Mars.2021 Del på Facebook Svart 25.Mars.2021 Før eller siden kommer det et stabilt høytrykk... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Det er jo flere "leieskippere" her på Baatplassen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
sjøpølse Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Ja, det er det helt sikkert, men har nok strukket økonomien litt langt ved båtkjøpet i utgangspunktet, så redd det kan bli litt for kostbart å leie linn en skipper. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Hva eŕ farten på skuta? Jeg ville transportert den selv, så lenge motor og skute for øvrig er i god tilstand. Du får formidabel hjelp på forumet her til å velge rute, tenke vær, vind og strøm. Kan også være du kan få med deg noen som hopper på etapper. Når du har krysset over til Sverige og vandret rundt i ytre Oslofjord så er ikke steget så veldig langt til å gå Bergen - Tønsberg. Det å kunne lokale utfordringer krever mer, men igjen er jo forumet her veldig hjelpsomt og deler mye kunnskap. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mons Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Langs hele dette stykket er det folk som går på sjøen i 13-14 fotere og synes de bare er på "heimsjyen". Noen få plasser det er litt lengre mellom nødhavner, men aldri mer enn en time i normalt vær med den båten. Utgifter til dekkstransport er utgifter. Mat og drivstoff til egen tur skal man ikke regne på.. Hvis du vil regne litt kan du vurdere sakte fart over lengre stykker. Forbruket blir gjerne 1/5 og turen blir vakrere. Tipper du bruker rund 2,5-3 l/nm på plan og 0,5 l/nm i 5-7 knop Kom deg avgårde! Sitér dette innlegget Mons Link to post
chrisrik Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 For din del er det vel stort sett Sletta, Jærens Rev og Lista som må passes på. I forkant av begge er det mulig å søke "nødhavn" og prøve igjen en annen helg uten å bli ruinert av den grunn. Som bonus får vi nok en fin hentetråd her inne :-) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Traale Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Nå går det jo an å kjøre på "innsiden" av Lindesnes. Det kan gjøre turen litt lettere hvis man er usikker på båten og været. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Hvis du har erfaring med en 30-fods så tager det ikke lang tid før du bliver fortrolig med en større. Det er min erfaring da jeg gik fra 30 til 39. Skræmmende den første dags tid - så letter det. Og har du tid nok til at vente på det rette vejr, så ville jeg ikke være i tvivl: Sejl den hjem selv! Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Dette er ein fin tur,bare å vente på fint vær.Ta førsrt etappe til Skudenes,eller Tananger,neste til Mandal,resten er plankekjør.Går den ruta hver sommer. Gartulerer med ein flott båt Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 (redigert) Takk for masse svar! Det er vel rimelig enstemmig :) @Grand Banks jr, båten marsjer rundt 25 knop tenker jeg. En god ide kan jo være å ta strekket ned til Kristiansand i god fart med venner, og heller ta en kosetur med mye 5-7 knop sammen med familien fra Sørlandet op hjem. Det er vel mulig å finne en plass som båten kan stå en uke eller to "på vent"? Er jolle eller lignende et must å ha med? Redigert 26.Mars.2021 av sjøpølse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Jeg går flere turer uten jolle, det er en sikkerhet å ha med. Men de fleste båter synker ikke..🙂 heldigvis. Men med godt vær, å gjerne langt fra land, om det er pålandsvind, så vil du ofte bli berget av Rs, eller andre SAR ressurser før det blir helt kritisk. En av mine kjepphester, når jeg frakter båt, er medlemskap i Rs for båten, det er for meg en ekstra liten sikkerhet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sjøpølse Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Ok! Ja, er Totalmedlem i RS. Trodde det var personlig og ikke fulgte båten, men da er det sikkert greit å omregistrere. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Husk også å ha med : - Godt med verktøy - Et par ekstra dieselfilter - Ekstra reimer - Drivanker - Kunnskap om hvordan skifte filter og lufte diesel. - To navigasjonsenheter (en i backup, feks iPad med rett app) - VHF Ha en aktiv hentetråd her inne så får du mye hjelp og innspill. Både om hvor du bør gå, når, og ikke minst hvor du bør bunker diesel. Det er godt å være to. Både for å få hjelp med fortøyning, men også avlastning, hjelp til å ordne mat etc. Fra Kristiansand (Høvåg egentlig) kan du nærmest gå innaskjærs helt til Lyngør. Bare Homborside som må gå utasjærs, samt noen mindre strekk. Mange flotte plasser, og stort sett lett å finne fine plasser i le. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nie Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 (redigert) Her må du jo vurdere litt selv ut fra egne ferdigheter og kunnskap om båten du har kjøpt. MEN; Hvis det var meg: Aldri i livet om noen andre hadde fått kjørt den båten hjem for meg. Jeg skulle iallfall vært med men det er jo alltid kjekt med selskap på turen. Barentswatch gir temmelig treffsikre bølgevarsel så hvis du har muligheten til å iverksette med 3-4 dagers varsel er det gode muligheter for å finne et værvindu som gjør turen til ren nytelse. Redigert 26.Mars.2021 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Jeg tenker at det er vel litt opp til deg hva du føler deg komfortabel med. Prismessig blir det nok hipp som happ om du får den fraktet eller tar turen selv. Så om eventyrlysten er der så er jo saken grei, om du ikke føler deg trygg kan du like godt få den levert trygt i nærområdet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 sjøpølse skrev 46 minutter siden: Ok! Ja, er Totalmedlem i RS. Trodde det var personlig og ikke fulgte båten, men da er det sikkert greit å omregistrere. Det følger båten. Bildet er fra medlemskort Rs 🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
valvolainen Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 hadde hentetur over sletta i frisk bris for etpar år siden, enmotors 29fot. Min eneste bekymring var rusk i diesel, derfor gikk jeg langt nok ut til at noen hadde nådd meg før jeg blåste på land om alt skulle feile. Men helt nydelig og bli kjent med båten i bittelitt sjø. Hadde ikke nølt med og gjøre slikt igjen. I sommer måtte jeg frakte båten fra sørlandet tilbake til haugalandet etter havari, og naturligvis brygget det opp til frisk bris også da. Da hadde jeg jo også litt dårlig tid med kun en helg til rådighet. litt bølger blir det, og det blir naturligvis litt slitsomt og kjøre i høy sjø med liten båt over tid, det er kanskje det eneste ankepunktet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Frisk bris er jo vanlig båtvær, ikke dårlig vær. Stiv kuling og oppover, da begynner det å bli utrivelig. Om vi ikke skulle brukt båten i bris hadde den ikke blitt stort brukt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sjøpølse Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Føler dere bygger opp selvtilliten min her - dette burde være kurrant :) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Grattis med ny båt Spiller været greit her er det bare å hive seg Burde gå greit uten for mye kluss hvis tankene er rene og reimene greie .Nye filter er et MÅ før såpass lang tur Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Chilli Solbris Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Kjøre @sjøpølse! Den turen tar du selv! Evt med en kompis eller to! God planlegging er alt som skal til og respekt for været. Du får bøttevis av gode ruter her på båtforumet og solid støtte hele veien! Den turen gjør deg kjent med båten og deg selv og dine grenser! Trenger du råd om noe som helst får du det her! PS! Det er billigere å leie slipper enn å frakte båten som gods! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sjøpølse Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Er det noen havner det er enklere enn andre å sette igjen båten for ei uke eller to? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.