Jump to content

Wallas 3200 død. Ikke lys i panelet.

Steihy

Recommended Posts

Nok en Wallas tråd. Jeg finner ikke akkurat dette problemet i gamle tråder. Min 3200 varmer, ny i 2017, sluttet å virke. Kontrollpanelet er den enkle lille runde typen med to vippebrytere for varme og vifte. Ikke termostat. Panelet er helt dødt, det er ikke lys i noen av lampene, og det skjer ingenting i varmeren. Det er strøm til panelet, jeg ser ingen løse eller dårlige kontakter bak bryterne. Automatsikringen som sitter mellom varmeren og batteriet har ikke slått ut. Termosikring ikke slått ut. Full spenning, toppladede batterier. 

Varmeren er (selvsagt) vanskelig tilgjengelig, så før jeg ofrer noe hud for å få den ut, spør jeg om noen har tips eller kjenner igjen problemet.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Det sitter 2 sikringer på kretskortet, vanlig flatstift, 5A og 10A.

Er du sikker på at du har strøm frem til apparatet?

Uvanlig at det ikke skjer noe som helst.

Har du sjekket at ale ledningen er på plass i kontrollpanelet?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Wallas Service skrev On 28.3.2021 at 16.07:

Er du sikker på at du har strøm frem til apparatet?

Uvanlig at det ikke skjer noe som helst.

Har du sjekket at ale ledningen er på plass i kontrollpanelet

Da er man i båten igjen.

Jeg er sikker på at det går strøm til apparatet. Alle ledninger i panelet ser ok ut, men jeg får ikke spenning mellom noen av punktene og jord, uansett bryterposisjon. Det betyr vel at feilen sitter i apparatet..?

Apparatet sitter sånn til at min lange, alderstegne kropp ikke egner seg. Må man ha ut apparatet for å komme til kretskortet, eller er det et panel som kan fjernes?

20210401_095931.jpg

Litt trangt hos deg?

Under apparatet er en skru. Ta bort og du får da senket hele bunnlokket. Kretskortet ser du, men det kan være vanskelig å nå tak i sikringene.

Men som sagt, jeg tror ikke du har strøm frem til apparatet, og du kan ikke måle dette ved kontrollpanelet.

Wallas Service skrev for 4 timer siden:

Litt trangt hos deg?

Under apparatet er en skru. Ta bort og du får da senket hele bunnlokket. Kretskortet ser du, men det kan være vanskelig å nå tak i sikringene.

Men som sagt, jeg tror ikke du har strøm frem til apparatet, og du kan ikke måle dette ved kontrollpanelet.

En ting er i hvert fall sikkert: Du gjør en kanonjobb for oss her på forumet. Det skal du ha takk for uansett.

Jeg måler full spenning mellom 0-skinna og på begge sider av automatsikringen på plussledningen. Den går rett fra batteriet. Det kan selvsagt være kontaktfeil i inntaket i apparatet. Skal se om jeg får tredd meg inn til den skruen...

Fikk trukket panelet nesten ned. Veldig trangt pga skrogform. Strøm frem til kort. 10A sikringen røket.

Er det normalt at returslangen er løs - det er bare en hylse som tres inn på stussen under brenneren..?

Har ikke sikring nå, må vente med test.  Vil helst teste før jeg tvinger panelet opp igjen. Vil apparatet operere med panelet nede?

Redigert av Steihy (see edit history)

Returslangen skal være løs, bare hylsa som tres innpå.

Apparatet vil virke med panelet nede, bare pass på returen - det vil komme noen dråper parafin der.

Spørsmålet er vel hvorfor sikringen har røket. Kanskje på tide med en liten service?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...