Jump to content

Kan bli "spennende " drivstoff priser fremover..

Ida Marie III

Recommended Posts

Bårdp skrev 35 minutter siden:

Jo det kan nokk være men nå er problemet at det slippes ut for mye av den sorten. Og da er det bra med mye høyere drivstoffpriser.

Med den tankegangen burde du vært politiker. Hvis noe er ett problem, så øker vi bare avgiftene sånn at det blir en inntekt istedefor problem 

For det er ikke det mener du ? Det er ikke pga lyst, at totakterene har forsvunnet fra nymarkedet, i tilegg så ødelegges bensina med etanol som igjen skader motorene. 

Men jeg kjemper imot så godt jeg kan. Bruker tusenvis av liter med både bensin og diesel hvert år, den største og råeste båten får 3stk store 2taktere bakpå :) 

Redigert av Guest (see edit history)

Jeg skjønner ikke poenget att vi skal piske oss i lille norge til å bruke mindre drivstoff.
Det spiller ingen rolle for verdens sitt klima om vi får så høye drivstoffpriser att mange velger å la båten ligge i havn på en god værs dag man normalt hadde brukt den.

pipe skrev 6 minutter siden:

Jeg skjønner ikke poenget att vi skal piske oss i lille norge til å bruke mindre drivstoff.

Det blir litt som presteskapet i den svarteste middelalder...

Mulig dette er en beslektet religion...????

Om nå ikke vi her i Norge er de som totalt sett forurenser mest kommer vi jo ganske høyt opp på statistikken om en ser på  utslipp pr hode. Så da kan vi vel prøve og gå foran med et godt eksempel for andre. Selv er jeg begynt å se etter seilbåt. 

Bårdp skrev 29 minutter siden:

Selv er jeg begynt å se etter seilbåt. 

Se der ja, da blir det jo straks mer troverdighet i meningen din...?

Men hvordan blir det da med rutebåten og ditt forhold til den..? 

Vil du begynne å seile til byen da..?

Det er jo morsomt at vi i Norge skal slippe ut så mye pr hode når man ser hva som kommer ut av millioner av produksjons piper i Tyskland.
Kanskje like greit å stege ned oljen så kan vi importere det vi trenger, så blir vi plutselig veldig flinke.
Det er jo oljeproduksjonen som er den reneste i verden att vi er der vi er men kaster vi den og velferden vår på båten kan vi virkelig bli lederstjerner for en hel verden

Redigert av pipe (see edit history)
Ida Marie III skrev 1 time siden:

Det blir litt som presteskapet i den svarteste middelalder...

Mulig dette er en beslektet religion...????

Ja jeg kan tenke at de hadde like liten forståelse for hvordan ting henger i sammen som disse som vil ødelegge arbeidsplasser og velferd for symbolsaker.

Heldigvis har vi fortsatt ansvarlige partier her i landet så drivstoffprisen kommer antagelig ikke til å skyte i været de nærmeste årene.

pipe skrev 1 time siden:

Det spiller ingen rolle for verdens sitt klima om vi får så høye drivstoffpriser att mange velger å la båten ligge i havn på en god værs dag man normalt hadde brukt den.

Så lenge de svære beista av frakteskipene går rundt, så kan man bare gi faen. 1 av de store skipa, spyr ut like mye CO2 som 56000 biler gjør, hvis vi ser på svovelen så forurenser ett containerskip like mye som over 100 millioner biler, nox'n fra 1 skip tilsvarer 3millioner biler. Så er det oss med småbåter som skal redde verden 

https://www.faktisk.no/artikler/MA/stemmer-det-at-utslippene-fra-et-containerskip-tilsvarer-50-millioner-biler

Hvor mange containerskip må til for å forurense like mye som ALLE fritidsbåtene i Norge ? 2? 3? 4? Eller må vi opp på 6-7stk ? 

Eika skrev 29 minutter siden:

Så lenge de svære beista av frakteskipene går rundt, så kan man bare gi faen. 1 av de store skipa, spyr ut like mye CO2 som 56000 biler gjør, hvis vi ser på svovelen så forurenser ett containerskip like mye som over 100 millioner biler, nox'n fra 1 skip tilsvarer 3millioner biler. Så er det oss med småbåter som skal redde verden 

Så kanskje en løsning kan være å slutte å kjøpe alt mulig ræl fra Kina som nå befinner seg ombord i en av de 20.000 containerne som befinner seg i Suez ombord på et skip som sitter på tvers av kanalen?

Eller kanskje vi bare skal overlate hele problemstilling til Kina og India siden de er så mange og det ikke spiller noen rolle hva vi gjør så derfor kan vi per hode forsøple verden uten ansvar?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese hele artikkelen, så ville du sett at det er en nesten umulig sammenlikning.

"Drivstofforbruket forteller oss da at de årlige CO2-utslippene fra ett containerskip tilsvarer om lag 56 000 biler, så lenge containerskipet seiler 174 000 kilometer på ett år, og hver av bilene kjører 15 000 kilometer i samme periode."

F.eks står det dette om å flytte 15.000 containere fra de største skipene over på bil:

Dersom en hadde flyttet alle de 15.000 containerne som inngår i vårt eksempel, plassert de over på lastebiler og sendt de ut på veiene – eksempelvis fra Sjursøya i Oslo med retning nordover – ville de dannet en rekke på E6 fra Oslo og nesten helt inn i Nordland fylke.

Mouche skrev 2 minutter siden:

Så kanskje en løsning kan være å slutte å kjøpe alt mulig ræl fra Kina som nå befinner seg ombord i en av de 20.000 containerne som befinner seg i Suez ombord på et skip som sitter på tvers av kanalen?

Eller kanskje vi bare skal overlate hele problemstilling til Kina og India siden de er så mange og det ikke spiller noen rolle hva vi gjør så derfor kan vi per hode forsøple verden uten ansvar?

Men da gjør jeg min del da, for jeg handler ikke Kina ræl bortsett fra 1ting hvert skuddår. 

99% av det jeg handler, blir kjøpt i lokale butikker. Noen må jo holde liv i lokalt næringsliv. Jeg har sett flere ganger hva som skjer med små butikker med stor kompetanse når det kommer noen kjemper som dumper prisene eller netthandel som kun sitter med ett lager som de sender pakker ifra. Jeg betaler heller litt mer for og holde liv i de butikkene jeg liker

Eika skrev 1 minutt siden:

Men da gjør jeg min del da, for jeg handler ikke Kina ræl bortsett fra 1ting hvert skuddår. 

99% av det jeg handler, blir kjøpt i lokale butikker. Noen må jo holde liv i lokalt næringsliv. Jeg har sett flere ganger hva som skjer med små butikker med stor kompetanse når det kommer noen kjemper som dumper prisene eller netthandel som kun sitter med ett lager som de sender pakker ifra. Jeg betaler heller litt mer for og holde liv i de butikkene jeg liker

Det er nok ikke fullt så enkelt. En stor del av alt vi kjøper, enten i butikk eller ikke kommer fra Kina (eller østen).

Olevine skrev 1 minutt siden:

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese hele artikkelen, så ville du sett at det er en nesten umulig sammenlikning.

"Drivstofforbruket forteller oss da at de årlige CO2-utslippene fra ett containerskip tilsvarer om lag 56 000 biler, så lenge containerskipet seiler 174 000 kilometer på ett år, og hver av bilene kjører 15 000 kilometer i samme periode."

F.eks står det dette om å flytte 15.000 containere fra de største skipene over på bil:

Dersom en hadde flyttet alle de 15.000 containerne som inngår i vårt eksempel, plassert de over på lastebiler og sendt de ut på veiene – eksempelvis fra Sjursøya i Oslo med retning nordover – ville de dannet en rekke på E6 fra Oslo og nesten helt inn i Nordland fylke.

Jeg har lest hele artikkelen, men så lenge de værstingene får forurense såpass som de gjør, så syns jeg det er helt uhørt at jeg skal betale mye dyrere diesel pga: lille Norge skal redde verden 

Klart drivstoff kjem til å bli dyrare framover. Dette er ein politikk det jamt over er enigheit om. Også avgiftsdronninga Siv har bidratt til dette. Noko av det første ho gjorde som minister var å auke avgiftene på «avgiftsfri»diesel med 52 øre.

Når enkelte båtfolk svir av mange tusen liter diesel kvar einaste sesong, så er dette noko som bør koste. Er meir bekymra for dei som har yrke der prisen på drivstoff får direkte betydning for drifta.

Olevine skrev 6 minutter siden:

Det er nok ikke fullt så enkelt. En stor del av alt vi kjøper, enten i butikk eller ikke kommer fra Kina (eller østen).

Når jeg ser hva andre handler fra Alibaba, eBay, wish eller andre sider på det store internett, ikke spiser jeg oppdrettslaks som har blitt sendt jorda rundt for marinering og vakuumpakking i Kina i tilegg til forurensing av fjordene våre og utvasking av gener i elvene, så er jeg faktisk fornøyd med det jeg gjør for miljøet. Greit nok at jeg bruker noen tusen liter bensin og diesel i året, men hvis ikke jeg hadde gjort det så hadde jeg ikke kunne kjørt båt til jobb, kunne ikke kjørt båt som jobb nr2, hadde det ikke vært for båter så hadde jeg ikke hatt jobb nr1. 

Med de dieselprisene det er snakk om nå, så er det bare å selge taxibåten. Men vi vet jo hvem som taper på det i det store løp, det er Mr Olsen og Hansen

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Se der ja, da blir det jo straks mer troverdighet i meningen din...?

Men hvordan blir det da med rutebåten og ditt forhold til den..? 

Vil du begynne å seile til byen da..?

Nei blir nokk å benytte rutebåten når jeg går over til seilbåt. Å bruke 3 t vær vei med seilbåt for en tur på kontoret blir nokk i meste laget. Å rutebåten går nå uansett enten jeg er med eller ikke.

Eika skrev 1 time siden:

det ikke vært for båter så hadde jeg ikke hatt jobb nr1. 

Med de dieselprisene det er snakk om nå, så er det bare å selge taxibåten. Men vi vet jo hvem som taper på det i det store løp, det er Mr Olsen og Hansen

Du for finne deg ett parti som gjør at du kan ha jobben din og drive med hobbyene dine.
Spør du meg er det noe av det viktigste med å velge hvem man stemmer på.

Bårdp skrev 18 minutter siden:

Nei blir nokk å benytte rutebåten når jeg går over til seilbåt. Å bruke 3 t vær vei med seilbåt for en tur på kontoret blir nokk i meste laget. Å rutebåten går nå uansett enten jeg er med eller ikke.

Kanskje på tide å få seg ny jobb eller flytte nærmere jobben ?
Er vel ikke noe mer miljø nyttig å kunne bo uti gokk enn att andre kan fortsatt ta seg en rekreasjonstur med båten 

Eika skrev for 2 timer siden:

Jeg har lest hele artikkelen, men så lenge de værstingene får forurense såpass som de gjør, så syns jeg det er helt uhørt at jeg skal betale mye dyrere diesel pga: lille Norge skal redde verden 

Båtfrakt er blant de fraktmetoder som har minst CO2 avtrykk.

Du produserer like mye CO2 pr kg last med båt fra Persiabukta til Norge, som den samme kg last fra Oslo til Drammen med lastebil. Og kostnadsbilde er tilsvarende.

Riktignok oljelast, mindre fordelaktig med containerfrakt pga at 50% av de kiloene man frakter er emballasje (containeren).

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...