Jump to content

Dipstick test - Dieseldyrtest. Hvor pålitelig ? Hva sier dette bildet av testsvar ?


Jomes

Recommended Posts

Hei.

Har tatt en Dipstick test , (dieseldyr test ) kjøpt fra Maritime Consultant. Hvor pålitlig er denne ?

Tok test fra tappekran, som er montert i bunnen på tanken. Testen taes fra filter eller drenering i bunn av tanken. Jeg tok fra bunnen av tank via dreneringskran. Må stå i varmt rom (25-35 grader) Tar 3-4 dager å analysere.

Jeg hadde ikke 20 -30 grader i rommet, men i underkant av 20. skal jeg bekymre meg over den vite siden , eller røde siden. Etter 3 dagers inkubasjonstid kan du se etter prikker på begge sider av testen. Mørk side indikerer sopp og/eller mugg. Lys side indikerer bakterier. Dieseldyr er en fellesbetegnelse for sopp, mugg og bakterie.  1 prikk eller flere indikerer dieseldyr. Noen som leser testsvaret  bedre enn meg ?

Jeg har ikke startet motoren ennå etter vinterdvalen da, er det noe ymse her bør jeg vel tappe , rengjøre tank før start.  Noen flinke som leser testsvaret bedre enn meg ?

 

 

diesel2.jpg.234cccfbe84316d1c27a22bde2e2fa0a.jpg Noen som leser dette prøvesvaret bedre enn meg. Skal jeg

 

diesel1.jpg

20210327_093529[2216].jpg

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Nå har ikke jeg mer greie på slike tester enn det jeg leser av veiledningen du har postet.

 

Med så mange prikker på lys side er dette, i henhold til veiledningen, et tydelig utslag på dieseldyr. Om oppbevaringstemperaturen har vært litt under anbefalingen ville dette sannsynligvis medført enda tydeligere utslag om temperaturen hadde vært høyere. 

 

Veiledningen anbefaler da inspeksjon og gjerne rengjøring av tanken, og deretter bruk av lurium. Ikke glem resten av dieselsystemet, det kan være bakterier også i slanger, filtre osv. 

 

Du skriver at du har tappepunkt nederst på dieseltanken. Har du brukt dette til å drenere tanken regelmessig?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg har brukt å tappe litt hver sesong .  Nå har jeg ikke tappet siden september i fjor.  Forfilter var rent og fint , virker ikke som jeg har vært plaget med vann i diesel heller. Så synes det er litt rart.  2 år siden jeg rengjorde tank , og byttet filtre osv. Vanlig service

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Jomes skrev 1 minutt siden:

Så synes det er litt rart.

 

Jeg har også tappekraner på tankene og drenerer en skvett to ganger i året. Har aldri fått noe annet enn ren diesel ut, og har derfor slått meg til ro med at tankene er rene. 

 

Men når du opplever dieseldyr til tross for drenering av tank burde kanskje jeg også bli bekymret. Tror kanskje jeg må sette en tankinspeksjon på to-do lista

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Når jeg tappet ut på mandag var dieselen helt ren , denne tappet jeg ut idag. Helt rent. Må ta en ny test under riktige temp forhold. Får helt hetta å tenke på hvor stor denne jobben må bli. Er det bare å tømme tank , rengjøre,  ha på kjemikalier , så diesel tilbake igjen?

 

20210327_112242.jpg

20210327_112802.jpg

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Å tappe av en til to ganger i året høres for meg som gammel dieselmekaniker ut som alt for sjeldent.

 

Ved avtapping er det viktig å ha full åpning på kranen så det som måtte ligge i avtappingspungen blir dratt mot kranen.

Tapp gjerne en liten liter på noe som er gjennomsiktig.

La stå en liten stund før inspeksjon. Er det helt reint er det å tømme tilbake til tank, men la gjerne siste skvetten være igjen sånn for sikkerhets skyld.

Jeg har en 4 literskanne stående som jeg tømmer de over på.

Er det noe vann/bunnfall tømmes alt ned på kannen før ny test.

Blir det helt bra etter en eller to til kan du senke skudrene. Men fortsett å ta en ny test etter neste bunkring.

 

Skulle det derimot fortsette å komme "bunnfall" etter et par avtappinger som nevnt over er en tanksjau øverst på "to do" listen med, mange røde streker under. 

 

Hvis båten er akkurat anskaffet og/eller det er usikkerhet om foregående eiere har vært nøye på tankreinhold kan det være en ide å koble en sånn oljesuger på avtappingskranen. 

 

Eksempel:   https://www.maritim.no/oljesugepumpe-modell-400-4-liter    

 

"Hiv deg på pumpen" og sørg for godt med vakuum før åpning av avtappingskranen.

Da suges det ut som måtte være i eller rundt avtappingspungen.

 

Mine "tanker" en lørdag hvor solen skinner. :giggle:

Link to post
Jomes skrev 1 time siden:

Er det bare å tømme tank , rengjøre,  ha på kjemikalier , så diesel tilbake igjen?

 

Det har vært en rekke tråder om dette på forumet tidligere. 

 

Hvor mye arbeid avhenger av hvor mye gugge du har i bunn av tanken og hvor enkelt det er å komme til gjennom mannlokket. I beste fall kan det være nok å «støvsuge» bunnen av tanken vha en vakuumpumpe og deretter bruke et lurium som tar livet av det som måtte være igjen. I verste fall må tanken tømmes helt og rengjøres manuelt. 

 

Sjekk vilkårene på forsikringen din. Hos meg er det en formulering rundt forurenset diesel, uten at jeg husker detaljene. Kanskje du kan få dekket kostnadene med å leie proffe til å gjøre jobben. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk. Har eventuellt full kasko hos frende.  Jeg trur ikke det er mye slam og dritt i bunnen av tanken min. Men vi skal se på mandag, og sjekke dieselfiltret. Men som sagt , 2 år siden tanken var skinnende ren etter rengjøring. Jeg leste en plass dieselrør, dyser , pumpe må rengjøres ved påviste dieseldyr i tank ? 

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Har nå tømt tanken , det var omtrent ingenting i tank. Vannytskilleren var helt ren, dieselfiltret var som nytt. Uansett vasket tanken i rødsprit og står nå til lufting. Dieselen står nå i 6x 25 liters kanner.  
Hva tenker dere?  Har kjøpt Bio Protect 2.-  500 ml.  , tenkte fordele det på 6 kanner , la det stå 1 døgn,  så ha diesel tilbake på tank. Unntatt kanne nr 1. Greit ? Har også tatt en test til av diesel på tank , ingen utslag ennå på dag 2.  Også en test av diesel fra dieselfiltret. Heller ingen utslag ennå.

20210329_151032.jpg

20210329_151236.jpg

20210329_152902.jpg

20210329_152907.jpg

20210329_141521.jpg

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...