Jump to content

Eddik i toalettet - mest overtro?

rdalen

Recommended Posts

index skrev 28 minutter siden:

Nei, med ferdigsåpet toalettbørste trenger dere vel ikke toalettpapir:giggle:

:lol::lol:

Jeg hører at «over there» så er bidé tilbake i båt. Hvordan det fungerer i båten har jeg ikke helt fått med meg siden ingen youtube stjerner har laget en film om det, enda!

Jeg vet ikke om det er noe særlig interesse om vi lager en film om installasjon og bruk av bidé i båt? :giggle:

E29E1A0D-7878-4532-B662-DA92AE5A2640.jpeg.105a7016b7b74ff6b19e3a18919fe599.jpeg

Redigert av Barbaria (see edit history)
leopard skrev 43 minutter siden:

Hei 

Har du ett bilde av baksiden  på hvordan du har koblet den 3 veis ventilen:)

Nei, der er det for trangt og båten er solgt ?

Men koblingen er jo enkel: Inn er fra toalett, ut er valgbart, enten til tank eller ut i sjøen. Den som går ut i sjøen er koblet inn på ene grenen til en Y hvor den andre grenen kommer fra tank. Barnetegning vedlagt ?

IMG_20210326_162631.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Ja her var det mange nyttige, og tildels unyttige - men underholdende svar.

Det hadde vært nyttig med et lite eksperimet. Jeg skal ta vare på litt av det jeg skraper ut, og se om jeg kan få testet litt. Jeg bruker 35 % eddik,  men den blir jo tynnet ut. Jeg får prøve med både fortynnet og ufortynnet, og se hva som skjer. Jeg har også lyst til å prøve "Systemrens", som visstnok skal være helt suverent. Den kommer som konsentrat, og skal blandes ut 1:10.  Jeg har mer tro på at en kork av den i ny og ne har noe for seg.

Så en liten observasjon når det gjelder den y-ventilen jeg viste på bildet. Den er koblet slik at det går en slange fra dass og inn på ventilen. Så kan jeg vende så det enten går rett i sjøen eller opp på tanken. Når jeg ska tømme tanken er det en separat slange som går fra bunnen og rett i sjøen. Det er en falltank.

Men det er stor forskjell på hvor mye de forskellige utløpene er grodd. Mest var det på inn-stussen fra toalettet. (den på bildet) Litt mindre var det på utløpet til tanken. og på utløpet til rett i sjøen var det nesten ingenting. Alt dette er vel naturlig, men det rare er at utløpet fra bunnen av tanken og ut i sjøen heller ikke var grodd nevneverdig. Det er jo rart, siden det alltid vil stå vann/urin her så lenge ventilen ved utløpet er stengt. Kan det tyde på at eddiken har en viss virkning likevel? Det er jo her den får stå og godgjøre seg. Med unntak av noen luringer som kastet bleieservietter i dass, så har jeg bare hatt tett septik en gang.

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Vel, med septiktank på 40 - 50 liter sparer jeg på sjøvannet når vi skal ligge 4 - 5 dager på samme sted.

jeg har treveisventil..., piss går rett på sjøen.... damens også, for papir går i bøtta. Vel hjemme kjører jeg ferskvann og sanitærvæske gjennom, funker for oss...

oi, årets første do-innlegg, FØR påske..., våren kom tidlig i år :-)

Redigert av Code0 (see edit history)
rdalen skrev for 3 timer siden:

Jeg har mer tro på at en kork av den i ny og ne har noe for seg.

En kork ?

Jeg bruker ca 1 kopp eddiksyre hver gang jeg behandler.

I ferien blir det behandling minst en gang i uka.

Gjør det sent på kveld og spyler det ned med litt ferskvann slik at eddik blir liggende mellom dass og tank over natten.

Jeg skiftet slangen mellom dass og tank ifjor. Det var lite tegn på urinstein. Så at eddik virker er jeg ikke i tvil om.

Jeg skiftet slangen pga. lukt, men det viste seg at det var dassen som var problemet, 18 år gammel slange. Lekk simmerring/slitt aksling i pumpa på innebygd Sleipner dass med 2 pumper. Ny pumpe var ikke å få tak i så hele dassen ble byttet.

Viktig å bruke ferskvann sammen med syre da sjøvann ikke bare er litt basisk, men er en buffer som vil nøytralisere syre altså pH vil ikke  lett bli  under 7.

Testet urinstein med 35% eddikesyre og 30% saltsyre for en del år siden og det var ikke mye brusing med eddiksyre jf. saltsyre. Dette er fordi eddiksyre er en såkalt svak syre jf. saltsyre som er sterk. Så 10% saltsyre blanding har omtrent samme effekt som ren 35 % eddiksyre. 10% eddiksyre hadde svært liten effekt husker jeg men et par CO2 bobler så jeg så noe effekt er det. -Jeg burde ha notert ned resultatene med forskjellige syrer og uttynning og effekt etter  f.eks. 1 time og 6 timer med like store urin steinbiter.

Mix skrev for 2 timer siden:

En kork ?

Jeg bruker ca 1 kopp eddiksyre hver gang jeg behandler.

I ferien blir det behandling minst en gang i uka.

Gjør det sent på kveld og spyler det ned med litt ferskvann slik at eddik blir liggende mellom dass og tank over natten.

Jeg skiftet slangen mellom dass og tank ifjor. Det var lite tegn på urinstein. Så at eddik virker er jeg ikke i tvil om.

Jeg skiftet slangen pga. lukt, men det viste seg at det var dassen som var problemet, 18 år gammel slange. Lekk simmerring/slitt aksling i pumpa på innebygd Sleipner dass med 2 pumper. Ny pumpe var ikke å få tak i så hele dassen ble byttet.

Jeg gjør som Mix og har aldri måttet mekke dass ila 25 år/5 båter. Testingen det snakkes om her mener jeg har nada for seg. Hensikten med eddiken er ikke å løse opp urinstein - for det er den dårlig til - men å hindre urinstein å felles ut. Noe den gjør hvis en blander piss og sjøvann. Enkelte av saltene som da dannes er pr def ‘uløselige’ ift løselighetstabellene i kjemien, og da må det sterk syre til. For å forhindre utfelling trengs skal det mye mindre til både av type syre og konsentrasjon.

Når jeg ikke får somlet meg til å kjøpe eddik så drysser jeg en teskje sitronsyrepulver i dann og vann (har en 25 kg sekk kjøpt på FK butikken og den syra brukes til mye rart).

Redigert av Fantino (see edit history)

Har brukt Eddik i toaletter det fungerer, skiftet slanger et par ganger P.G.A lukt aldri urinstein i de.

Kjøper 35% i Danmark til 20kr literen.

Når jokkerventilen trøbler blir det en god skvett og et par pump så det er litt i slangen, står natten over og jokkerventilen er som ny.

Til dere som mener at eddiken skader jokkerventilen.

Begynn og bruke Systemrens i stede den er veldig effektiv mot urinstein og skånsom mot pakninger

https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk00tQffSCBGQjrFFgFj5h-UeI5aqIg:1616872429814&source=univ&tbm=isch&q=vinegar+in+the+toilet&sa=X&ved=2ahUKEwi-0c2Wl9HvAhVSposKHcetD30Q7Al6BAglEEw&biw=1075&bih=559

Søk Peggie Hall på nett så komme denne opp

Her er Lars H sitt skriv av Peggie Hall.

http://www.trudelutt.com/linker/phall_sanitation.pdf

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...