Campingcruisern Startet 26.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2021 Vi skal jo på grunn av diverse lekkasjer og fukt, trekke om hele forpiggen og minikabin med nytt skrogtrekk. Vi skal da også lage takplater og trekke med dette trekket. Jeg regner med at på takplater så holder det ikke med bare lim, men man må stifte i tillegg? Må disse være rustfrie eller holder det lenge uten? Skal også trekke om ryggstøen i salongen med skai og der var det stifter før som iallfall hadde rustet, men båten er jo gammel. Usikker på om trekket var originalt da? Dere som har gjort jobbe med å trekke takplater med skrogtrekk: Bruker dere rustfrie stifter? Og hvor tykke plater bruker dere i tak? Må jo ha en viss tykkelse for å kunne feste med stifter iallefall? Og bruker dere fortsatt våtromslim på slike plater, eller er det da bedre med annen lim i tak? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 26.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 Hei. Har selv god erfaring med 6 mm finérplater. Kontaktlim eller gulvlim på flatene og rustfrie stifter på baksiden. Har ikke opplevd å stifte gjennom skrogtrekket på fremsiden. ⚓ Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 ezach skrev 17 minutter siden: Hei. Har selv god erfaring med 6 mm finérplater. Kontaktlim eller gulvlim på flatene og rustfrie stifter på baksiden. Har ikke opplevd å stifte gjennom skrogtrekket på fremsiden. ⚓ Hva slags stifter og stifte maskin brukte du da? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 26.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 Fhv. solid sak fra Staples https://www.staples.no/p/stiftepistol-rapid-r13/153014 Tror jeg kjøpte rustfrie stifter samme sted. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 26.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 Selv om den er fryktelig lang vil jeg anbefale å lese tråden i min signatur. Der blir det stiftet å limt takplater ved flere anledninger men også masse om mye annet. Noen bilder for inspirasjon å det er rustfrie stift vi bruker i båt . Lim Mende Liming. Viktig å vente noen timer før stifting Sånn Utvendig hjørne Bue Osv Håper dette er nyttig å lykke til! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Campingcruisern Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 Knude skrev 23 minutter siden: Selv om den er fryktelig lang vil jeg anbefale å lese tråden i min signatur. Der blir det stiftet å limt takplater ved flere anledninger men også masse om mye annet. Noen bilder for inspirasjon å det er rustfrie stift vi bruker i båt . Lim Mende Liming. Viktig å vente noen timer før stifting Sånn Utvendig hjørne Bue Osv Håper dette er nyttig å lykke til! Har vært inne på den tråden din og sett noe av det tidligere iallfall. Hvor tykke plater har du brukt og hvor store stifter? Ingen behandling av plater før liming? Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 ezach skrev 1 time siden: Fhv. solid sak fra Staples https://www.staples.no/p/stiftepistol-rapid-r13/153014 Tror jeg kjøpte rustfrie stifter samme sted. Hvor lange stifter brukte du da på den 6mm finer plata? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 26.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 I dette tilfellet er det 6mm plate. Stift 4,8 mm. Har også brukt 9mm plate for brikke montering. (Uten synlige skruer) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
X10an Svart 26.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 Om du vil unngå rustne stifter eller om du skal stifte på utsatte steder er stifter av Monel lurt å bruke. De ruster i prinsipp aldri. Men de bør isoleres godt fra annet stål pga det @Hulda sier. Sitér dette innlegget Link to post
Susilo Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Knude; Hvor fikk du kjøpt det skrogtrekket ditt? Mvh Susi Sitér dette innlegget Link to post
Susilo Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Knude skrev On 26.3.2021 at 10.27: Selv om den er fryktelig lang vil jeg anbefale å lese tråden i min signatur. Der blir det stiftet å limt takplater ved flere anledninger men også masse om mye annet. Noen bilder for inspirasjon å det er rustfrie stift vi bruker i båt . Lim Mende Liming. Viktig å vente noen timer før stifting Sånn Utvendig hjørne Bue Osv Håper dette er nyttig å lykke til! Knude; Hvor fikk du kjøpt dette skrogtrekket hen og er det det ekspandert? Mvh Susi Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 (redigert) La på nytt trekk i "taket" for 3 år siden. Limte på baksiden og la noe vekt oppå i et par dager. Holder ennå. Brukte ikke stift... Redigert 29.Mars.2022 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.