Jomes Startet 27.Mars.2021 Del på Facebook Startet 27.Mars.2021 (redigert) Hei. Har tatt en Dipstick test , (dieseldyr test ) kjøpt fra Maritime Consultant. Hvor pålitlig er denne ? Tok test fra tappekran, som er montert i bunnen på tanken. Testen taes fra filter eller drenering i bunn av tanken. Jeg tok fra bunnen av tank via dreneringskran. Må stå i varmt rom (25-35 grader) Tar 3-4 dager å analysere. Jeg hadde ikke 20 -30 grader i rommet, men i underkant av 20. skal jeg bekymre meg over den vite siden , eller røde siden. Etter 3 dagers inkubasjonstid kan du se etter prikker på begge sider av testen. Mørk side indikerer sopp og/eller mugg. Lys side indikerer bakterier. Dieseldyr er en fellesbetegnelse for sopp, mugg og bakterie. 1 prikk eller flere indikerer dieseldyr. Noen som leser testsvaret bedre enn meg ? Jeg har ikke startet motoren ennå etter vinterdvalen da, er det noe ymse her bør jeg vel tappe , rengjøre tank før start. Noen flinke som leser testsvaret bedre enn meg ? Noen som leser dette prøvesvaret bedre enn meg. Skal jeg Redigert 27.Mars.2021 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Brigg Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Nå har ikke jeg mer greie på slike tester enn det jeg leser av veiledningen du har postet. Med så mange prikker på lys side er dette, i henhold til veiledningen, et tydelig utslag på dieseldyr. Om oppbevaringstemperaturen har vært litt under anbefalingen ville dette sannsynligvis medført enda tydeligere utslag om temperaturen hadde vært høyere. Veiledningen anbefaler da inspeksjon og gjerne rengjøring av tanken, og deretter bruk av lurium. Ikke glem resten av dieselsystemet, det kan være bakterier også i slanger, filtre osv. Du skriver at du har tappepunkt nederst på dieseltanken. Har du brukt dette til å drenere tanken regelmessig? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jomes Svart 27.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 (redigert) Jeg har brukt å tappe litt hver sesong . Nå har jeg ikke tappet siden september i fjor. Forfilter var rent og fint , virker ikke som jeg har vært plaget med vann i diesel heller. Så synes det er litt rart. 2 år siden jeg rengjorde tank , og byttet filtre osv. Vanlig service Redigert 27.Mars.2021 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
bellen Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 (redigert) Slik test bruker jeg regelmessig på jobb. Min erfaring tilsier at du absolutt bør gjøre tiltak i henhold til bruksanvisningen. Du har nok en jobb framfor deg med å rengjøre tanken. Redigert 27.Mars.2021 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Jomes skrev 1 minutt siden: Så synes det er litt rart. Jeg har også tappekraner på tankene og drenerer en skvett to ganger i året. Har aldri fått noe annet enn ren diesel ut, og har derfor slått meg til ro med at tankene er rene. Men når du opplever dieseldyr til tross for drenering av tank burde kanskje jeg også bli bekymret. Tror kanskje jeg må sette en tankinspeksjon på to-do lista Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jomes Svart 27.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 (redigert) Når jeg tappet ut på mandag var dieselen helt ren , denne tappet jeg ut idag. Helt rent. Må ta en ny test under riktige temp forhold. Får helt hetta å tenke på hvor stor denne jobben må bli. Er det bare å tømme tank , rengjøre, ha på kjemikalier , så diesel tilbake igjen? Redigert 27.Mars.2021 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Gudrun Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Å tappe av en til to ganger i året høres for meg som gammel dieselmekaniker ut som alt for sjeldent. Ved avtapping er det viktig å ha full åpning på kranen så det som måtte ligge i avtappingspungen blir dratt mot kranen. Tapp gjerne en liten liter på noe som er gjennomsiktig. La stå en liten stund før inspeksjon. Er det helt reint er det å tømme tilbake til tank, men la gjerne siste skvetten være igjen sånn for sikkerhets skyld. Jeg har en 4 literskanne stående som jeg tømmer de over på. Er det noe vann/bunnfall tømmes alt ned på kannen før ny test. Blir det helt bra etter en eller to til kan du senke skudrene. Men fortsett å ta en ny test etter neste bunkring. Skulle det derimot fortsette å komme "bunnfall" etter et par avtappinger som nevnt over er en tanksjau øverst på "to do" listen med, mange røde streker under. Hvis båten er akkurat anskaffet og/eller det er usikkerhet om foregående eiere har vært nøye på tankreinhold kan det være en ide å koble en sånn oljesuger på avtappingskranen. Eksempel: https://www.maritim.no/oljesugepumpe-modell-400-4-liter "Hiv deg på pumpen" og sørg for godt med vakuum før åpning av avtappingskranen. Da suges det ut som måtte være i eller rundt avtappingspungen. Mine "tanker" en lørdag hvor solen skinner. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Jomes skrev 1 time siden: Er det bare å tømme tank , rengjøre, ha på kjemikalier , så diesel tilbake igjen? Det har vært en rekke tråder om dette på forumet tidligere. Hvor mye arbeid avhenger av hvor mye gugge du har i bunn av tanken og hvor enkelt det er å komme til gjennom mannlokket. I beste fall kan det være nok å «støvsuge» bunnen av tanken vha en vakuumpumpe og deretter bruke et lurium som tar livet av det som måtte være igjen. I verste fall må tanken tømmes helt og rengjøres manuelt. Sjekk vilkårene på forsikringen din. Hos meg er det en formulering rundt forurenset diesel, uten at jeg husker detaljene. Kanskje du kan få dekket kostnadene med å leie proffe til å gjøre jobben. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jomes Svart 27.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 (redigert) Takk. Har eventuellt full kasko hos frende. Jeg trur ikke det er mye slam og dritt i bunnen av tanken min. Men vi skal se på mandag, og sjekke dieselfiltret. Men som sagt , 2 år siden tanken var skinnende ren etter rengjøring. Jeg leste en plass dieselrør, dyser , pumpe må rengjøres ved påviste dieseldyr i tank ? Redigert 27.Mars.2021 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Ida Marie III Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Jomes skrev 6 minutter siden: Takk. Har eventuellt full kasko hos frende. 😳😳😳 det kan jo lett bli en ny tråd... Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 27.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Ida Marie III skrev 7 minutter siden: 😳😳😳 det kan jo lett bli en ny tråd... Tenkte du på forsikring eller din egen tank ?😊 Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Ida Marie III Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Jomes skrev for 1 time siden: Tenkte du på forsikring eller din egen tank ?😊 Forsikringen....😉 Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 27.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Ida Marie III skrev 8 minutter siden: Forsikringen....😉 Har ikke hatt noen problemer med frende tidligere . Hadde en proppellskade i fjor som løste seg meget bra. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 (redigert) Har nå tømt tanken , det var omtrent ingenting i tank. Vannytskilleren var helt ren, dieselfiltret var som nytt. Uansett vasket tanken i rødsprit og står nå til lufting. Dieselen står nå i 6x 25 liters kanner. Hva tenker dere? Har kjøpt Bio Protect 2.- 500 ml. , tenkte fordele det på 6 kanner , la det stå 1 døgn, så ha diesel tilbake på tank. Unntatt kanne nr 1. Greit ? Har også tatt en test til av diesel på tank , ingen utslag ennå på dag 2. Også en test av diesel fra dieselfiltret. Heller ingen utslag ennå. Redigert 29.Mars.2021 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
bellen Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Det er hvertfall dieseldyr som vises i bunnen av tanken, så det er nok dette som har utgjort resultatet på dipslid'en. Når du skal ha dieselen tilbake på tank, så bør du først kjøre det igjennom et filter. Feks. en damestrømpebukse over ei trakt fungerer fint som filter. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Jeg ville helt tilbake de 6 kannene, men ikke siste cm på de, da bunnfall på de. Så brukt Bio Protect. Slik så det ut hos meg i fjor, var som limt fast, så antagelig asfalt. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Takk for svar ! Oj oj er det asfalt lignende greiene dieseldyr ? Jeg tenkte vel at å bruke bioprotect på kanner først fordi av døde dieseldyr kan det vel bli slam og slim i tanken ? Eller tenker jeg feil Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.