Jump to content

Edit History

larole

larole

Hei, 

 

I dag fikk jeg benyttet medlemsskapet mitt i RS. Hadde akkurat sjøsatt båten etter en uke på land, hvor jeg blant annet skiftet kuleventil til sjøvannsinntaket da denne hadde knekket og låst seg i 1/10 åpning. Motoren kjølte som bare det, og det var mye fryd og enda mere gammen. Så med ett blir det bom stopp i vanntilførselen. Fikk stoppet motor før denne gikk over 88 grader, så ingen skade skjedd i så måte. Men jeg må si at jeg lurte veldig på hvorfor den plutselig stoppet å trekke inn vann.

 

Uansett, ble tauet av hyggelige RS-folk til Dolviken utenfor Bergen.

358293363_ImagefromiOS(10).jpg.55775eec8d7ed17caa93615d26e8cf04.jpg

 

Vel overlevert til Dolviken, tenkte jeg at dette nok var impelleren, og begynte å lete etter hvor den kunne befinne seg. Da så jeg til min store overraskelse at remhjulet foran på motoren,

var helt løst, og at hverken pumpe eller impeller dermed gikk rundt.

 

1960563577_ImagefromiOS(7).jpg.4900c65f076406a411e8e0da33143f3f.jpg

 

Jeg trakk ut det store hjulet, og gravde blant annet ut dette rasket, som åpenbart er deler av et kulelager. 1181708358_ImagefromiOS(8).jpg.1e94827343766a0a238f5aa3a54d76c8.jpg

 

Disse delene var alle inni dette hullet:

1869312039_ImagefromiOS(9).jpg.6945afbb8a89999341c240b3c2b46df5.jpg

 

Noen som har teorier om hvordan dette har gått til? Skal slepe den over fjorden på mandag, slik at mekaniker på MarineService kan se på den. Ble fortalt av en kar at spennhjulet fint kan knekke, og at dette er en liten fiks.

Det jeg håper er at dette kan la seg gjøre uten at jeg må ha ny sjøvannspumpe. Har dere med peiling noen tanker om det?

 

Noen som har vært borti lignende?

 

larole

larole

Hei, 

 

I dag fikk jeg benyttet medlemsskapet mitt i RS. Hadde akkurat sjøsatt båten etter en uke på land, hvor jeg blant annet skiftet kuleventil til sjøvannsinntaket da denne hadde knekket og låst seg i 1/10 åpning. Motoren kjølte som bare det, og det var mye fryd og enda mere gammen. Så med ett blir det bom stopp i vanntilførselen. Fikk stoppet motor før denne gikk over 88 grader, så ingen skade skjedd i så måte. Men jeg må si at jeg lurte veldig på hvorfor den plutselig stoppet å trekke inn vann.

 

Uansett, ble tauet av hyggelige RS-folk til Dolviken utenfor Bergen.

358293363_ImagefromiOS(10).jpg.55775eec8d7ed17caa93615d26e8cf04.jpg

 

Vel overlevert til Dolviken, tenkte jeg at dette nok var impelleren, og begynte å lete etter hvor den kunne befinne seg. Da så jeg til min store overraskelse at remhjulet foran på motoren,

var helt løst, og at hverken pumpe eller impeller dermed gikk rundt.

 

1960563577_ImagefromiOS(7).jpg.4900c65f076406a411e8e0da33143f3f.jpg

 

Jeg trakk ut det store hjulet, og gravde blant annet ut dette rasket, som åpenbart er deler av et kulelager. 1181708358_ImagefromiOS(8).jpg.1e94827343766a0a238f5aa3a54d76c8.jpg

 

Disse delene var alle inni dette hullet:

1869312039_ImagefromiOS(9).jpg.6945afbb8a89999341c240b3c2b46df5.jpg

 

Noen som har teorier om hvordan dette har gått til? Skal slepe den over fjorden på mandag, slik at mekaniker på MarineService kan se på den. Ble fortalt av en kar at spennhjulet fint kan knekke, og at dette er en liten fiks. Noen som har vært borti lignende?

 



×
×
  • Create New...