Jump to content

Edit History

Tyggen

Tyggen

Komodo skrev for 20 timer siden:

Den mest riktige måten å reparere denne skaden på er nok å vaske rent med aceton, og legge på et lag med gaffatape. Da har man en reparasjon som står i stil med det råtne treverket under laminatet :giggle:

Men spøk til side, størst eller minst lapp først er jo litt interessant. Flere argumenter har kommet opp. Men i mitt hode er det et argument som taler mot å legge minst lapp først. Det er at det fort blir litt søl med resin ut over den lappen man legger på. Når man legger på neste lapp, vil man da laminere videre på det første resinklinet som går ut på det renslipte området. Dersom man da ikke først sliper rent på nytt, evt. bløyter opp lappen på ei papplate før man legger den på skadeområdet og ruller. I dette tilfellet vil jeg vel anse fukt fra treverket under som en av de største utfordringene for kvaliteten. Jeg ville derfor forsøkt å få lirket en liten pappbit under før jeg la på den første lappen. 

Nå er det jo sånn at skader veldig skjeldent innretter seg etter læreboken, og da er det ofte ikke så godt å følge den heller. Man må både være oppfinnsom og kunne improvisere for å komme i mål, men det klassiske ideal-eksempelet på en skade som man har konstruert på papiret i godstolen hjemme i stua er det ingen ting å si på.

Tyggen

Tyggen

Komodo skrev for 20 timer siden:

Den mest riktige måten å reparere denne skaden på er nok å vaske rent med aceton, og legge på et lag med gaffatape. Da har man en reparasjon som står i stil med det råtne treverket under laminatet :giggle:

Men spøk til side, størst eller minst lapp først er jo litt interessant. Flere argumenter har kommet opp. Men i mitt hode er det et argument som taler mot å legge minst lapp først. Det er at det fort blir litt søl med resin ut over den lappen man legger på. Når man legger på neste lapp, vil man da laminere videre på det første resinklinet som går ut på det renslipte området. Dersom man da ikke først sliper rent på nytt, evt. bløyter opp lappen på ei papplate før man legger den på skadeområdet og ruller. I dette tilfellet vil jeg vel anse fukt fra treverket under som en av de største utfordringene for kvaliteten. Jeg ville derfor forsøkt å få lirket en liten pappbit under før jeg la på den første lappen. 

Nå er det jo sånn at skader veldig skjeldent innretter seg etter læreboken, og da er det ofte ikke så godt å følge den heller. Man må både være oppfinnsom og kunne improvisere for å komme i mål, men det klassiske ideal-eksempelet som man konstuerer i godstolen hjemme i stua er det ingen ting å si på.

Tyggen

Tyggen

Komodo skrev for 19 timer siden:

Nå er det jo sånn at skader veldig skjeldent inretter seg etter læreboken, da er det ofte ikke så godt å følge den heller.

• Create New...