Jump to content

Kan bli "spennende " drivstoff priser fremover..

Ida Marie III

Recommended Posts

Noen tror faktisk det går å styre temperaturen på jorda vha eksosrøret.

Det samme personene ønsker seg kaldere klima, og liker ikke klimaforbedringene som har skjedd de siste 150år.

Vikingene klarte 2 grader bedre for 1000 år siden enn vi klarer idag vha årer, sverd seil og litt fleinsopp, og startet med å dyrke korn på Grønland.

Eksosrøret er særdeles lite egnet å styre klodens temperatur med, men det er vanskelig å forstyrre bildet for troende med fakta.

Syns heller de burde øke veiavgiften med 20 000 og fjerne fordelene til elbiler, sånn at dieselprisene kan senkes 

Kjører 1000-1500-2000 timer i året med ett forbruk på 25liter i timen. 2kr literen blir endel i det store bilde 

Uhørt. Dette fossile drivstoffet er vårt drivstoff, og ikke noe politikerne skulle bruke i mot oss på denne måten. Oljen er ikke politikerenes, men det norske folk sin olje. Som nevnt ovenfor, så har klima og eksospotter lite med hverandre å gjøre.

Ikke noe annet og gjøre enn å øve seg på legge til og legge i fra for seil for min del, men slik burde det ikke bli. For noen så blir det økte utgifter, mens for andre kan det være nådestøtet mot økonomien slik at f.eks båten må selges fordi det blir for dyrt.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Eika skrev 7 minutter siden:

Syns heller de burde øke veiavgiften med 20 000 og fjerne fordelene til elbiler, sånn at dieselprisene kan senkes 

Kjører 1000-1500-2000 timer i året med ett forbruk på 25liter i timen. 2kr literen blir endel i det store bilde 

Det er ikke snakk om 2 kr literen på diesel...men kr 4.76.....😉

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

Det er ikke snakk om 2 kr literen på diesel...men kr 4.76.....😉

Hvis det blir en realitet, så skal jeg ta dobbel pris på ALT som har med politikere å gjøre. Startpris på 5000kr for en 3cm gelcoatskade eller startpris på 1000kr med taxibåten, selv om de bare skal 1nm. 

Bårdp skrev 10 minutter siden:

Ja avgiftsfritaket på elbiler kan de bare fjerne. Med en mer fornuftig pris på diesel og bensin vil folk uansett kjøpe elbil.

Blir bra dette.:smiley:

Men her snakker vi om båt....😉

Bårdp skrev 13 minutter siden:

Ja vi forurenser jo vi også så høyere drivstoff pris er på si plass også for oss båtfolk. Jeg har allerede brukt mine første 2000 l med diesel i år og det blir mange tusen flere før året er omme.

Hva bruker du båten til..? 

Vil et høyere avgiftsnivå begrense bruken din.? 

Og om så er, er det hva du ønsker..?

I tillegg til mer avgift på drivstoff, må det da gå an å lage et slags bompengesystem på sjøen også? Pris pr passering gjennom fjorden bør nødvendigvis ikke koste mer enn et par hundre kroner, og for de som har litt anstrengt økonomi kan man sikkert ordne med et bombrikkesystem i baugen med ca 1% i rabatt pr passering. En almisse til vårherre, med bønn om en bedre fremtid. 

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Bruker båten mest til å kjøre hjemmefra og inn til byen. I dag koster det det samme for meg og kjøre egen båt når vi er to ombord som det koster å ta lokalbåten. Fordelen med å kjøre egen båt er at den går når jeg vill og jeg kan ha med mue mer bagasje. Om avgiften på diesel stiger tilstrekkelig vi jeg nokk heller ta lokalbåten og mitt diesel forbruk vil nokk gå betydelig ned.

Jeg definerer meg definitivt inn under båtfolk, og for meg må de gjerne øke prisen på drivstoff kraftig. Det vil selvsagt få innvirkninger på bruk, men når jeg ser hvordan enkelte bruker båten her hvor jeg bor, så tenker jeg at det stort sett bare vil føre positive ting med seg. 

Skal vi de nå de (helt nødvendige) klimamål som det faktisk er tverrpolitisk enighet om så må forbruket ned. Spørsmålet som da gjenstår er hvordan man skal oppnå det og da er prismekanisme anerkjent som et tiltak som gir effekt. Forslag til alternativer eller er det bare "tut og kjør" og hvem bryr seg siden vi er gamle og skal dø snart uansett?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bårdp skrev 30 minutter siden:

Ja vi forurenser jo vi også så høyere drivstoff pris er på si plass også for oss båtfolk. Jeg har allerede brukt mine første 2000 l med diesel i år og det blir mange tusen flere før året er omme.

En Euro-6 diesel forurenser ikke stort.

Husk at CO2 ikke er en forurensing 😊, men en del av naturens karbonkretsløp. 

Landet er nedstengt. 210.000 nye arbeidsledige siste året.

Oljeprisen øker. Statens inntekter øker med 6 mrd pga stopp i grensehandel. 

La oss øke avgiftene.

Tror man må være folkevalgt uten relevant arbeidslivserfaring (som de aller fleste er) for å se logikken

I en diskusjon for mange år siden med en Ap politiker som ivret for rushtidsavgift i Oslo så foreslo jeg en avgift på 500 kroner. Politikeren tygde på dette og mente det var noe for mye.

Tenk,sa jeg,med 500 kroner så får du fattigfolk bort fra veien og mindre kø for de rike.

Så vær positiv,drivstoff til båt: peis på prisen og få vanlige folk bort fra sjøen. Bedre plass til de rike. JA,jeg husker på kajakk,seilbåt,kano etc,det kan løses med en ny avgift. Eller?

Redigert av Lykken1 (see edit history)
Havarita skrev 3 minutter siden:

Husk at CO2 ikke er en forurensing 😊, men en del av naturens karbonkretsløp. 

Jo det kan nokk være men nå er problemet at det slippes ut for mye av den sorten. Og da er det bra med mye høyere drivstoffpriser.

Bårdp skrev 23 minutter siden:

Bruker båten mest til å kjøre hjemmefra og inn til byen. I dag koster det det samme for meg og kjøre egen båt når vi er to ombord som det koster å ta lokalbåten. Fordelen med å kjøre egen båt er at den går når jeg vill og jeg kan ha med mue mer bagasje. Om avgiften på diesel stiger tilstrekkelig vi jeg nokk heller ta lokalbåten og mitt diesel forbruk vil nokk gå betydelig ned.

Men er det at du ikke gidder bruke det offentlig tilbudet du har,  et godt argument for at andre bør få dyrere drivstoff til ferie båtene sine..??

Ida Marie III skrev 21 minutter siden:

Men er det at du ikke gidder bruke det offentlig tilbudet du har,  et godt argument for at andre bør få dyrere drivstoff til ferie båtene sine..??

Ja det synes jeg. Hadde drivstoffet kostet det doble ville forbruket gått ned for de fleste.

Man kan øke avgifter til et hvis punkt, også får man en motreaksjon, eget bomparti ol. Nå er Senterpartiet snart like stort som AP i Oslo, en reaksjon på at MDG drar det for langt med sine kjepphester og enkeltsaker vil jeg anta... siste fra den kanten er å forby også fossil MC i løp av to år... Jeg anerkjenner i høyeste grad klimaendringen, og er villig til å betale, men etter å ha tilbrakt 6uker i India så får man en påminnelse om at hva vi gjør her hjemme har ingen betydning for totalen, nå mener jeg ikke at det skal brukes som argument for ikke å gjøre noe, eller ta sin del, men det må være enn hvis logikk i tiltakene. Hvis jeg ikke hadde fått kjøpt meg en ny MC om to år fordi Norge skal redde kloden, ja da hadde jeg nok for første gang i mitt liv begynt å stemme på ytterfløyer.  Samme med båt, ikke mange land har et så aktivt båtliv, blant alle klasser i samfunnet. Dropp ny E39 (utslipps bombe), fokuser på elektriske ferger og renere skipsfart, gjør tiltak der det monner, ikke splitt og polariser med symboltiltak, da får man bare motreaksjoner. Økt avgift på båtdrivstoff vil ha null miljøeffekt, tror noen at båtfolket da drar på sykkelferie isteden.. Tja, nå husker jeg ikke hva TS begynte med, ble en liten rant over morgenkaffen...:)

Bårdp skrev 5 minutter siden:

Ja det synes jeg. Hadde drivstoffet kostet det doble ville forbruket gått ned for de fleste.

Er det ikke mer logisk at de som åpenbart har et alt for høyt forbruk, og faktisk selv innrømmer det, gjør noe med sine egne holdninger og sitt eget forbruk...?

Og ikke bare straffer andre som ikke har dette forbruket...?

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...