Mr_TJ Startet 27.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2021 (redigert) Bytter ut plotter og får inn autopilot. Gleder meg stort til å teste ut det nye utstyret. Men den gamle VHF'en lar seg ikke koble opp uten en adapter: https://seatronic.no/actisense-ngw-1-iso-ais Spørsmålet er om det er like lurt å kjøpe ny VHF med nmea 2000. Jeg har null greie på VHF og utviklingen siden 2011 (da den gamle var ny), derfor spør jeg her. Jeg er ikke en flittig bruker av VHF, men det må selvsagt være på plass og fullt operasjonelt. Skal jeg kjøpe adapter og beholde den gamle eller kjøpe ny? Er den gamle verdt noe om jeg selger den på finn.no? Om det skal kjøpes inn ny må det være innenfor 5 000 kr, gjerne litt under. Tips om ny VHF tas i mot. Redigert 27.Mars.2021 av Mr_TJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 27.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 Her hadde jeg gått for en ny VHF Du får de med DSC fra rundt 2500 og oppover. De fleste har da NMEA 2000 Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Mr_TJ Svart 27.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 Benji skrev for 2 timer siden: Her hadde jeg gått for en ny VHF Du får de med DSC fra rundt 2500 og oppover. De fleste har da NMEA 2000 Tips om merke, evt modell? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 27.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 Jeg kjøpte B&G v50 fordi denne har også AiS mottager. Om den er så bra vet jeg ikke, men jeg ser båter og får snakket med andre. Rimelig var den også. Den har ikke Gps, men det spiller ikke noen rolle da den får posisjon fra plotteren Sitér dette innlegget Link to post
Pettersenmotor Svart 27.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 (redigert) Rimelige lowrance link 6s. Kjempevhf med innebygd gps så du slipper å koble den til noe annet enn en vhf antenne og strøm? Redigert 27.Mars.2021 av Pettersenmotor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 27.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 Mr_TJ skrev for 4 timer siden: Tips om merke, evt modell? Standard Horizon GX 1400 Simrad Linx 6 Icom 3300 Standard Horizon GX 1800/1850 Mye å velge i. Alle med innebygd GPS Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
TideRace Svart 27.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 Enig med Benji. Se på websidene til Seatronic ?. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 27.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 Takk for tilbakemeldinger. To spm: 1. Med innebygget GPS, er det da ikke noe poeng å koble den sammen med plotteren? 2. Hvor mye har skjedd på VHF fronten siden 2011? Den jeg har er utstyrt med DSC. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 27.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 Om du har en ekstern antenne vil nok mottaket bli bedre. Om du har plotter og VHF i samme merke kan det være du får delt lysstyrke. Om det har skjedd mye på fronten skal jeg ikke uttale meg om, men tipper man får hva man betaler for. Har du en dyr fin modell fra før kan den sikkert være bedre enn en ny billig. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 27.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 Om det er så at du er fornøyd med den du har i dag, kan du jo kjøpe en GPS antenne å montere mot den på NMEA 0183, så har du posisjon på plass Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
chrisrik Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 En annen viktig grunn til å koble vhf og plotter sammen, er at DSC-nødmeldingder som DU mottar, dukker opp som POI på kartplotteren... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Mr_TJ Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Jeg kjøper ny vhf. Når jeg først bytter til ny plotter ser jeg fordelen med vhf i samme merke og sammenkobling. Har sett på Simrad RS20. Kjøpte nesten den, men så leste jeg om RS40 med innebygget AIS. Slik jeg leser det vil VHF'en sende ut AIS signaler, og motta fra andre båter som vil dukke opp på plotter kartet. Noen som vet om det er riktig oppfattet, og fungerer dette litt som en "elektronisk radar"? Virker lurt å få med seg en slik funksjon når man først bytter... Prisen varierer voldsomt, noen som vet om RS40 kommer i flere varianter? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Uten at jeg er ekspert, men på Simrad sine hjemmesider står det kun at RS40 har 2-kanals AIS mottaker... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Mr_TJ Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Bodehode skrev 12 minutter siden: Uten at jeg er ekspert, men på Simrad sine hjemmesider står det kun at RS40 har 2-kanals AIS mottaker OK, så jeg ser andre men de ser ikke meg? Må sette den økonomiske grensa et sted, vhf til 12 000 kr er uaktuelt. Men 4500 for å se andre fartøy med AIS på plotteren er det verdt. (føles litt som å jukse eller ikke bidra når jeg ikke sender ut signaler selv...) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Mr_TJ skrev 5 minutter siden: OK, så jeg ser andre men de ser ikke meg? Må sette den økonomiske grensa et sted, vhf til 12 000 kr er uaktuelt. Men 4500 for å se andre fartøy med AIS på plotteren er det verdt. (føles litt som å jukse eller ikke bidra når jeg ikke sender ut signaler selv...) Alternativet er å kjøpe Vhf uten Ais-mottaker og kjøpe en Ais-sender/mottaker i tillegg. Da vil nok prisen havne en del under 12000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Mr_TJ skrev 3 minutter siden: OK, så jeg ser andre men de ser ikke meg? Må sette den økonomiske grensa et sted, vhf til 12 000 kr er uaktuelt. Men 4500 for å se andre fartøy med AIS på plotteren er det verdt. (føles litt som å jukse eller ikke bidra når jeg ikke sender ut signaler selv...) Jeg har tilsvarende opplegg selv. Kan se andre, men sender ikke ut ais selv.. Jeg mener definitivt ikke det er juks, snarere er det en god sikkerhet når tåka kommer og du trenger å ha kontroll på store skip, fiskefartøy og andre. Full ais er jo selvfølgelig det beste, men når du nå kan få mottager i vhf´n uten å sette opp ekstra antenne, så hvorfor ikke? Man kan alltid komplettere med ais-sender seinere når lommeboka har spist seg fet igjen. Forøvrig anbefaler jeg å bygge et nmea2000 nettverk først som sist. Det gjør livet enkelt senere Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 bellen skrev 3 minutter siden: Alternativet er å kjøpe Vhf uten Ais-mottaker og kjøpe en Ais-sender/mottaker i tillegg. Da vil nok prisen havne en del under 12000 kr. Også et godt forslag. Da må man også huske at man skal ha enten en antennesplitter eller en ekstra antenne (hvilket nok er det beste) i tillegg. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Mr_TJ Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 seilfred skrev 20 minutter siden: Forøvrig anbefaler jeg å bygge et nmea2000 nettverk først som sist. Det gjør livet enkelt senere Er det som er grunnen til byttet, ny plotter med autopilot og nmea2000. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 3290kr Med ais mottager. trenger ikke ekstra antenne eller splitter. http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=2786 Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Bra pris Swingswong. Er Simrad, B&G og Lowrance identiske, og går de om hverandre? Installerer ny Simrad plotter, så de må fungere sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Jeg har min koblet opp via nmea2000 mot Raymarine Axiom+. Jeg ser gps posisjon på vhf og ais mål på plotteren. Den støtter naturlig nok ikke felles lysstyrke, men pga såpass lav pris valgte jeg å kjøpe den. Jeg tror den er lik, men det er mulig de ikke har lik programvare. Hva annet som kan sendes over nmea mellom vhf og plotter vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Litt av poenget med nmea2000 er (hvis jeg har forstått det riktig) å skape en felles plattform hvor ulike merker og komponenter snakker sammen. Jeg har konsekvent kjørt garmin, fordi jeg fikk en tilbudspris på fler produkter, men det skulle i utgangspunktet ikke være noe problem å koble andre merker opp på nettverket. Det sa i allefall forhandleren .. om du er i tvil ville jeg spurt forhandler, slik at du har en sikkerhet og mulighet for retur hvis det ikke virker. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
abbor Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Mr_TJ skrev On 31.3.2021 at 8.00: Jeg kjøper ny vhf. Når jeg først bytter til ny plotter ser jeg fordelen med vhf i samme merke og sammenkobling. Har sett på Simrad RS20. Kjøpte nesten den, men så leste jeg om RS40 med innebygget AIS. Slik jeg leser det vil VHF'en sende ut AIS signaler, og motta fra andre båter som vil dukke opp på plotter kartet. Noen som vet om det er riktig oppfattet, og fungerer dette litt som en "elektronisk radar"? Virker lurt å få med seg en slik funksjon når man først bytter... Prisen varierer voldsomt, noen som vet om RS40 kommer i flere varianter? RS40 har bare AIS mottager, men RS40B har AIS transponder så den både sender og mottar. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Mr_TJ skrev for 23 timer siden: Bra pris Swingswong. Er Simrad, B&G og Lowrance identiske, og går de om hverandre? Installerer ny Simrad plotter, så de må fungere sammen. Simrad og B&G er identiske. Lowrance VHFer mangler som regel noe av funksjonaliteteten som Simrad og B&G har. RS40 har eksempelvis mulighet for trådløse håndsett, Lowrance Link-9 mangler dette. Noen tilsynelatende like Lowrance modeller kan mangle NMEA 2000 som Simrad har. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Ny Vhf er bestilt fra Waveinn. Valgte Simrad RS40 uten sender. Da har jeg en funksjon jeg i utgangspunktet ikke søkte etter, men som jeg ser stor nytteverdi i. Sender ville doblet kostnaden, så den måtte jeg droppe. Valgte Simrad for å være helt sikkert på samspillet med plotter og rett og slett fordi det ser greit ut med alt i samme merke. Tusen takk for alle gode innspill og råd. Dette forumet er gull verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.