Fantino
Vis hele sitatetEn kork ?
Jeg bruker ca 1 kopp eddiksyre hver gang jeg behandler.
I ferien blir det behandling minst en gang i uka.
Gjør det sent på kveld og spyler det ned med litt ferskvann slik at eddik blir liggende mellom dass og tank over natten.
Jeg skiftet slangen mellom dass og tank ifjor. Det var lite tegn på urinstein. Så at eddik virker er jeg ikke i tvil om.
Jeg skiftet slangen pga. lukt, men det viste seg at det var dassen som var problemet, 18 år gammel slange. Lekk simmerring/slitt aksling i pumpa på innebygd Sleipner dass med 2 pumper. Ny pumpe var ikke å få tak i så hele dassen ble byttet.
Jeg gjør som Mix og har aldri måttet mekke dass ila 25 år/5 båter. Testingen det snakkes om her mener jeg har nada for seg. Hensikten med eddiken er ikke å løse opp urinstein - for det er den dårlig til - men å hindre urinstein å felles ut. Noe den gjør hvis en blander piss og sjøvann. Enkelte av saltene som da dannes er pr def ‘uløselige’ ift løselighetstabellene i kjemien, og da må det sterk syre til. For å forhindre utfelling trengs skal det mye mindre til både av type syre og konsentrasjon.
Når jeg ikke får somlet meg til å kjøpe eddik så drysser jeg en teskje sitronsyrepulver i dann og vann (har en 25 kg sekk kjøpt på FK butikken og den syra brukes til mye rart).