Jump to content

Eddik i toalettet - mest overtro?

rdalen

Recommended Posts

Det mangler ikke på råd om å ha eddik i toalettet for å hindre urinstein. Og jeg har vært trofrast - en skvett eddik hver eneste dag - i 13 år. Nå skifter jeg kloakkslanger og gjennomføringer, og slik så det ut i Y-ventilen for utløp/tank. Ganske ille - utløpet var i utgngspunktet 38 mm, men her er det knapt halvparten. Så jeg vet ikke hvor mye eddiken hjelper. Har lest et annet sted her på forumet at Systemrens er veldig mye mer effektivt, så nå blir det å bruke det med jevne mellomrom.

IMG_4013.JPG

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Har også lurt på hvor effektiv den skvetten med eddik blir når det blandes med saltvannet som man spyler med?? Det er jo ingen tvil om at syra løser urinstein, men blandingsforhold og type syre spiller jo en rolle. Jeg lar være å holde på med syre og tar heller en ordentlig sjau med noen års mellomrom.  Det lever jeg egentlig greit med

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Det blandingsforholdet du får er vel ikke veldig effektiv i slangen. Har fungert fint med eddik i selve dassen hos meg, men det blir jo mest for renhold akkurat der. Når det skal inn i 2 meter slange til tanken måtte jeg nok helt på mye for effekt. 

Samtidig - hvis du ønsker å tro på eddikens effekt kan du jo tenke at det hadde vært helt tett uten eddik ?

Bitteliten skrev 25 minutter siden:

Septikslanger har levetid på 6-7 år. Da er de rimelig tette av urinstein.

Du unngår urinstein lettest ved å spyle med så mye vann at det ikke blir stånde urin i slangen. Det er ikke nok å spyle bare til potta er rein . .

Ingen problemer her etter 10 -12 år. Uten eddik.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

All right. Dette temaet har vært oppe til diskusjon så mange ganger, at det er på tide å gå mer vitenskapelig til verks. Urinstein og eddik er like myteomspunnet som chili og roundup i bunnstoff og sprittusj på propellen.

Jeg skal skifte en septikslange etter påske, og kan da gjennomføre et eksperiment. Kom gjerne med innspill til metodikk.

Foreslår å legge omtrentlig like store biter av urinstein i glass med ulike konsentrat av eddik og syre, og så overvåke utviklingen.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
S/Y Emma skrev 1 minutt siden:

All right. Dette temaet har vært oppe til diskusjon så mange ganger, at det er på tide å gå mer vitenskapelig til verks. Urinstein og eddik er like myteomspunnet som chili i bunnstoff og sprittusj på propellen.

Jeg skal skifte en septikslange etter påske, og kan da gjennomføre et eksperiment. Kom gjerne med innspill til metodikk.

Foreslår å legge omtrentlig like store biter av urinstein i glass med ulike konsentrat av eddik og syre, og så overvåke utviklingen.

Er det ikke selve bindingen mellom slange og utinstein som er problemet? Slik at man må teste om det slipper fra slangen og går ut sammen med septiken.

S/Y Emma skrev 4 minutter siden:

Du bør vel bruke blanding av eddik og sjøvann for å få det realistisk. Sjøvann er basisk. Det svekker kanskje effekten av eddiksyre . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 6 minutter siden:

Du unngår urinstein lettest ved å spyle med så mye vann at det ikke blir stånde urin i slangen. Det er ikke nok å spyle bare til potta er rein . .

Ingen problemer her etter 10 -12 år. Uten eddik.

Helt enig...har heller aldri hatt dette problemet...samme slanger i 15 år nå...

Ingen grunn til å spare på sjøvannet...spyl skikkelig ned...

willmasta skrev 5 minutter siden:

Er det ikke selve bindingen mellom slange og utinstein som er problemet? Slik at man må teste om det slipper fra slangen og går ut sammen med septiken.

Det slipper vel neppe slangen om det har kaket seg helt til. Hvordan skal syren/eddiken nå gjennom urinsteinen for å skille det fra slangen? Jeg antar at eddik/syre løser opp urinstein fra midten av slangen og innover mot kanten på slangen.

Sitat

Ingen grunn til å spare på sjøvannet...spyl skikkelig ned...

Vel, med septiktank på 40 - 50 liter sparer jeg på sjøvannet når vi skal ligge 4 - 5 dager på samme sted.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

NilsPils skrev 14 minutter siden:

Du bør vel bruke blanding av eddik og sjøvann for å få det realistisk. Sjøvann er basisk. Det svekker kanskje effekten av eddiksyre . .

Ja, poenget må være å lage realistiske scenarier.

F.eks. 

Ett kontrollglass med saltvann.

Ett med 50% saltvann og 50% eddik (7%)

Ett med 50% saltvann og 50% eddikessens (35%)

Ett med bare eddik (7%)

Ett med bare eddikessens (35%)

Ett med 50% saltvann og 50% saltsyre (30%)

Ett med bare saltsyre (30%) er neppe noe poeng. Det forsvinner umiddelbart.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
S/Y Emma skrev Just now:

Det slipper vel neppe slangen om det har kaket seg helt til. Hvordan skal syren/eddiken nå gjennom urinsteinen for å skille det fra slangen? Jeg antar at eddik/syre løser opp urinstein fra midten av slangen og innover mot kanten på slangen.

Ja, ta en test...

Men sørg for relevant blandingsforhold...en skvett eddik på mange liter sjøvann blir ikke rare rensestoffet tror jeg...

Om man heller f.eks. en liter eddik i toalettet for å rense slangene, må man ta med i beregningen om man har stengt inntaket til sjøvannet i det man spyler. Følger eddiken med i en normal spyleprosedyre, vil den blande seg med omtrentlig like mye sjøvann. Struper man inntaket, fyller man slangen med bare eddik (i så stor grad det er mulig uten at den blander seg med vann som står i enden av slangen)

Lars H. skrev 1 minutt siden:

Vel, med septiktank på 40 - 50 liter sparer jeg på sjøvannet når vi skal ligge 4 - 5 dager på samme sted.

Ja, jeg tenkte akkurat på den der da jeg trykket og sendte, og det skal du ha rett i....

Men vi ligger sjelden i gjeste havn, og om vi gjør det, sjelden mer en en dag...vi har riktignok 130 liter tank...

For det meste ligger vi i uthavn, da har jeg Y-ventil, og kjører alt overbord...da spares det ikke på sjøvannet..

Hvorfor skal eddik blandes med sjøvann?

- Steng inntak for sjøvann.

- Fyll ferskvann i skålen og pump ut.

- Fyll eddikblandingen i skålen.

- Spyl ut og la det stå "passelig" tid.

- Åpne inntak for sjøvann

- Spyl igjennom noen ganger.

Som har blitt nevnt. For kraftig eddikblanding i for lang tid påvirker gummien i ventiler. 35% eddik bør derfor ikke stå for lenge.

Jeg bruker ikke eddik i toalettet, spyler godt hver gang. Legger aldri fra meg båten uten tom septik, og spyler gjennom med bra med ferskvann. Ser at det likevel blir litt belegg i slangen over tid. Det har jeg løst ved å ta av slange på toalett og løfte den, blåse tom med luftpumpe, og fylle med 35% eddikk og la stå et døgn. Det har i hvertfall fjernet belegget hos meg. Ser for meg å gjøre det forebyggende hvert 3.-4. år. 

Definitivt overtro alt sammen, men forsøk ikke å overbevise de troende, dass religion selger nesten like bra som sex. Om dette er resultatet ditt etter 13 år så bør du være ganske fornøyd, litt avhengig av hvor mye du bruker dassen. Regner med at du som de fleste andre bruker dassen totalt ca 1 mnd pr år.

Å gjøre et eksperiment med stein i glass eller en slangebit i glass vil ikke gi et godt bilde siden det ikke er mulig å få et slike blandingsforhold inne i låsen eller slangen. Våre forsøk med kalk viser at Eddik løser opp mye raskere når blandingen er varm, så temperatur har en del å si.

Målet må være å hindre at urinsteinen å setter seg fast i slangen, forebyggende behandling må derfor starte fra dag en. Det hjelper ikke med en skvett med eddik, plumbo, syre, vievann, eller mirakel olje. Som båtboere med stor allergi mot drittjobb, så har vi har forsøkt dette i praksis uten at det ga nevneverdig forbedring.

Etter et tips fra Emerald Steel som har bodd fulltid i båten i 30 år så har vi klart å skvise ut :giggle: ca 1/2 år lengre levetid ved å blande inn en god skvett såpevann når vi drar ned. Vi har også en spruteflaske stående på dass til denne bruken. Toalettbørsten står også i ren konsentrert såpe så hver gangen den brukes blir det enda mer såpe i systemet. Vi bruker aldri toalettpapir i dass, nok detaljer!

Vi må rense slangen for stein omtrent annethvert år nå, og vi bruker vi dassen hver dag. Så snart du kjenner motstand når du pumper ned bommelom så ta deg gummihanskene og få det unnagjort, har du elektrisk dass så får du skylde deg sjæl. Vi har innfunnet oss med at dette er en del av det herlige båtlivet.

Det skal sies at fruen, i denne saken, insisterer på tradisjonelle kjønnsroller ombord :worry:

E5FABDB5-CB23-4C63-B558-8C00755DF648.jpeg.1fafb65cfa195fc726d8204948c216d0.jpeg
Alt du trenger for å gjøre ren en toalettslange tett med stein. Gummistøvler og hansker klare for drittjobb. 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Mix skrev 53 minutter siden:

Den skjønte jeg lite av. Hva er det du gjør egentlig ?

Aha, du tar ut toalettslangen på brygga bøyer den forsiktig frem og tilbake samt banker den lett i betongbrygga, og vipps så ramler alt ut av slangen som knust glass. Spyling for å få ut alt og den er good to go.

Bøttene er for å samle opp det som kommer ut. Baugfil for å evt kappe litt av enden om nødvendig.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Barbaria skrev for 2 timer siden:

Toalettbørsten står også i ren konsentrert såpe så hver gangen den brukes blir det enda mer såpe i systemet. Vi bruker aldri toalettpapir i dass, nok detaljer!

Nei, med ferdigsåpet toalettbørste trenger dere vel ikke toalettpapir:giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...